Tumut, Wodonga - Reisverslag uit Wodonga, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Tumut, Wodonga - Reisverslag uit Wodonga, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Tumut, Wodonga

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

04 Januari 2015 | Australië, Wodonga

Hallo lieve lezers

Woensdag 31 december
Vandaag de laatste dag van 2014 gaan wij van Dalgety naar Tumut een route van ongeveer 225km.
We worden uitgezwaaid door de caravanclub uit Canberra die op deze camping zijn om oud nieuw te vieren ,zal best wel gezellig zijn . Met goede moed en de tank vol diesel op pad . Het is een route dwars door de snowy mountains richting noord west .De meest prachtige vergezichten trekken aan ons voorbij en we genieten dan ook met volle teugen .Rustig verder en verder trekkende over bergen en door valleien .Dan zien wij een bordje met daar op aangegeven dat er grotten zijn die je kunt bezichtigen lijkt ons wel wat ,maar wanneer wij de weg inrijden staat daar dat de weg niet geschikt is voor caravans, dus terug zetten en verder gaan .Dit is dus voor morgen . Volgens een bord langs de weg komt er nu een steile afdaling van 8km dus langzaam naar beneden en de voet aan de rem.
Beneden aan gekomen even langs de weg om de andere te laten passeren ,oeps de remmen werken niet zo als het behoord ,gelukkig ging het hier weer wat bergop en viel de auto stil .Uitstappen en kijken wat er aan de hand is ,remmen warm gelopen ,dus wachten tot ze weer wat zijn afgekoeld.
Misschien denken jullie stom, dit hadden jullie kunnen weten, maar wij hadden dit nog niet meegemaakt dat het zo stijl naar beneden ging .Uiteindelijk kwamen we op de camping aan en konden we wel makkelijk een plaatsje krijgen ,aansluiten en even relaxen. Tijdens een wandeling over de camping kwamen we met mensen in gesprek ,en Ton vertelde over onze rem ervaring .
Deze man was 40 jaar truck driver geweest dus die kon precies vertellen wat wij fout hadden gedaan , omdat wij een automaat hebben remt die niet af op de moter maar echt met de remmen .
Volgende keer de automaat op schakel zetten en afremmen met de moter, dit was een snel cursus
Caravan rijden in de bergen . En nu rustig wachten op het nieuwe jaar ,met een glaasje wijn en een hapje was dit wel vol te houden.

Donderdag
Een geheel nieuw jaar ligt voor ons wanneer wij ‘’s morgen wakker worden .
De zon schijnt en het is nog heel rustig de meeste mensen lijken nog te slapen maar wij zijn fris en monter .Wij willen vandaag de grotten gaan bezoeken en dit is 100km terug van waar wij gisteren zijn gekomen maar dat wil hier niets zeggen ,kunnen we ook meteen de lessen in praktijk brengen ,maar wel zonder caravan. Het is echt wel de moeite waard het is echt heel mooi in de grotten en er is ook nog een warm water pool volgens de beschrijving en omdat het zo warm is lijkt ons dat wel wat ,we hadden tenslotte onze zwemkleren meegenomen ,je weet maar nooit .Eerst 700 meter berg af lopen en inderdaad daar lag een prachtig zwembad . Allemaal jonge gezinnen met kinderen en Ton en ik kwamen tot de conclusie dat wij wel echt de oudste waren die daar aan het zwemmen waren ,maar dat mocht de pret niet drukken . Maar toen we die 700 meter weer terug naar boven moesten bij een temperatuur van 35 graden viel dat niet mee ,boven aan gekomen zou je spontaan terug gaan om weer af te koelen.
Alles bij elkaar een hele mooie eerste dag van het jaar.

Vrijdag
Voor vandaag hebben we een route door de omgeving op programma .
Het is een natuur route en inderdaad het is een hele mooie route door weer een heel ander landschap dan we tot nu toe hebben gezien ,meer groene weide en vruchtbare grond . We komen door een dorp waar de langste houten spoorbrug van Australië is gebouwd maar deze is niet meer in gebruik. Wat een bouwwerk.
We besluiten om naar Wagga Wagga door te rijden omdat we een ventilator willen hebben en dan moet je toch naar een grotere plaats . Die ventilator is bedoeld om op tafel te zetten wanneer we buiten eten niet om het eten af te koelen maar om te voor komen dat de vliegen met ons mee eten .
Het is erg heet 37 graden dus in de auto is het nog het beste vol te houden.
Terug op de camping eten koken in een caravan waar het dus ook 35 graden is , maar niet klagen
Toen het een week geleden zo koud was vonden we dat ook niet leuk .En we hoeven bij deze temperatuur niet te werken .

Zaterdag
Alles weer inpakken en vertrekken ,vandaag van Tumut naar Wodonga ,dit is een stadje 250km naar het zuiden . We volgen de toeristische route ,het is rustig op de weg en we komen door hele mooie gebieden . De streek waar we het eerst door komen is het fruit gebied van Australië . Overal zie je fruit bomen appels peren kersen nectarines en nog veel meer maar de meeste bomen zij onder hele grote doeken onder gestopt wij denken voor de vogels maar ook voor hagel en ander nood weer .
Het is een bijzonder mooie route en we rijden dan ook niet te snel zo dat we kunnen genieten van wat we zien . Onderweg zien we een toerist informatie centrum en besluiten daar naar binnen te gaan om te vragen of zij een camping weten voor ons , dan hoeven wij niet te zoeken en zij voelen zich nuttig . Na een paar telefoontjes vonden ze een camping voor ons ,dus adres in de tom tom en weer verder . Het is een kleine camping maar we staan hier heel goed en er is een zwembad bij ,heerlijk wanneer het bijna 40 graden is . Toen wij het water ingingen leek het of er stoom opsteeg ,het leek op een hete pan die je onder een koude kraan houd. Wat en genot .
Het is in de caravan nu ook 38 graden en dit vindt ik iets te veel om te koken daarom vandaag uit eten. Ook dit was weer een nieuwe ervaring ,je moest je dranken aan het buffet bestellen en meteen afrekenen en het eten aan een ander buffet wat je dan ook meteen moest afrekenen. Maar het eten was goed en dit is toch het belangrijkste. Rustig terug wandelen, met de nadruk, op rustig.
Het is te warm om te slapen airco aan en de ventilator aan
maar de temperatuur komt niet onder de 30 graden binnen .

Zondag
Vandaag wordt een rustdag na zo een slechte nachtrust en weer een temperatuur van tegen de 40 graden is het niet verstandig om vandaag heel veel te doen .
Even het stadje in om te zien wat daar is maar dit was snel gezien , niet veel dus .
Rustig bij de caravan zitten en op tijd naar het zwembad om af te koelen en veel water drinken om het vocht op peil te houden.
Zover weer ons verhaal , het is leuk om te zien dat het wordt gelezen ,en het is voor ons ook heel fijn om reacties te krijgen dus laat eens van je horen (lezen).

Heel veel zonnige groetjes van Hanneke en Ton

• 04 Januari 2015 - 14:05

Will En Regina Thoonsen:

hallo ton en hanneke.
    we wensen jullie een voorspoedig en gezond 2015.
    je reisverslagen komen hier goed over, heel erg leuk om
    jullie te volgen je bent al op veel plaatsen geweest die
    wij ook gezien hebben. we hadden na de kerst weer een
    pak sneeuw liggen maar is weer weg. ik zag gisteren op
    de tv er waren weer bosbranden in de buurt van Adelaide.
    maar je zit er nog een eind vandaan. oke we wensen jullie
    nog heel veel km en tot een volgende keer.

groeten will en regina.

• 05 Januari 2015 - 08:49

Thieu En Bertha:

Hallo Ton en Hanneke,

Ook wij wensen jullie een geweldig 2015!
    We waren al bang dat jullie last hadden van de bosbranden, maar dat valt gelukkig mee.
    Hier gaat alles zijn gangetje, geen gekke dingen.
    We blijven jullie volgen, wat wel leuk is.
    Nu genieten wij ook van jullie vakantie.
    De temperatuur is hier wel anders 'nachts vriest het licht en overdag mooi weer.
    Dus het kon ook slechter zijn, maar dat zal nog wel komen.
    Ook de groeten van Wim en fam.
    Daar begint vandaag weer de gewone week werken en de kinderen naar school.
    En bij ons is het biljarten voor Thieu en bridgen voor mij.
    We hobbelen maar door.

groetjes uit Weert, Thieu en Bertha

• 05 Januari 2015 - 10:49

Annemie En Wim Heuyerjans :

Hoi Hanneke en Ton
    Als eerste de beste wensen en alle goeds in 2015
    De middag dat jullie afscheid hadden zijn mijn moeder wim en ik bij jullie appartement in Linne geweest daar was niemand. Raar dachten wij maar zonder koffie huiswaarts gekeerd. Later na hoorde mijn moeder dat het ergens anders was maar wij waren hiervan niet van op de hoogte. Daarna niets meer gehoord we waren ook niet op de hoogte van jullie site. Gisteren had Vera nieuwjaarswandeling en bracht Leo Vera op de hoogte van jullie site en dat jullie geinformeerd hadden waarom jullie niets hoorde van ons. Dit is dus de redenen we wisten het niet.
    Heb vanmorgen jullie site gelezen erg interessant een hele belevenis.
    Erg leuk om jullie te volgen.
    Veel plezier en we blijven jullie nu volgen.
    Groetjes Wim Annemie Vera&Peter Joep, en Brigit

• 05 Januari 2015 - 18:15

Truus Van Pol:

Hallo Hanneke en Ton

Nog net op de valreep de beste wensen en voor jullie een reis vol jaar
    het is super leuk om jullie verhalen te lezen
    stuur maar wat warmte over naar Nederland
    het is hier niet echt koud maar fris
    het is minimale nachtvorst
    wij kunnen alleen maar zeggen geniet ervan

heel veel groetjes van Truus en Peter

• 06 Januari 2015 - 15:44

Inge Cillekens:

Hallo,
    alles is al door mijn voorgangers verteld,maar ik wil jullie wel nog een gelukkig en gezond 2015 wensen.Dat alles uitkomt wat jullie zich van de reis voorgesteld hebben of nog veel meer.Laat maar beter dan niet.
    Lieve Groet
    Inge

• 06 Januari 2015 - 23:42

Johan Brunen:

Hallo Ton en Hanneke,
    Allereerst nog de beste wensen voor 2015.
    Aan de verslagen en foto's te zien hebben jullie het daar goed naar je zin.
    Ik heb niet altijd tijd om te kijken maar ik probeer jullie wel een beetje te volgen.

Groeten,
    Johan

• 10 Januari 2015 - 21:07

Petra En Jo:

Fijn om te horen dat jullie goed weer hebben. Als het zooooooo warm is denk dan even terug aan de regenperiode die nog maar eventjes terug geweest is.

Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Blijf schrijven.

Sportieve groeten, vanuit Hunsel. Jo & Petra.

• 11 Januari 2015 - 12:20

Willie Thijssensomeren:

FIJN OM JULLIE ZO TE BENADEREN NOCH EEN GEZOND 2015 TOE GEWENST WIJ VOLEN JULLIE OP TE VOET ,GENIET ER VAN WT EEN PRACHTIGE REIS DE GROTJES UIT SOMEREN