Wodonga en omgeving - Reisverslag uit Wodonga, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Wodonga en omgeving - Reisverslag uit Wodonga, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Wodonga en omgeving

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

11 Januari 2015 | Australië, Wodonga

Hallo lieve lezers

Nieuw bericht van die twee in Australië
Maandag
Vandaag een lange rit door de alpen van Australië. De bergen zijn hier niet zo hoog als in Oostenrijk ,maar de mensen hier zien het toch als hun wintersport gebied en ook wel terecht . Het is een heel mooi gebied met kleine dorpjes waar maar een paar mensen wonen in de zomer ,maar je kunt zien dat het in de winter anders is . Er staan grote hotels met jaccuzy’s op het balkon , leuk om te zien.
We kwamen door een gebied waar het voor hier best wel hoog was en waar nu heel veel wielrenners aan het trainen waren en dat bij een temperatuur van 36 graden. Petje af.
Ik heb geprobeerd om die dag de bochten te tellen maar bij 626 ergens ben ik de tel kwijt geraakt ,echt het was de ene bocht na de andere dus ook best wel opletten met die fietsers.
Toen we op een parkeerplaats stopte om wat te drinken zagen we een heel klein vogeltje dat in de auto probeerde te komen ,het bleef tegen de ruiten vliegen en op de moter kap op en neer huppelen. Toen wij weg reden bleef het heel zielig op de grond zitten ,met een vragende blik waarom het niet mee mocht ,best wel zielig .Na een dag van 300km bochten terug op de camping het zwembad in, hoe heerlijk kan dit zijn . Na het eten nog tot laat buiten gezeten omdat het binnen zo warm is ,eerst de airco laten draaien . Koelpacks in het kussen helpt ook tegen de hitte . Ik heb het uit geprobeerd.

Dinsdag
Vroeg uit de veren want vandaag wordt het weer een heel warme dag . We hebben af gesproken om vandaag een rit langs het water te maken. Hier is ook een stuwmeer gemaakt en het is best wel een beetje luguber wanneer je al die dode bomen in het water ziet staan . Het lijkt wel een decor voor een horror film . En zeker als er nog een beetje mist boven hangt. Maar waar water is zijn ook mensen hier in Australië , overal langs het meer en de rivieren zie je mensen kamperen en dit ziet er ook wel gezellig uit . We ontdekte een fietspad ,wat hier niet zoveel voorkomt, maar het was een oude spoorlijn die ze hebben weggehaald en er nu een fietspad van hebben gemaakt ,zelfs de oude houten bruggen liggen er nog maar dan nu met een nieuwe er naast.
Onderweg kwamen we door een dorpjejejeje misschien wel 20 inwoners maar er was wel een winkeltjejeje wat tevens dienst deed als postkantoor ,cafe, supermarkt, bouwmarkt ,boerenbond en nog veel meer . Er lag een sportveld waar je bijna de olympische spelen zou kunnen organiseren, maar die vindt je hier in bijna ieder dorp, sport is hier heel belangrijk.
Ook vandaag weer veel gezien.

Woensdag
Albury is een stad hier dicht in de buurt en vandaag gaan we daar naartoe . Eerst naar de tourist informatie omdat we van hier vrijdag naar het westen willen vertrekken en eerst willen weten of dat wel veilig is ,in verband met de bosbranden. Geen probleem . Dan maar eens de stad in op zoek naar koffie met iets lekkers ,maar wij weten echt niet waar wij terecht komen want deze stad heeft zoveel shoppings centa’s dat wij de weg kwijt raken .Hierbij bekeken is het winkel aanbod in Roermond maar klein . Hier lopen we van het enen in het andere centra. En het voordeel is ,er is overal airco op een dag als deze een prima onderkomen .Op de camping terug lekker zwemmen en relaxen het is te heet om ons druk te maken.

Donderdag
Vandaag iets koeler 35 graden .
Met de auto er op uit ,we rijden door kleine oude dorpjes waar nog veel gebouwen staan uit de tijd dat er nog veel mijnen waren .Een van die dorpen Beetchworth heeft veel van de gebouwen van toen opnieuw gebouwd en die zijn nu te bezichtigen . De gevangenis het gerechtsgebouw en de school en het postkantoor van waar ze nu nog telegrammen kunnen versturen. Leuk om te zien.
Ook komen we door een gebied waar veel fruit en noten wordt geteeld , een heel groen en duidelijk vruchtbare steek en die zijn er niet zoveel in Australië. We rijden verder dan we dachten maar wanneer je rustig rijdt en het is leuk gaat dat vanzelf. De natuur is prachtig en heel anders dan wat we hier in de omgeving hebben gezien . In een dorp aangekomen zien we hier dat er hier alleen maar tweedehands winkels en antiekwinkels liggen, ja ook een supermarkt maar al wat daar binnen stond was ook antiek en waar we koffie dronken was de serveerster ook antiek .
Dit was weer zo’n dag met waow momenten zowel voor de natuur als de rest wat we zagen , voor ons een hele mooie dag en uitziende naar morgen gaan wij als twee heel tevreden mensen slapen.

Vrijdag
Wakker worden en het geluid van regen op het dak .
Ontbijt onder de luifel en dan opruimen want vandaag trekken wij weer verder naar het westen .
We volgen de Murray river ,eerst via de noordkant voor zover mogelijk en steken dan over naar Victoria .Daar volgen we de rivier tot in Echuca . Dan op zoek naar een camping nou die vinden we snel . Er staan maar twee caravans wanneer wij aankomen met ons er bij dus drie makkelijk parkeren plaats genoeg en met het uitzicht op de rivier .Gelukkig is het droog met het aansluiten want het heeft vandaag wel enkele buien geregend . Maar dit betekend ook dat het niet meer zo heet is .
De tocht van vandaag ging door landbouw gebieden erg uitgestrekt en zo plat als een pannenkoek ,
Het leek wel een beetje op Friesland maar dan wel na drie jaar zonder regen . Alles was geel en dor .
Ik denk dat de koeien in plaats van melk ,melkpoeder geven . De vooruit zichten betreffende het weer zijn niet geweldig want er is veel regen opkomst , en morgen willen wij met de peddelboot gaan varen op de Murray river en dan is een beetje zon wel fijn .

Zaterdag
Niks zonneschijn ,alleen grijze lucht en regen .
Misschien klaart het nog wel op ,hoopte wij . Maar het bleef regenen en nog harder regenen.
De camping was inmiddels in een modderpoel veranderd ,naar het toiletblok gaan moest zo ongeveer met lieslaarzen aan en wanneer je terug was moest je eerst je schoenen afwassen want die zaten dan onder de gele blubber ,niet leuk.
Toch maar even gewapend met paraplu het dorp in om te lunchen want je moet toch iets op zo’n dag . We hopen op beter weer voor morgen want dan gaan we weer op pad 150 km naar het westen naar Swan Hill een dorp wat ook aan de Murray river ligt en ook paddelboten heeft. Eindelijk stopt het met regenen maar het is nu ook al 9.00uur .

Zondag
Wanneer we wakker worden horen we het niet regenen ,dat geeft goede moed.
Alle slangen en kabels eerst afspoelen voor we ze opbergen omdat alles onder de gele blubber zit .
De auto is zo vies dat we ons wel een beetje schamen maar we kunnen er niets aan doen . Onze black beauty is nu een gele beauty . Het is een makkelijke route door het vlakke land met afwisselende landschappen ,van heel droog tot prachtig groene weide .Hier waren kanalen aangelegd om het water te verdelen en dit was dus ook te zien . Aangekomen op de camping was het nog steeds droog en we kregen een plaatsje op een prachtig gazon gelukkig geen modder. We besloten eerst een car wash op te zoeken om de auto te wassen .Even rond kijken in het dorp en een lekkere kop koffie drinken aan het water ,en dan is een dag als gisteren weer gauw vergeten . Wanneer ik dit zit te typen kijk op onze black beauty die weer staat te glimmen, en morgen zien we wel weer verder.

Tot de volgende keer
Groetjes Hanneke enTon

• 11 Januari 2015 - 14:52

Wiel En Mariet:

Hallo Han en Ton,
    Met veel interesse jullie verhaal van 11 jan. gelezen. Geweldig leuk. Ook de naam voor jullie vervoermiddel; Black Beauty. Het blijkt een normaal gebruik daar om je auto een naam te geven, leuk.
    Nu zijn jullie in de buurt geweest waar m'n nichtje woont, de dochter van m'n broer, in Euroa, ±100 km. ten westen van Beechworth. Ze hebben daar een schapenfarm. Daar heeft het rond kerstmis flink gebrand, 400 m. van hun huis af. Zij waren heel blij geweest met die regen geloof ik. Iedere provincie heeft een eigen brandsite, waar iedere dag waarschuwingen worden gegeven.
    Ook Beechworth en Echuca zijn voor ons bekende plaatsen waar we zijn geweest. In Euroa is een film opgenomen; All the rivers run, met de bekende peddelboot. De moeite waard om eens te zien als jullie weer thuis zijn. Ook Swan Hill is ons bekend, waar een Pioneer Settlement is, een soort openluchtmuseum. We zijn al benieuwd naar de volgende plaatsen waar jullie heengaan. We reizen in gedachte mee. Geniet er maar goed van. Je kijkt er dadelijk jaren op terug. Goede reis verder en wees lief voor Black Beauty. Groetjes Mariet en Wiel.
    Apropos, de nieuwe prins is Paul Barten, de zoon van Loet Barten uit De Weerd.

• 12 Januari 2015 - 17:45

Anny:

Hoi Hanneke en Ton.
    De plaatsen Echuca en Swann Hill zijn heel mooie plaatsen ,zeker de moeite waard om hier eens rond te kijken,vele oude ambachten.Mail of bel Mien en Jan want jullie zijn in de buurt waar hun wonen.
    Anny
    Heel veel plezier

• 12 Januari 2015 - 19:13

Truus En Louis,:

Hallo Hanneke en Ton,
    Mooi te lezen hoe spannend en afwisselend jullie trip is. Niet alleen het landschap, maar ook het weer. Dat is elke dag genieten.
    Groetjes Truus en Louis.

• 16 Januari 2015 - 10:14

Thijs En Mia Nijskens:

Dag Hanneke en Ton, ook wij hadden gehoord van jullie geweldige initiatief om 'n jaartje uit te trekken om Australië te bezichtigen. We hadden jullie even niet gevolgd doch zitten nu op het goede spoor. We hebben van jullie efforts gelezen om allereerst 'n auto te kopen en daarna 'n caravan. In dit land kom je met 'tryal and error' 'n heel stuk als je de tijd neemt om je zaakjes goed af te wegen alvorens tot actie over te gaan en dat is, zoals we - de reisverslagen lezende - begrijpen, al goed gelukt.
    Het is 'n weldaad om Australië, zó reizende, in 'n jaar te mogen bekijken ! Wij hadden destijds 'n camper, samen met Mariet en Wiel, en waren 'genoodzaakt' het in vijf weken te doen. Zoals we lezen, hebben jullie tijdens jullie nog niet zo lange verblijf in Australië al veel dingen gezien die wij destijds ook bekeken hebben. Ook de Murray River met z'n raderboten en z'n altijd gele, modderige water. Mochten jullie hem volgen dan zal hij jullie aan zijn monding in Adelaide brengen.
    Hanneke en Ton, pas op voor possums, kangoeroes, dangeroes en road trains. Als jullie dat doen dan hebben jullie nog 'n geweldige tijd voor de boeg in dat prachtige land.
    Aanbeveling ; heel vroeg opstaan, ontbijten en dan 'n stuk rijden om te zorgen dat je naarmate de dag vordert en het heter wordt, niks meer hoeft en rustig en op je gemak onder je luifel van 'n kopje koffie en daarna 'n 'Jacob's Creek' kunt genieten.
    Veel groeten,
    Mia en Thijs Nijskens