Swan Hill - Mildura - Reisverslag uit Mildura, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Swan Hill - Mildura - Reisverslag uit Mildura, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Swan Hill - Mildura

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

17 Januari 2015 | Australië, Mildura

Hallo lieve lezers

Nieuwe dag nieuwe dingen.
Maandag
Vandaag is het heerlijk weer en we gaan vandaag naar Pioner Settelment . Dit is een open lucht museum met huizen en winkels uit begin 1900 toen de eerste pioniers hier kwamen wonen. Heel interessant en leuk om te zien er was een school een kerk een apotheek die ook dienst deed als tandarts, een drukkerij , hotel, kledingzaak ,huishoudelijke artikelen ,een smid en nog veel meer, het was dus een compleet dorp . Een scheepswerf maakte het helemaal af .Met een raderboot gingen de mensen de rivier op om verder het binnenland in te trekken of om naar de kust te gaan ,maar dit duurde dagen. Ook wij hebben een tochtje op de rivier gemaakt met zo’n boot . Het was een hele leuke dag .

Dinsdag
Wanneer wij wakker worden horen wij het regenen en waaien .
Gelukkig gisteren het museum gedaan want dit was vandaag niet zo leuk geweest . Maar we gaan er vandaag toch op uit met de auto ,we laten ons niet door het weer tegen houden . Een rit door het binnenland hebben we uitgestippeld .Langs de rivier door het land van de fruit teelt . Zo ver je kijken kunt zien we allerlei soorten fruit ook asperges maar dan wel de groene . Wanneer we een zijweg inslaan, zo nieuwsgierig als wij zijn ,zien wij bomen met vruchten er aan die we niet meteen herkennen . Dus dit moeten we even van dichter bij bekijken . En wat zijn het ,amandelen ik had ze dus nog nooit aan de boom zien hangen . En ik denk dat het met 500.000 bomen niet is geteld . Honderden rijen waar je het einde niet van zag . En ook heel veel wijnstokken ,hier wordt veel wijn geproduceerd ,maar ook allerlei ander fruit waar ze wijn van maken . Als we een andere weg terug nemen door het binnenland, komen we door een gebied waar we niets zien dan graanvelden maar die zijn al gemaaid ,wij vragen ons wel af hoeveel bloed zweet en tranen dit heeft gekost om deze grond zover te krijgen dat er dit nu groeit .Er loopt een spoorlijn door dit gebied die er alleen maar is om het graan te vervoeren . Het was een hele aparte dag met weer nieuwe dingen en ervaringen.

Woensdag
Vandaag zouden wij verder reizen maar omdat onze oven kapot is en de man van de camping ook caravan reparateur is besluiten wij om hem hier te laten maken . Hij haalt heel het kookblok eruit en verteld ons dat er een fabrieksfout inzit en er dus nieuwe onderdelen moeten komen. Maar dit duurt hier iets langer dan bij ons ,hij laat ons vandaag weten wat er gaat gebeuren . Dan maar langer hier blijven, er is nog van alles te zien in de omgeving . We maken nog een tocht door de omgeving en komen bij een zoutmeer ,we rijden hier omheen en dit is maar liefst 35km. Niet te geloven we komen maar een plas modder tegen op die afstand en Ton rijd er dan ook volle vaart doorheen ,modder tot op het dak ,weer naar de car wash. Wanneer we terug komen op de camping vertelt de man ons dat het waarschijnlijk maandag zal worden voordat de onderdelen er zijn .Dat vinden wij te lang om hier te blijven en spreken daarom af dat wij verder reizen en volgende week wel terug komen . Eerst een buiten kookplaat kopen want ik zal toch moeten koken.

Donderdag
De hemel is grauw en grijs, het lijkt wel herfst.
Auto aankoppelen en alles inpakken en vast zetten en we vertrekken naar Mildura 200km noord westen langs de Murray river een hele mooie rit door een fruit en wijngebied . We vinden snel een camping en het weer is intussen ook opgeklaard. Even rustig zitten en dan boodschappen doen zodat ik een Hollands potje op ons nieuwe buiten kookplaat kan koken. We vinden in de informatie blaadjes die we hebben een park hier in de buurt waar we morgen naar toe willen gaan ,dit is een pittige dagtocht dus op tijd gaan slapen en op tijd weer op .

Vrijdag
Vroeg uit de veren en de zon staat al aan de hemel het belooft een mooie dag te worden .
Ontbijten, lunch klaar maken, afwassen, bed opmaken en vertrekken. Een rit van maar 105km heen en dat is niet zo heel erg ver maar wel wanneer dit 90km onverharde weg is, gravel en echt zand . Op de heen weg komen we twee auto’s tegen en worden we door een auto ingehaald ,dat is nog eens druk verkeer. We rijden door een heel uitgestrekt gebied waar de begroeiing steeds minder wordt totdat er bijna niets meer groeit, dit is dus de dessert waar ze over schrijven . Hoe mooi kan de natuur zijn in zijn ongereptheid dit is puur natuur . Dit heet het Mungo national park . Eerst komen we aan een informatie centrum waar we en route beschrijving krijgen van het gebied ,het is een rond rit van 65km door het gebied een richtings verkeer onverhard, later blijkt waarom . Als eerste komen we bij de Chineese muur zo noemen ze dit .Het is een zandduin van 30km lang met de meest mooie zandvormen door de natuur gevormd, de witte duinpunten steken fel af tegen de groengrijze begroeiing van de woestijn. We mogen er niet helemaal bijkomen want dit is beschermd gebied . En dit respecteren wij. Verder op de route komen we wel dichter bij de zandvormen het is echt en bijzonder mooi gebied .We voelen ons heel rijk wanneer we daar zo staan met niets en niemand om ons heen dan alleen die prachtige natuur ,dit is echt genieten. Wanneer we verder rijden zie we plotseling hoe kleine kangoeroes worden gemaakt (de foto’s kwamen niet door de censuur). Maar ik denkt dat ze ook van ons schrokken want het spel was vlug afgelopen en ze gingen er snel vandoor.
De emoes en kangoeroes liepen naast en voor de auto met ons mee .De weg werd steeds smaller en daarom begrepen we toen ook waarom maar naar een richting werd gereden. Het was een bijzondere route die iedere km onverharde weg waard was maar we waren allebei wel blij toen we weer op de camping waren ,moe maar voldaan en een geweldige ervaring rijker .

• 18 Januari 2015 - 10:49

Francien V D Berkmmortel Vlierden:

hoi hoi han ton wat is het allemaal prachtig het lijkt wel of ik zelf meereis ga zo door gr. tante sien

• 18 Januari 2015 - 12:40

Will En Regina:

hoi hanneke en ton.

heel leuk verslag van jullie het was of ik er zelf bij was toen ik de fotoszag.
    vooral van swan hill ik was er ook geweest in het postkantoor heb ik zelf nog een
    kaart verstuurd naar mijn eigen adres.
    en op de Murray rivier hebben we zelf 5 dagen gevaren met zo.n raderboot en smorgens
    werd je wakkerdoor de kaketoes. maar het was wel heel leuk.
    zo verders blijf ik jullie volgen en dan reageer ik wel weer,hier is alles nog goed en gezond
    alleen ook slecht weer gehad veel regen en storm. deze week krijgen we wat vorst 2 tot3 graden.
    verders heel veel groeten uit linne en een goeie en fijne reis.

will en regina.

• 19 Januari 2015 - 15:49

Annemie En Wim :

Hallo Hanneke en Ton
    Wat een belevenissen zoals jullie het beschreven hebben genieten jullie van elk moment ga zo door.
    Wij vinden het leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Groetjes Annemie en Wim

• 19 Januari 2015 - 22:41

Rita:

Hoi jullie,wat geweldig . alles is mooi daar is ook alles zo geweldig oud?
    Tot de volgende keer. De schroentjes.

• 21 Januari 2015 - 22:45

Jose Cox:

Ha hanneke en ton, eindelijk even tijd,en heb ik jullie verslag met veel plezier gelezen.wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt, echt supermooi.ik ben gewoon jaloers!! Haha hier is t eindelijk n beetje rustiger.het was echt druk met al die feestdagen, en jouw hulp hebben we zeer gemist. Maar geniet van deze speciale reis , ik ga jullie zeker volgen. Heel veel groetjes van jose en gerard

• 22 Januari 2015 - 11:54

Mien En Jan Tielen Van Pol:

Hallo Hanneke en Ton,
    Bedankt voor de gezellige middag. Wij vonden het kei gezellig.