Strathalbyn-Broken Hill - Reisverslag uit Strathalbyn, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Strathalbyn-Broken Hill - Reisverslag uit Strathalbyn, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Strathalbyn-Broken Hill

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

01 Maart 2015 | Australië, Strathalbyn

Hallo allemaal die dit lezen

Vrijdag
Een lange route
Vandaag vertrekken we vanuit Mount Gambier, naar ,dat is nog niet bekend.
De richting die we kiezen is Adelaide, maar hoever we komen zien we wel. Het is en weg die parallel loopt aan de kust , maar de zee is maar op weinig plaatsen te zien . De kilometers gaan aan ons voorbij en wanneer het middag is zijn we al 200km verder ,dus waarom niet verder gaan ,de weg is vlak en weinig bochten . WE rijden nu langs een meer dat achter de duinen ligt en 140km lang is ,het is zout water want je ziet dat de randen en de grond er omheen wit is . Het is een heel mooi gebied met veel watervogels ,en weinig verkeer op de weg ,dus is het mogelijk om te stoppen om foto’s te maken . Dorpen of steden komen we nauwelijks tegen en wanneer we in een dorp willen stoppen voor koffie , zien we dat we het dorp al weer uit zijn zonder het te hebben gezien. Dan maar zelf koffie zetten in de caravan . We genieten van de route . Bij een rivier aangekomen zien we dat we met de ferry over moeten , dit is zeldzaam in Australië . Als we op de boot staan pak ik mijn portemonnee om te betalen ,maar nee dit is for free. Weer een ervaring rijker gaan we op zoek naar een camping want na 400km zijn we daar wel aan toe. In het stadje Strathalbyn vinden we een plaatsje op de camping . We zitten op een schiereiland onder Adelaide ,hier is veel watersport gebeuren ,maar met zulke prachtige stranden is dit bijna vanzelf sprekend. Maar daar over morgen meer.

Zaterdag
Stranddag
Met 40 graden in het vooruitzicht ,voor vandaag ,lijkt het ons een perfecte dag om in de auto (met airco) een tocht te gaan maken langs zee .Op de stranden zijn de mensen druk met de surfplanken , groot en klein ,zowel de mensen als de planken . Hier zie je jong geleerd is oud gedaan. Het is een hele mooie route die we volgen en als we een doodlopende weg in slaan om te zien waar die eindigt , denk je daar niemand meer tegen te komen . Maar jawel hoor ,10km doodlopende weg en er staan 3 caravans, gezinnen die daar het weekend door brengen met zwemmen, vissen, en de barbecue. Heerlijk geen telefoon geen tv ,dit is echt ontspannen . Maar we zien dat de lucht heel donker begint te worden en daarom gaan we terug naar de camping . De bui trekt gelukkig aan ons voorbij en we zitten nog tot laat in de avond buiten te genieten van een hemel vol sterren . Wat een mooie dag .

Zondag
Het heeft vannacht wat geregend en flink gewaaid
Het is zondag dus eerst lekker uitslapen en rustig buiten in de zon ontbijten . Dan kijken waar we naar toe gaan want ook vandaag zal het weer 40 graden worden . Dit zijn geen temperaturen voor grote inspanningen , dus een autoroute langs het strand is een goede optie . Het is onvoorstelbaar hoeveel grote huizen met uitzicht op zee hier zijn gebouwd het ene nog groter dan het andere.
Grote ramen geven een prachtig uitzicht op zee. In een kustplaats loopt nog een oude paarden tram
door het dorp ,arm paard met deze temperatuur . Als we terug rijden naar de camping rijden we eerst door het stadje waar we nu staan en zien dat er een prachtig park is dat een bezoekje waard is .
Maar we zien ook een zwembad en dat vinden we ook wel een bezoekje waard . Dus naar de camping en omkleden . Wat is dat heerlijk na zo’n warme dag .

Maandag
Poets en wasdag
Vandaag is de temperatuur flink gedaald en we ontbijten binnen want het is buiten te koud en te grijs . Dus een perfecte dag om te poetsen en de was te doen ,dit moet af en toe gebeuren .
Land kaarten kopen om de verdere route uit te stippelen . Hiervoor moeten we naar een dorp met de naam Hahndorf hoe Duits klinkt dit . Hier waren in het begin van 1900 50 Duitse gezinnen komen wonen en werken dit zie je nu nog aan de huizen en de straat namen . Je kunt hier nu nog de Duitse producten kopen zoals zuurkool, metworst ,bockworst ,schnitzel en stenen pullen voor bier . De Aziaten zijn hier gek op en kopen hier dan ook naar hartenlust . Terug op de camping plannen we de route voor morgen ,want we willen naar Broken Hill ,maar dit gaat niet in een dag . We gaan dus tot Burra.

Dinsdag
Na het ontbijt op weg
Gisteravond hebben we buiten al alles opgeruimd en ingepakt dat maakt voor vandaag een groot verschil met vertrekken ,want het is vandaag ook weer een tocht van 250 km . Veel slingerwegen en omhoog en omlaag . De weg gaat langs Adelaide maar we gaan de stad niet in met de caravan .
Maar we zien de stad wel liggen wanneer we omhoog rijden richting noorden . Het is een groene route die we rijden en we genieten van de uitzichten . De Barossa ligt vandaag op onze route en het is bijna een plicht om daar doorheen te rijden wanneer je in deze buurt bent . Het is een groot wijngebied met verschrikkelijk grote wijnhuizen zoals Jacob’s Creek bijvoorbeeld . Men zegt dat hier de beste Australische wijnen vandaan komen . Maar dit gaan we maar niet uitproberen . Want er zijn hier te veel wijnhuizen . Als we de Barossa streek achter ons laten komen we in een heel ander gebied ,raar dat de natuur op zo’n kleine afstand zoveel kan veranderen. Hier is alles kaal en dor ,het enige wat we zien zijn graanvelden km na km . Dan zien we Burra de plaats waar we willen overnachten , dit is een oud kopermijn plaats ,er is echt niks te beleven . Dus morgen verder naar Broken Hill nog 350km en we zijn er, dus makkie.

Woensdag
Lange rit
Vandaag dus naar Broken Hill, de tom tom aan en die verteld ons dat we de komende 351 km rechtdoor moeten zonder links of rechts te gaan . Niet te geloven van Maastricht naar Leeuwarden .
Maar het is beslist niet zo dat het gaat vervelen, het is een afwisselend landschap wat we zien . Soms vlak dan weer heuvelachtig groen en graanvelden zo dor dat het lijkt of er nooit meer iets zal groeien .We zien emoes en kangoeroes en een spoorlijn gaat met ons mee. Ton zegt ik zou hier wel eens een trein willen zien, en even later gaat zijn wens in vervulling . Een goederentrein komt ons tegemoet dus auto aan de kant van de weg en uit stappen en foto’s maken . Als de machinist ons zien laat hij dit ook aan ons horen en zwaait naar ons . De vrachtauto’s laten we ook voorbij gaan want die moeten hun brood verdienen en willen harder rijden dan wij .We komen door 3 kleine dorpjes ,die je voorbij bent voor je ze hebt gezien . En dan zien we Broken Hill een stad met volgens de beschrijving
20000 inwoners maar daar zijn alle mensen die er buiten de stad wonen bijgeteld ,dus dat wil zeggen dat er in de stad maar 13000 wonen .Deze plaats is bekend door de basis van de Flying doctors ,wie kent er niet de serie op tv in de jaren 80 . Er is een plaats voor ons op de camping en we zijn vlug geinstaleerd. Boodschappen doen en een ritje door de stad om de boel te verkennen. Het is hier nu vanavond om 8.00uur nog 30 graden dus lekker warm .

Donderdag
Flying doctors
Dit staat vandaag op ons programma . Het vliegveld ligt net buiten de stad en is makkelijk te vinden .
We worden door een vriendelijke dame ontvangen ,die ons rondleid en verteld hoe het hier werkt . Op een groot bord zien we de namen van de dokter die vandaag dienst heet en het is echt waar er staat Erik Janssen ,hoe Nederlands klinkt dit . Ja het is een Nederlandse dokter die er voor heeft gekozen om voor de Flying docters te werken .Het is een bijzondere ervaring om hier te zijn en te zien wat hier gebeurd ,hoe groot het gebied is waar ze naar toe vliegen . Ook houden ze spreekuur om de paar weken in de afgelegen gebieden . En dit is allemaal gratis voor de mensen . Alle mensen hebben thuis een uit gebreide medicijnkast, en alles wat er in zit is genummerd zodat de arts kan vertellen welk nummer ze moeten gebruiken . Er hangt bij de mensen thuis een groot papier aan de muur waar een mens op staat getekend en nummer geven hier de delen van het lichaam op aan .

Dus ze kunnen door de telefoon vertellen waar het pijn doet en de arts kan hier dan op door vragen .
Ook een tandarts gaat mee met het vliegtuig om de patiënten te bezoeken en te helpen . Wat een geweldige organisatie .Wat ik hier zie raakt mij en ik wordt er best wel een beetje emotioneel van . Dus tijd voor iets luchtigs ,we gaan een route rijden door de stad die verteld over het ontstaan van stad en de oude gebouwen . De hele stad staat moet blijven zo als ze nu is dus er mogen geen huizen worden afgebroken om er nieuwe te bouwen ,wel mogen ze worden op geknapt . Maar zo te zien is dit voor veel mensen moeilijk ,want veel huizen zien er slecht uit . Terug op de camping is het tijd voor een duik in het zwembad .Ook vandaag is het weer erg warm en wanneer we ‘s avonds buiten zitten zien we duizenden sterren boven ons . En denk ik terug aan de dag en de dokter die nu misschien wel op weg is in de nacht in een klein vliegtuigje om ergens ver weg in de bush een mensen leven gaat redden of een baby helpen om te worden geboren .

Vrijdag
Nieuwe dag met nieuwe ontmoetingen
Wie heeft er ooit gehoord van School of the air . Ik had er nooit van gehoord voor ik in Australië aankwam . Ook deze school is hier in Broken Hill en door toeristen te bezoeken . Dit zij studio’s van waaruit les gegeven word aan de kinderen die te ver weg wonen . En dan bedoel ik ook echt ver weg bijvoorbeeld 200km van de dichtst bij zijnde school en sommige nog verder .Ze wonen op grote boerderijen en krijgen dus les via de satelliet . Dus thuis achter de computer met speciale programma’s die geinstalleert zijn en alleen voor hen. Ze zien de leraren en de leraar kan hun zien maar niet meer dan twee leerlingen op het zelfde moment ,maar de leerlingen zien elkaar niet .
Maar om toch een klas gevoel te krijgen komen de leerlingen twee keer per jaar bij elkaar . Van maandag tot en met vrijdag en vaak komt de moeder of iemand anders met ze mee . Want deze manier van school begint al bij de kinderen wanneer ze 5 jaar zijn met een paar uurtjes per dag en dit word meer naar mate ze ouder worden. Op vrijdag is het hoofd van school aan de beurd om de kinderen toe te spreken en om kinderen die jarig zijn geweest te feliciteren en kinderen die iets speciaals hebben gedaan een compliment te geven en het school lied mee te zingen . Super om te zien en te horen hoe alle kinderen thuis dan meezingen . Het is een hele bijzondere manier van les geven .Wanneer ze 12-13 jaar zijn gaan de meeste kinderen die op deze manier les krijgen naar een internaat waar ze verder gaan ,en dan mogen ze maar twee keer in de 10 weken naar huis . Maar op veel van deze scholen hebben ze ook paarden en vee dat ze moeten verzorgen net als thuis want veel van deze kinderen helpen op de boerderij . Zo proberen ze toch dat de kinderen zich een beetje thuis voelen . Met een bijzondere ervaring rijker gaan we naar de camping terug . Na de middag gaan we naar Siverton een oud mijnstadje hier 25 km vandaan . In dit stadje zijn enkele films opgenomen waaronder Made Max met Mell Gibson in de hoofdrol . Nu is er weinig te beleven , maar het oude hotel staat er nog en trekt nog toeristen . Hier lopen de paarden los over straat en de ezels staan op de stoep bij een toeristen winkeltje te bedelen .
Even buiten dit plaatsje is een uitkijk punt waar wij naar toe gaan . Wanneer we over de heuvel komen worden we beide stil . Hier voor ons ligt Australië , we kijken tot aan de horizon ver weg en nog verder ,een grote vlakte zo ver je kijken kunt . Dit is wauw wauw wauw in het kwadraat . Hier blijven we een tijd staan kijken en genieten, stil van wat we zien . We keren terug naar de camping om te kijken waar we morgen naar toe gaan . Dit is terug naar het oosten om naar Flinders Range te gaan (zie you tube). Ik denk dat ik Broken Hill niet snel zal vergeten.

Groetjes Hanneke & Ton
Tot de volgende keer
Wordt vervolgd

• 01 Maart 2015 - 10:54

Frans Fien Thijssen:

Hallo Hanneke en ton,
    wat zien enmakenjullie veel mee,
    Wat een prachtig verslag iedere keer weer,
    Hier in vlierden is alles goed,

Heel veel groetjes van Frans fien

• 04 Maart 2015 - 10:48

Wiel En Mariet Vermeulen:

Prachtig Hanneke en Ton

Fijn om te vernemen dat jullie de mijnstad Broken Hill bezoeken waar alle straatnamen zij afgeleid van de namen van chemische elementen. De mijnstad waar wij in Budel 10-tallen jaren zinkconcentraat (verrijkt zinkerts) van hebben ontvangen om zinkmetaal uit te produceren. In 1983 zijn Mariet en ik (met de Australische familie), nadat we ons voorgesteld hadden als medewerkers van een zinkfabriek in Nederland al in een zinkmijn afgedaald tot 400 meter ondergronds. Lekker warm.

Daarna zijn we per vliegtuig naar de opaalmijnen gevlogen (ca. 200 kim noordwaarts) White Cliffs. Van boven lijkt het net een maanlandschap waar Europeanen een stukje grond huren van de gemeente (100 m2) om vervolgens een gat te graven van 10 meter diep om opalen te zoeken. Sommigen hebben er een fortuin gevonden. bijv. een geopaliseerde dinosaurus. De rijken hebben dan ook een ondergrondse woning met luxe zwembad, dat wekelijks met water gevuld wordt dat aangevoerd wordt vanuit Adelaide!!!
    De opalen zijn erg goedkoop die je daar ter plekke kunt kopen. Taxaties in Nederland waren een factor vijf hoger dan wat wij betaald hadden.

Geniet van de vervolguitstappen
    Groetjes Wiel en Mariet

• 04 Maart 2015 - 12:36

Mariet Vermeulen:

Hi there

Wiel vergat te vertellen, dat er tussen Broken Hill en White Cliffs een reservaat van Aboriginals ligt.
    Met rotstekeningen. Die zie je ook wel op andere plaatsen, maar ze draaiden daar een film over de manier van leven in de rimboe vroeger. Dat was wel de moeite waard. Groetjes en geniet. Mariet.