Ceduna-Esperance - Reisverslag uit Esperance, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Ceduna-Esperance - Reisverslag uit Esperance, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Ceduna-Esperance

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

23 April 2015 | Australië, Esperance

Hallo allemaal die dit gaan lezen

Zaterdag 18 april
Een fantastische dag
Vandaag gaan wij weer op weg na 4 weken stil te hebben gestaan, wat een heerlijk gevoel is dat .
Wanneer we van de camping af rijden heb ik tranen van vreugde in mijn ogen en ben ik heel dankbaar dat we weer samen verder kunnen. Deze tijdelijke stop heeft mij laten zien hoe bijzonder het is dit samen te kunnen en mogen doen . Maar genoeg hierover en verder met de black beauty en ons huisje op wielen. De tom tom verteld ons dat we over 1198 km rechts af moeten ,dat is cruise control op 90 en aftellen. Het landschap is beslist niet saai en we genieten van wat we zien soms een beetje heuvelachtig en dan weer plat als een pannenkoek. Het heeft hier de naam Nallerbor ,dit is Aboriginal voor land zonder bomen , en plotseling zien we zeker 300 km geen enkele boom hoever je ook kunt kijken ,heel vreemd . Er groeien kleine struikjes en heide achtige planten maar het oogt allemaal erg droog .Ik ga midden op de weg staan om foto’s te nemen er komt toch niks aan ,het is erg rustig en dan te bedenken dat dit de hoofdweg is tussen oost en west . Alleen grote road trains van 37 meter lang en andere caravans komen we tegen ,en iedereen zwaait naar elkaar.
In de namiddag gaan we op zoek naar een plaats om te overnachten ,we zien twee caravans op een rustplaats staan en vragen of ze blijven voor de nacht en ja hoor ,dus wij ook . Meteen wordt er gezegd neem je iets te drinken en kom er bij zitten, heel gezellig. Na een half uur komen er nog 4 caravans bij en het is een heel gezellige boel . Een hele mooie dag .

Zondag
Nieuwe dag nieuwe kansen
Als we wakker worden horen we de andere al buiten rommelen ,het is te fris om buiten te eten dus dan maar binnen . We nemen afscheid van de mensen die voor ons vertrekken en we blijven alleen over niet omdat wij zo laat zijn maar wij willen nog wat foto’s maken van de prachtige kliffen die hier vlak bij zijn en zeker een bezoek waard. De omgeving van deze dag is niet veel anders dan gisteren heuveltje op en heuveltje af en benieuwd wat er dan weer te zien is en meestal is dat een heuveltje .
We passeren verschillende plaatsen waar de weg ook word gebruikt als landingsbaan voor de Royal Flying Docters Service. Een vliegtuigje dat land op de A2 in Nederland dit is dus niet mogelijk ,maar hier wel . Op deze lange afstand zijn geen dorpen of steden alleen road houses waar campings bij zijn en tankstations en de prijzen dus ook aangepast zijn . Je moet tenslotte toch tanken je kunt niet zonder .We vinden weer een leuk plekje op een parkeerplaats waar ook andere mensen staan en gaan rustig slapen na een vermoeiende dag .

Maandag
Het laatste stuk van een lange weg
We hebben er al 800 km opzitten en dat wil zeggen vandaag nog 400 km of iets meer .Volgens de kaart komen we vandaag op langste rechte weg van Australië 146.6 km helemaal recht zonder beetje naar links of bochtje naar rechts alleen heuveltje na heuveltje allemaal keurig achter elkaar . Het landschap is kleurrijk en de begroeiing word meer en meer er zijn weer bomen en dan bedoel ik ook echte bomen niet van die schrielige boompjes die we hebben gezien maar echte bomen . Als we de laatste kilometer van die 1198 km rijden zeggen we tegen elkaar ,zo dat hebben wij toch maar mooi gedaan ,dit neemt ons niemand meer af ,en we zijn apen trots op ons zelf .
We kijken waar er plaatsen zijn om te overnachten en we vinden een plaats 12 km van de harde weg af dat lijkt ons wel wat . Midden in de bossen is er een plaats waar je mag staan er staat een auto mee dus wij slaan ons kamp hier ook maar op. De omgeving is adembenemend en de avondzon kleurt de hemel in prachtige kleuren , hier zitten wij twee grijze zigeuners die door een Heel groot prachtig land trekken met niemand om ons heen (want die andere auto staat 200 meter van ons vandaan ).Mooier als dit bestaat er voor ons nu niet .

Dinsdag
Na een heerlijke nachtrust verlaten wij een stukje hemel op aarde om weer in de bewoonde wereld te komen . De volgende stad waar we naar toe gaan heet Esperance ,een stad in het zuid oosten van West Australië . Ton ontdekt dat de banden van de auto een beetje te slap zijn en besluit om er toch maar wat lucht bij te doen ,we stoppen op een parkeerplaats en halen de compressor tevoorschijn.
Dit gebeurd met de stroom van de accu dus de motorkap open en aan het werk meteen stopt er een auto en de mevrouw in de auto vraagt of we hulp nodig hebben .Bijzonder aardig maar dit varkentje kunnen we zelf wassen . Ze vertelt dat ze op een farm woont en boodschappen had gedaan in de stad ,dit was voor haar 1,5 uur heen en 1,5 uur terug en tijdens deze rit die ze iedere week maakte luisterde ze naar boeken die op een cd stonden . Dit was voor haar een manier om niet in slaap te vallen en de tijd te breken ,zo hoor je nog eens wat. Ze wenst ons nog een prettige dag en gaat verder . De banden zijn weer opgepompt en koffie gedronken en de reis wordt voortgezet . De camping die we hebben besproken is snel gevonden en we installeren ons huisje . Het is inmiddels al later in de middag en er moeten eerst boodschappen worden gedaan voor ik kan koken . Hier in de supermarkt zien we dat ze zaterdag ,zondag en maandag gesloten zijn . Het is zaterdag namelijk ANZAC day en dit is de dag dat alle gesneuvelde soldaten van Australië worden herdacht, en dit jaar is bijzonder omdat het 100 jaar geleden is dat de eerste wereld oorlog begon voor Australië. De militaire van hier landen op 25 april 1915 in Gallipo in Turkije ,daarom is de minister president van Australië nu in Turkije om daar de militaire te herdenken die daar zijn gesneuveld . En omdat het op zaterdag valt en het een vrije dag is hebben ze maandag vrij omdat de ambtenaren en andere mensen die normaal al niet werken op zaterdag geen vrije dag en dat vinden ze hier niet eerlijk . Dus conclusie als koningsdag op zaterdag valt hebben wij in Nederland allemaal op maandag vrij . Maar voor ons betekend dit dat ik moet zogen voor we hier vrijdag vertrekken dat ik voldoende in huis heb tot dinsdag .

Woensdag
Poets en was dag
De caravan poetsen en de was doen want hier hebben we water aansluiting en onze watertanks zijn niet groot genoeg om de was te doen . Onze water tanks zijn maar samen 160 liter en dit is niet veel voor hier er zijn caravans met 300 liter water ,maar wanneer je die ziet lijkt het meer op een zwembad dan op een caravan en meestal hebben ze dan ook nog een boot op het dak van de auto.
Maar ik kom de dag goed door met mijn werk en Ton met het zijne ,zoals de banden van de auto en de caravan controleren nu ze koud zijn . Als ik de ramen van de caravan aan het wassen ben word ik raar aan gekeken want ramen wassen vinden ze hier niet nodig , morgen zijn ze toch weer vuil .
Toen ik hier naartoe ging kocht ik witte handdoeken en ik begrijp nu waarom hier iedereen donker kleurige handdoeken gebruikt. Hier wast iedereen met koud water ,ook mijn wasmachine in de caravan wast alleen maar met koud water ,dus wat doe ik ,ik zet alle witte was in emmers met heet water en vanish in de douche bak wanneer we rijden en zo staat de was dan uren voor te wassen .
Zo slim ben ik ,hadden jullie niet gedacht he.

Donderdag
Boodschappen doen
Het is vandaag niet zulk mooi weer een beetje bewolkt en winderig ,dus een dag om boodschappen te doen en een rit in de omgeving . Het is een mooie kustlijn met prachtige baaien en stranden .Als we stoppen op een parkeerplaats om te genieten van het uitzicht staat daar ook een andere auto ,ramen open en twee mensen in de auto, en wat zien wij , nee niet wat jullie nu denken , beide zitten ze een boek te lezen en genieten van het geluid van de zee en de frisse lucht . Wij keren terug naar de camping om daar te genieten van een boek en een kop koffie . En De kaart bestuderen waar we morgen naar toe gaan .

Groetjes,

Hanneke & Ton

• 23 April 2015 - 21:23

Will En Regina:

hallo ton en hanneke.
    we zijn weer opgelucht dat alles wer goed is en dat jullie
    de vacantie weer door kunnen gaan en kunnen genieten
    van al het mooie wat je onderweg tegen komt en ziet.
    hier is alles nog goed en gezond en hebben al 2 weken
    mooi weer temp. gem. 21 graden dus niet slecht
    voor holland. we gaan 1mei 15 dagen naar la palma
    een van de can eilanden voor vacantie en dan hebben
    we het weer druk in de tuin want die vraagd ook onderhoud
    we wensen jullie nog heel veel rijplezier en fijne dagen
    en geniet er maar van.het allerbeste gewenst van,
    will en regina.

• 25 April 2015 - 15:36

Francien V D Berkmortel:

hoi hoi , han ton
    wat een goed nieuws te horen dat het weer goed gaat met jullie,
    en de reis weer kunt hervatten
    het was toch even een flinke onderbreking,
    maar niet getreurd en weer vooruit met je huis
    en zover ik het allemaal lees
    genieten jullie enorm maar ik ook van je mooie verslag dat je steeds maakt
    heel veel reisplezier en groeten
    tante sien.

• 29 April 2015 - 18:50

Toos Beelen:

Proficiat 29.04.1953

• 29 April 2015 - 21:03

Mariet En Wiel Vermeulen:

Fijn om weer wat van jullie te horen. Wat zullen jullie blij zijn, nu de reis verder kan. En zo te lezen bevalt het jullie goed. Ook zeer leuk om in contact te komen met de Aussies op de campings.
    Hoor je s'morgens nog steeds: Good morning, how are you? Have a nice day.
    Ik las dat jullie in Eucla zijn, daar moeten zeer mooie duinen ziijn, opgewaaid door de wind in de mooiste vormen. De weinige planten of struiken noemen ze salt bushes en worden alleen door de schapen en kangoroos gegeten. Ook zie je een grassoort, wat spinifex heet. De zinkfabriek in Budel heette ± 10 jaar geleden Zinifex. Deze naam was hier van af geleid.
    Ja, de soldaten van Australië hebben in zowat alle oorlogen mee geholpen voor weer vrede te krijgen.
    Da weten heel veel mensen niet. En meestal waren ze er eerder, dan veel Europese landen. Die mogen best geëerd worden.
    Nou, een goede reis verder en veel plezier. Toi, toi.

• 30 April 2015 - 16:47

Thieu En Bertha:

Hoi Ton en Hanneke,
    Wat zijn we blij dat alles weer zijn gangetje gaat.
    Ook willen we jullie nogmaals feliciteren met de verjaardag van Ton.
    Hopelijk hebben jullie een fantastische dag gehad.
    En we gaan er van uit dat we 'm volgend jaar weer bij jullie kunnen vieren.
    Hier in Weert gaat alles zijn gangetje, er zijn geen bijzonderheden, niets speciaals.
    Het weer wil ook niet echt, het is te koud om te fietsen.
    Daarom gaan we regelmatig wandelen.
    Nou zijn we weer even bij.
    We wensen jullie nog een geweldige reis verder, en hopen dat alles goed gaat.
    Groetjes, Thieu en Bertha

Tags: Ceduna, Esperance