Broome-Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Broome-Kununurra - Reisverslag uit Kununurra, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Broome-Kununurra

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

14 Juni 2015 | Australië, Kununurra

Hallo allemaal

Nieuw bericht
Zaterdag 6 juni
Na het ontbijt op weg naar Broome een plaats aan zee die bekent staat om haar spectaculaire zonsondergangen en ik mag zeggen dat dit inderdaad bijzonder is .
We zijn al vroeg op de camping en ik begin maar met wassen en aan de waslijn te zien ben ik niet de enige met dat idee. Even het zwembad uit proberen is ook niet verkeerd . Tegen de tijd dat de zon onder gaat zijn we op het strand van Cable Beach en gaan daar ter eren van mijn verjaardag samen uiteten ,een restaurant met uitzicht op zee en we genieten zowel van het eten en de wijn als de zonsondergang.

Zondag maandag
Rustige dagen
Twee dagen dat we niet veel hebben gedaan ,heerlijk uitslapen op het strand liggen ,in zee zwemmen en wandelen over het strand met de voetjes door het water , hoe heerlijk kan het zijn.

Dinsdag
Vandaag krijgt de caravan een onderhoud beurt ,moet ook gebeuren . We staan om 8.00 uur voor de deur en ze zullen ons bellen wanneer het klaar is ,we rijden een stukje door de omgeving en gaan maar weer naar het strand . Na de lunch gaan we maar eens kijken hoever ze zijn en zo te zien is het klaar ,maar wat blijkt de man die de controle boven de bodem van de caravan moet doen moet nog komen dus wachten en dit is voor mij heel moeilijk zeker wanneer ik niet weet hoelang ik moet wachten. Maar hij komt en gaat aan het werk en na een uur is ook hij klaar ,afrekenen en terug naar de camping ,is de dag toch al weer om. Vanavond vroeg gaan slapen want morgen moeten we er vroeg uit .

Woensdag
Vliegt om
Om 5.00 uur het bed uit en wassen, tanden poetsen, ontbijten en naar de ingang van het caravanpark waar we om 5.45 worden op gehaald voor een dagtocht . En wat voor een . Er komt een bus wat meer lijkt op een truck dan op een bus maar dit zal wel nodig zijn, we stappen in en zijn de laatste die in stappen en we zetten koers Cape Leveque een Aboriginal dorp in het noordelijkste puntje van het schier eiland dat boven Broome ligt en dit is eerst 95 km gravel en zandweg en dan nog 100 km asfalt weg . Maar de rit word onderbroken met een bezoek aan een kerkje in een kleine gemeenschap waar een Duitse priester begon met het geloof te verspreiden onder de Aboriginals . En het is de moeite waard ,de hele kerk is versiert met schelpen groot en klein ,rond de glas in lood ramen het Maria altaar en het grote altaar, overal zie je schelpen ,en wanneer we buiten komen heeft de chauffeur van de bus de koffie klaar. En dit is ook heerlijk.
Verder met de truckbus naar het noorden waar we na een uur door de bush te hebben gereden worden getrakteerd op een ontbijt met spek ,omelet, worstjes en meer warm spul teveel voor mij maar voor de Australiërs een normaal ontbijt zo te zien . Van hier gaan we een ritje maken over het strand wat er bijzonder uit ziet, de kliffen zijn donkerrood en het zandstrand hagelwit een sterk contrast maar wel mooi . Even met de voetjes in het water en foto’s maken . Terug in de truckbus (ja ik weet dat dit geen Nederlands woord is, maar het klinkt wel leuk) Gaan we naar het uiterste puntje en dan wordt het spannend, maar eerst nog een bezoekje aan een vis kweek bedrijf dat zeevis kweekt voor in aquariums wel interessant maar iedereen wil verder. Ja, wat gaan we doen ?????????
We gaan vliegen met en watervliegtuigje over de eilandjes voor de kust en daarna een landing op het water om met een boot naar de Horizontal Falls te gaan. Voor we instappen krijgen we eerst uitleg over het zwemvest en de piloot die ons gaat vliegen lijkt ons nog erg jong en een van de dames vraagt hem dan ook hoe lang hij al vliegt , ja zegt hij, ik ben een beetje nerveus want dit is mijn eerste vlucht ,maar dan begint hij te lachen en verteld dat hij al jaren piloot is. Het is wel spannend ,bij het opstijgen gaat de neus bijna recht omhoog . Maar het is een geweldige ervaring en het uitzicht spectaculair, we vliegen laag zodat we alles goed kunnen zien, de kleuren in het water en de kleine eilandjes die hier liggen zijn niet te tellen. De meeste zijn niet meer dan een rotsblok met wat groen er op en een strandje er omheen maar wel allemaal anders van vorm . Ik vind het jammer wanneer we landen op het water ,hier liggen boten waar we eerst kunnen gaan zwemmen met haaien , dit wil ik natuurlijk ook mee maken . De haaien zwemmen in open water maar wij in een kooi ,is weer eens iets anders want meesstal is het anders om . We zien de scherpe tanden van dichtbij en vinden het hek er tussen wel mooi . Tijd voor de lunch en die bestaat uit gebakken Barramundi vis en salades . Dan is het tijd om met de boot te gaan ,snelle krachtige speedboten ,zwemvesten aan ,en aan boord .
We zitten voorin ,we varen eerst tussen de eilandjes door waar de ons verteld word dat het verschil tussen eb en vloed hier 11 meter kan zijn en dit is te zien aan de rotswanden . Dan komt het hoogte punt van de boottocht er zijn hier twee horizontale watervallen en hier gaan we met de boot doorheen varen , dit betekent dat de doorgangen tussen twee rotswanden zo smal is dat het water echt naar beneden valt met heel veel druk ,het water draait en kolkt en je ziet als je hier in valt kom je er niet levend uit . Maar dit maakt het spannend en als we er met volle snelheid doorheen varen voel je de boot springen en schudden ,wat een kick . Dit herhalen we nog een paar keer en iedere keer opnieuw is het spannend . Terug op de moederboot is het tijd voor afternoon the of iets anders . De piloten gaan de watervliegtuigen klaar maken voor vertrek want het is nog een uur terug vliegen naar Broome en we willen de zonsondergang zien vanuit de lucht . En dit is echt de kers op de taart want de hemel straalt in felle kleuren je ziet geen verschil tussen water en lucht . Dit is de mooiste ondergang die ik ooit heb gezien . Om 18.30 uur zijn we terug op de camping met weer nieuwe ervaringen en belevingen die we niet snel zullen vergeten .

Donderdag
Weg uit Broome
Vandaag gaan we weer verder maar eerst moeten we nog flink inslaan want we weten niet wanneer we weer een supermarkt tegen komen . Het is nog 2000 km naar Darwin en veel grote plaatsen komen we niet tegen volgens de kaart. We rijden het binnenland in en zien heel veel termieten eerder hebben we grote ronden gezien maar hier zien we hoge spitsen ,zouden deze gemaakt worden door een ander mieren soort ,wie het weet mag het zeggen . Ook staan hier baobab bomen, deze bomen hebben een dikke ronde stam en weinig kruin maar kunnen heel oud worden en dan bedoel ik ook heel dik en heel oud , er staat een boom met zeker een omvang van 10 meter en hij was al oud toen de eerste Europeanen hier aan kwamen ,ze kunnen 1000 jaar oud worden . Het zijn statige bomen die respect afdwingen en vanavond staan we in de schaduw van zo’n boom ,dit voelt heel veilig en beschermd .

Vrijdag
Rijdag
We vertrekken van onze slaapplaats verder naar het oosten ,dus verder landinwaarts. Het landschap is afwisselend en de termieten die we zien zijn niet te tellen .Ongelooflijk zoveel en dit is al dagen zo soms zien we er veel bij elkaar en dan weer minder maar ze blijven verschijnen. Ook de Baobob bomen blijven we zien , bijna allemaal even hoog alleen de dikte is verschillend ,het vee ligt rustig onder deze bomen in de schaduw en plotseling zien we een kameelkoe (zie foto). Het is opletten want het vee loopt los naast de weg .En wanneer er zo’n beest wordt dood gereden blijft het ook naast de weg liggen en wordt door moedernatuur opgeruimd. Duurt wel even. We genieten van de uitzichten en de natuur die ons word geboden .Een plaats voor de nacht vinden we op een rustplaats een stukje van de weg ,eerst denken we dat we alleen staan ,maar als we verder rijden zien we dat er al wel 40 voertuigen staan en na ons komen er nog zeker 20 bij ,dus een bekende plek . Wij kruipen vroeg onder de wol want we zijn best wel moe .

Zaterdag
Weer een rijdag
Als wij wakker worden zien we dat er al veel weg zijn ,ze doen maar kan ons niet schelen , rustig buiten ontbijten ,en opruimen . De weg van vandaag gaat weer over bergen en valleien en ik ontdek dat bergen niet hoog hoeven te zijn om mooi te zijn. Hoge rotswanden sieren de weg , soms begroeid en soms kaal ,je kunt de diepe kloven zien tussen de bergen . Het vee dat er loopt valt bijna niet op tussen de termieten en de begroeiing . De weg die we volgen is de hoofdweg van het zuidwesten naar het noorden ,maar is een smalle tweebaansweg en de roadtrains zijn lang en breed . Ze kunnen 53 meter lang zijn en ook breder dan normaal en wanneer je die op je af ziet komen ga je graag opzij . Maar de natuur is geweldig en we genieten dan ook volop ,en zeggen weer tegen elkaar wat een geweldig land ,en wat een voorrecht om dit te kunnen bezoeken . Soms zien we plotseling rotsblokken midden in een weiland en dan denk je hoe komen die hier ??????? Als het waar is wat ze zeggen ,dat God de aarde schiep in 6 dagen dan is het wel een hele handige man geweest of hij heeft hulp gehad . Al deze stenen op elkaar leggen is een hele klus . Maar het is duidelijk te zien dat hij in ieder geval wel veel hulp heeft met vernietigen ,en dat is erg jammer . Ook hier zien we afval liggen naast de weg ,veel plastic en glas .Een parkeerplaats wordt onze overnachting plek waar maar een paar auto’s staan . Morgen naar Kununurra waar we weer een paar dagen blijven, hier is van alles te doen.

Zondag
Rustdag
Vandaag gaan we naar Kununarra een nieuwe stad, waar veel toerisme is, van hieruit kan je heel veel kanten op om dingen te zien en te doen . Hier gaan ook veel vliegtrips naar de outback ,en dit is wat wij ook gaan doen ,vliegen over de Kimberley’s (zie youtube filmpjes ) . Maar eerst 100 km rijden om in de stad te komen en een campingplaats te vinden ,we hebben op internet al een camping gezien die ons wel aanstaat. Gelukkig nog een plaatsje vrij ,genoeg voor ons ,het is een kleine camping en dat vinden wij wel fijn . Gelijk staat er iemand klaar om te helpen met inparkeren ,maar zo’n goede chauffeur als Ton heeft die hulp niet nodig . Na de lunch even het stadje verkennen en iets lekkers halen voor bij de koffie . Terug op de camping worden we uitgenodigd door de buren voor happy hour ,en zoals het goede buren betaamd kunnen wij geen nee zeggen . We zitten met 8 personen en het is heel gezellig ,natuurlijk willen ze weten waar de vlag vandaan komt want die hangt weer aan de caravan . Een leuke rustige dag . Voor de komende week staat er van alles op programma maar daar over meer in het volgende verhaal.
Word vervolgd

Heel veel groetjes van
Hanneke en Ton

• 15 Juni 2015 - 14:13

Isabelle Haex:

Leuk om weer een nieuw verhaal over jullie avonturen te lezen!
    Mooie foto's, daardoor lijkt het net of de thuisblijvers ook mee op reis zijn haha!

Groetjes uit het zonnige Weert!

• 15 Juni 2015 - 17:35

Mariet Vermeulen:

Hallo tegenvoeters.
    Leuk weer wat van jullie te horen. Jullie gaan wel erg snel zeg. Echte kilometervreters. Op het ogenblik zijn mijn broer en schoonzus uit Australie bij ons. We brengen ze binnenkort naar Schiphol en dan gaan ze weer naar huis, waar ze zich druk kunnen maken om te verhuizen. Van een farm naar een huis in een nieuwe wijk,met erg weinig tuin. Dat zal een hele verandering zijn. Zo te lezen is hetnogal druk met de vakantiegangers bij jullie. Maar logisch, want nu is het bijna winter en dus niet zo heet in het noorden. Dan kun je nog wat comfortabel reizen. Maar er zijn wel veel mensen die zo rondtreķken, ook veel Australiers, die hun eigen land willen zien. De dochter van mijn broer wil met haar man, volgend jaar ook rond gaan trekken. De camper is al aangeschaft.
    Maar jullie zien wel erg mooie dingen. Kom je tijd te kort om alles te zien, ga 2 weken naar Nieuw Zeeland of Singapore en je kunt dan opnieuw een visum aanvragen en dus een latere datum kiezen voor de terugreis naar ons Limburg.
    Misschien komen jullie in de buurt van Katherine Gorge, moet zeer de moeite waard zijn. In Darwin waren wij bij een krokodillenfarm en ook bij een haventje, waar de vissen op bepaalde tijden komen en gevoerd mogen worden met brood. Je staat met de enkels tussen de vissen. Ook Arnhemsland hebben we bezocht. Het was toen wel bloedjesheet. Daar was een aboriginals gebied met beschilderingen in de rotswanden. Dank je voor jullie verhalen en geniet er van, wij genieten mee. Groetjes, Wiel en Mariet.

• 15 Juni 2015 - 22:21

Lies De Caluwe,:

Wauw,Hanneke en Ton,

Wat een geweldige reis maken jullie, ik heb genoten van jullie verhalen Ik wens jullie nog een fijne verdere reis.
    Ik ben pas terug van een busreis naar Italië. Jammer dat het de hele week regende. Kun je je voorstelle? Op het San Marcoplein in de stromende regen met een zee aan paraplus zodat je eigenlijk niets kon zien laat staan foto's maken. Maar ik heb het wel gezellig gehad met de vrouwen van het Vrouwengilde van Roermond.
    Vanuit dit complex is geen nieuws, alleen een berichtje van Jan Brinkman dat hij zich ergert aan het uitzicht op het balcon van de benedenburen.daar woont een oudere chinese dame die het balcon niet schoonmaakt. Ik heb dhr Ritzen erover gebeld.
    Wat een pinuts ten opzichte van jullie prachtige reis.Geniet maar zoveel je kan,
    Groetjes, Lies.

• 16 Juni 2015 - 21:42

Will En Regina:

hallo han en ton.
    even weer reageren is weer even geleden dat we gemaild hebben
    maar we zijn ook begin mei 3 weken naar spanje gegaan naar la palma
    een va de Canarische eilanden. hebben het heel leuk gehad en zonnatuurlijk,
    maar toen we thuis waren kregen we het druk ik moest de hele tuin weer klaarmaken
    zaaien poten enz je weet wel. daarna hebben we de hele achterplaats opgebroken
    en alles opneiuw betegeld,en de bloementuin opnieuw ingeplant.alles bij elkaar
    een hele klus. maar nu is het weer mooi.
    ik zie jullie schieten al lekker op met vacantie wat een geweldig land is het toch
    ja wij hebben toen ook genoten toen wij er waren ik zou het best nog eens
    willen doen.de zomer wil het hier nog niet erg doen een dag heet en dan weer
    10 15 graden minder,maar kan nog komen hopen we.
    oke hanneke en ton ik laat het hierbij we wensen jullie nog heel veel fijne dagen
    en geniet maar van alle fijne dingen die je ziet en tegenkomt.
    heel veel groetjes van will en regina. tot horens dag hoor.

• 21 Juni 2015 - 12:58

Jan En Mai:

Hallo hanneke en ton,
    wat zijn het geweldige ervaringen wat jullie allemaal doen,
    zeker het zwemmen tussen de grote "vissen"
    En zoals ik lees gaat het snorkelen jullie goed af, geniet ervan het is geweldig.
    p.s. wij zitten nu aan de Nederlandse kust .200 km, voor Mai al ver genoeg!

gr.mai en jan

• 22 Juni 2015 - 19:48

Louise Klaassen:

Hallo Hanneke en Ton,

Hanneke weer een jaartje ouder??
    Leuk om jullie verslagen te lezen en zo de reis te volgen. Vandaag ook de foto's aan ons moeder laten zien.
    Geweldige ervaringen die niemand jullie meer afneemt. En nog heel wat moois in het verschiet.
    We blijven jullie volgen.

Hartelijke groeten van Lena en Louise

Tags: Broome, Kununurra