Kununurra-Hayes Creek Roadhouse - Reisverslag uit Katherine, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Kununurra-Hayes Creek Roadhouse - Reisverslag uit Katherine, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Kununurra-Hayes Creek Roadhouse

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

27 Juni 2015 | Australië, Katherine

Hallo allemaal

Nieuw bericht
Maandag 15 juni
Vandaag maken we een rit door de omgeving van Kununurra.
Er zijn hier veel rivieren ,maar de meeste staan droog dus oversteken zonder brug is nu niet erg . We komen bij een bron waar een rivier begint ,maar meer dan een plas water is het nu niet. Maar de omgeving is prachtig, en maar goed dat we de bandenspanning omlaag hebben gebracht ,alles zijn gravelwegen . Wanneer we een weg inslaan komen we bij de grote rivier waar je door het water naar de overkant kunt ,maar op dit moment is het water te hoog om dit te doen en liggen er dikke keien om te voorkomen dat mensen oversteken . Dus weer terug naar de weg waar we vandaan kwamen.
Een bord naast de weg verteld ons dat er een boot ramp (op zijn Engels uitspreken) is en dit wil zeggen een plaats waar je met de boot het water in kunt, dus even kijken. Een mooie plek om foto’s te maken ,je kunt lopen tot aan de rand van het water ,wat ik ook doen natuurlijk. Ton roept pas op ,hier kunnen krokodillen zitten, maar ik lach dit weg en ga leuk verder. Er zijn twee mensen aan het vissen en we raken met hen aan de praat. Zegt een van hen ,je stond wel erg dicht bij het water om foto’s te maken ,ik meteen hoezo, nou we zagen zojuist een krokodil van zeker 5 meter voorbij komen en die zijn heel snel wanneer ze honger hebben .Er word ons verteld dat er heel veel zitten en dat we voorzichtig moeten zijn en zeker 3 meter van het water moeten blijven .Ton kijkt mij aan met een blik van, zie je wel. We gaan verder en vinden een plaats voor de lunch onder een dikke boabab boom, die staan er hier erg veel. Een bord wijst ons de weg en we gaan dan ook links af , maar dit is niet meer dan een karren spoor. Hoog dor gras aan beide zijde van de auto en in het midden ook hoog gras je kunt zien dat er niet iedere dag iemand komt . De keien hebben ze ook niet opgeruimd en de beekjes waar we door heen rijden staan gelukkig droog . Het is een weg van 12 km en doen hier bijna 1 uur over en hopen dat er niemand op het idee komt om de weg van de andere kant in te rijden want wat er dan moet gebeuren weten wij niet . Ik vind het wel spannend , Ton vind het maar niets.
Dit is wel het Australië dat we willen zien. Maar terug op de verharde weg voelt het wel prettig .
Terug naar de camping en even zwemmen om af te koelen het is vandaag 32 graden en geen wind, dus warm. Ton heeft wel een glaasje bier verdiend en ik zelf ook .

Dinsdag
Vliegen
Geen vliegen die je vervelen of plagen.
Een vliegtour over het gebied met een klein toestel voor 6 personen inclusief piloot.
We worden om 9.30 op gehaald bij de camping en gaan naar het vliegveld waar de piloot op ons wacht ,dit blijkt een jonge vrouw te zijn van Nederlandse afkomst . Die meteen vraagt waar wij vandaan komen in Nederland ,ze is in Nederland geweest met haar vriend en is in Amsterdam geweest en in een kleine plaats in het zuiden van Nederland maar deze plaats zullen wij wel niet kennen . Ik geloof mijn oren niet als zij zegt Deurne ,de plaats waar ik ben geboren ,daar woonden de familie van haar vriend . Hoe klein is de wereld .Maar vanuit de lucht in een klein vliegtuigje is de wereld erg groot en wonderbaarlijk mooi . We vliegen over een groot stuwmeer ongeveer 65 km lang en tussen de 40 en 45 km breed ,dit meer voorziet een groot gebied van water zodat er hier groenten en fruit verbouwd kan worden .Van uit de lucht zie we groene velden grote boerderijen . Maar dan nadere we de Bungle Bungles het hoogtepunt van onze vliegtrip. Een natuur gebied dat is op genomen door Unesco een ongelooglijk prachtig gebied . Het zijn rots formaties die er uit zien als bijenkorven waar diepe kloven door heen lopen ,hier word je stil van ,dit is puur natuur ,gevormd door miljoenen jaren . De kleuren variëren van licht geel naar oranje naar bruin en de toppen zijn groen begroeid , je ziet de horizontale strepen ,schitteren in het zonlicht . We maken zoveel mogelijk foto’s en filmen wat we kunnen, Als we terug vliegen komen we over de grootste diamantmijn van de wereld en deze is pas in de begin jaren 80 ontdekt en zal actief zijn tot 2020 ,maar wie weet hebben ze dan weer een andere mijn ontdekt . Dit vliegtripje was 2 uur maar een ervaring voor de rest van mijn leven ,hierover napratend gaan we terug naar de camping en hebben een rustige middag aan de rand van het zwembad .

Woensdag
Naar Wyndham
Een plaats die vele jaren een grote betekenis had in de vlees industrie . Hier stonden grote slachthuizen waar het vee naar toe werd gedreven en geslacht . Grote schepen konden aan leggen om het vlees over de wereld te brengen ,maar nu is het een uit stervend stadje . De grote fabrieken werden gesloten toe het vee met grote vracht auto’s vervoerd werd en naar makkelijk te bereiken plaatsen . Maar er is een uitkijk punt boven het stadje en van af hier kijk je over de hele omgeving , je ziet de haven en de vijf rivieren die hier bij elkaar komen en in een grote rivier uit stromen in de oceaan .
Dan gaan we naar de Boabab boom die dienst deed als kerker voor de gevangenen, ja echt een boom die is uit gehold met een gat er in waar je door heen kunt klimmen en daar werden gevangenen in op gesloten . De boom heeft een omvang van zeker 15 meter en is volgens de verhalen meer dan 1000 jaren oud . Een waterval zonder water komen we tegen ,maar je kunt zien dat er in de regentijd bijzonder veel water naar beneden stort ,de rotsblokken zijn zwart en roodbruin gekleurd ,en ook hier word weer gewaarschuwd voor krokodillen . Het is een mooie dag geweest en voldaan gaan we naar ons huisje op wielen terug en gunnen we onze Black Beauty zijn verdiende rust .

Donderdag
Vliegt voorbij
Een nieuwe dag met nieuwe dingen. Vandaag gaan we over de Kimberley’s vliegen ,dit is een dagtocht . Dus op tijd uit de veren, om 9.00 uur worden we op gehaald bij de camping en met een busje naar het vliegveld gebracht waar de piloten al staan te wachten. 10 Personen gaan deze vlucht maken en daarom worden we over 2 vliegtuigjes verdeeld. Om 9.30 vliegen we weg en zetten koers naar het oosten ,richting kust. Een super mooi landschap is wat we zien ,bergachtig ,heuvels en valleien ,gebieden waar je alleen met 4x4 voertuigen kunt komen . Grote boerderijen van 1miljoen hectare met 25000 stuks vee, met kleine helikopters drijven ze het vee bij elkaar . Ja hier kunnen ze niets beginnen met een paard en lasso. We vliegen verder naar de Mitchell Falls ook zo’n plek waar je alleen kunt komen met passend vervoer. Een geweldige waterval ,bestaande uit drie watervallen die onder elkaar liggen . Het water dondert naar beneden en valt in een soort bekken en vandaar uit weer in een ander bekken om dan weer in een rivier te storten en dit alles met een hoogte verschil van 200 meter , wat een spectaculair schouwspel, we vliegen hier 4 keer overheen en gaan dan naar een vliegveld in de buurt waar onze morning the wacht. Wanneer we landen op een gravel landbaan en om ons heen kijken zien we de aankomsthal en vertrekhal (zie foto) ,daar staat water en jus d’orange met cake voor ons klaar en de mensen die gebruik willen maken van de sanitaire voorzieningen moeten papier mee nemen uit de plastic bak die op tafel staat . De ruimte is voorzien van airco en lounge banken, en een prachtig uitzicht op de toestellen die ze van brandstof voorzien terwijl wij relaxen ,dit gebeurd door de piloten. Wanneer iedereen is voorzien van een natje en een droogje gaan we weer de lucht in met onze jets om te gaan genieten van de kustlijn. En dit is niet mis ,een kustlijn van tientallen eilandjes en inhammen mogen wij aanschouwen de prachtigste kleuren turquoise en blauw ,witte ongerepte stranden en groene duinen, wat een prachtige natuur. De foto toestellen klikken en filmcamera’s maken overuren , maar alles vast leggen valt niet mee.
Voor de lunch landen we bij een resort aan zee, hier blijven we 2 uur en dit is niet alleen om te lunchen maar hier kunnen we ook zwemmen ,niet in zee ,er zijn hier haaien en krokodillen, niet bepaald wat je in het water tegen wilt komen. We worden met een limousine aan het vliegtuig af gehaald en naar het restaurant gebracht waar de champagne op ons wacht. Na het aperitief krijgen we een sappige biefstuk met brood en groenten en een heerlijk dessert van bavaroise met bosvruchten sluit de vorstelijke maaltijd. Tijd voor een duik in het zwembad ,de piloten liggen te relaxen op de ligstoelen naast het zwembad ,ja ja het piloten leven is zwaar. Wanneer het tijd is voor vertrek word de limousine weer voor gereden en gaan wij terug naar onze jets en stappen weer in ,gordels vast en de lucht in. Dan wordt er een andere waterval bezocht de King George fall niet zo spectaculair als vanmorgen maar zeker de moeite waard ,we waren toch in de buurt. De rivier word gevolgd en we zien op de oevers de krokodillen liggen die zich te goed doen aan de late middagzon, en die zelfde ondergaande zon kleurt de bergen nu prachtig roodbruin ,dit is echt genieten . Terug op het punt waar we vanmorgen vertrokken kijken we terug op een geweldige dag .

Vrijdag
Poetsdag
Vandaag moeten we weer alles klaar maken om morgen te vertrekken ,en dit wil zeggen de was doen ,auto uit poetsen en de ramen van de auto een goede wasbeurt geven ,boodschappen doen ,caravan poetsen, auto aftanken en banden weer op spanning brengen . Ja, ja moet allemaal gebeuren ,niet alleen leuke dingen ,maar met de herinneringen aan de afgelopen dagen voelen we ons rijk en blij.

Zaterdag
Vertrekdag
We verlaten de camping na het ontbijt en gaan richting Katherina, dit is 525 km naar het noord -oosten. Het is een afwisselend landschap ,hoge rotswanden die lijken of ze zijn op gestapeld ,dan weer heuvelachtig . Van tijd tot tijd zien we vee lopen en dan zijn dat zo’n 200 en misschien wel 300 stuks ze lopen los in de weilanden die niet zijn voorzien van hekwerk dus opletten wanneer ze dicht langs de weg lopen . Na 45 km passeren we de grens tussen West Australië en Noord Terretorium ,dit is geen staat ,hier worden alle auto’s gecontroleerd die West Australië inrijden , geen verse groenten en fruit .Dit is ter bescherming van de fruit en groenten teelt zeggen ze . Dus je begrijpt dat het eerste dorp waar de mensen dan aankomen goede zaken doet . Waar wij op de camping zaten was de supermarkt dicht bij ,en iedere dag was het daar volle bak .Want dan zijn er de eerste 800km weer geen winkels . Maar wij gaan nu de andere kant uit maar zijn toch voor een paar dagen voorzien ,je weet hier nooit wat je wel of niet tegen komt. We vinden een parkeerplaats waar al twee caravans staan en sluiten daar bij aan voor de nacht, maar eerst even samen iets drinken en kletsen waar iedereen naartoe gaat en vandaan komt .

Zondag
Verder
De mensen waar we gisteren mee hebben gepraat komen goedendag zeggen als wij aan het ontbijt zitten ,wie weet zien we elkaar wel weer ergens . Dan gaan wij ook weer de weg op verder naar Katherina daar zijn we nog 125km vandaan, dus dat moet lukken voor de middag . Ja we rijden de stad in om 11.00 uur en gaan naar het visitors center om meer te weten te komen over de omgeving . Maar het is hier erg druk dus we nemen wat folders en andere materiaal mee en gaan terug naar de caravan om dat eerst door te kijken ,kunnen we altijd nog gaan vragen om meer . Maar we besluiten om door te rijden richting Darwin want we komen ook weer door deze plaats wanneer we terug komen van Darwin en naar Alice Spring gaan. We belanden bij een roadhouse op de camping en van hier uit gaan we morgen de omgeving verkennen .

Maandag
Stofdag
We hebben de wekker op 7.45 uur gezet zodat we op tijd kunnen vertrekken voor onze rit door de omgeving, maar wanneer die afgaat zie ik dat het volgens de klok 6.15 uur is ,hoe kan dat nou , hoe laat is het . Het is dus echt 7.45uur wij hebben er niet aan gedacht dat we weer in een ander tijdzone
leven .In N.T. is het 1.5 uur later dan in W.A. ,dus bed uit . Maar de zon staat al hoog aan de hemel en de lucht is strak blauw ,het belooft een mooie dag te worden . Na het ontbijt gaan we op weg ,we verlaten de hoofdweg om het binnenland in te gaan en we komen bij hot springs. Jammer dat we geen zwemspullen hebben mee genomen want het water ziet er erg aantrekkelijk uit ,het is niet diep en helder blauw groen van kleur. Dit zijn beekjes die allemaal warm water krijgen aangevoerd vanuit de grond en er zijn er bij waar men waarschuwt voor heet water ,te heet om in te zwemmen .Wat een geweldige natuur. Wij gaan verder en zien dat er verder door de Butterfly Gorge is en het is maar 17km verder als waar we nu zijn, dus doen we. We rijden de weg in en begrijpen al snel waarom deze weg alleen toegankelijk is voor 4x4 voertuigen ,kuilen, gaten, keien, beekjes met water er in waar je door moet ,zacht mul zand en dan geef je maar extra gas om hier doorheen te komen . Ze hebben ons al we verteld over BULL Dust maar we hadden het nog niet gezien of mee gemaakt ,nu dus wel. Ik zal het proberen uit te leggen . Het lijkt of het gewoon zacht mul zand is , maar het is heeeeeel fijn stof dat in diepe gaten in de weg zit ,dus je rijd er niets vermoedens in ,de auto springt en je ziet niets meer alleen maar stof en nog eens stof heel fijn stof . Maar je rijd verder wanneer de stof is op getrokken . Even later zijn we op de plaats van bestemming , 1uur en 15 minuten over 17km dus we hebben niet hard gereden ,daar komt iemand naar ons toe en vraagt of wij een bull bar op de auto hebben ,ja dat hebben wij . Nee zegt hij ,jullie hadden een bull bar , hoezo hadden ,nou die ligt hier 3 km terug in het stof . En ja hoor is af gebroken toe we door de gaten reden en we hebben er niets van gemerkt . Jammer is onze Black Beauty zijn mooie grote lampen kwijt . Maar we gaan eerst naar de kloof kijken en dit is super , een groene rivier stroomt hier doorheen ,het is puur natuur . Het is een wandeling van 1 uur en als we bij de auto terug komen gaan we op zoek naar de achter gebleven onderdelen, en jawel we vinden ze waar we dachten dat ze lagen ,helemaal onder het stof . Ik loop er naar toe en schrik van het gevoel wanneer ik door het stof loop, echt ik zak tot mijn enkels in het stof , mijn voeten en schoenen zitten vol fijn stof en Ton het zelfde ,we zeggen te gelijker tijd, raar gevoel he. We rapen de onderdelen bij elkaar en schroeven de nummerplaat met een theelepeltje los want dat is het enige materiaal dat we bij ons hebben ,maar het lukt. We nemen ter plekke afscheid van onze bull bar en rijden verder . Want de terug weg duurt ook weer zo lang en ik wil ook nog een paar foto’s maken van de roze waterlelies die ik heb gezien . Tijdens deze toch door de outback heb ik ook gefilmd maar dit kunnen jullie bij ons thuis komen bekijken. Terug op de camping zeggen we toch tegen elkaar dat het een super dag was, waar we van hebben genoten .Een flinke douche beurt voor we naar bed gaan is geen luxe en morgen zijn wij weer helemaal bij de tijd .

Groetjes,

Hanneke & Ton

• 27 Juni 2015 - 21:13

Elly:

27-06
    Hoi Ton en Hanneke,

Ik ben er weer eens even op mijn "gemekske" voor gaan zitten om het reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Wat een prachtige trips maken jullie daar, echt mooi ! Zo te lezen zitten jullie nu ook in een warmere periode of gedeelte van Australie. Gelukkig wordt het hier de komende dagen ook mooi weer met temperaturen rond de 28 graden. Ik hoop dat dit mooie weer nog een paar weken aan blijft want in juli hebben we 4 weken vakantie. Ik heb de verjaardagwensen doorgegeven aan Lianne , heb gisteravond bij haar gegeten.

Groetjes Elly en Paul

• 29 Juni 2015 - 22:46

Mariet Vermeulen:

Hello Han en Ton
    Wat een mooie verhalen en ook de foto,s. Geweldig. Ja, de krokodillen liggen op de loer, waar jij ze niet ziet.
    Ook kwallen zitten in het water en zeer dodelijke. Maar het mooie zijn de rose bloemen, lotusbloemen.
    Ook waterbuffers lopen vrij rond, bij het water. Alligatoren ook, die hebben een smalle kop en zijn wat schuwer. Maar geniet maar van al het moois, wat jullie allemaal tegenkomen. Darwin is voor ons ook bekend terrein. Vandaar zijn we met het vliegtuig naar Cairns gevlogen, dus bij ons was het hapsnap werk.
    Mijn broer en schoonzus zijn terug naar Australie, een grote vraag, of wij hun nog eens gaan opzoeken. Het verlangen wordt wel groot na al die moie verhalen van jullie. Moet je nu nog een nieuwe Bull rad aanschaffen? Hebben jullie nog geen kangoroo tegen de auto gehad? Heel veel genot verder. Groetjes Wiel en Mariet.

• 08 Juli 2015 - 20:32

Truus En Louis:

Hallo Hanneke en Ton,
    Weer een reeks prachtige verslagen van jullie reis met mooie foto's. Aan afwisseling geen gebrek. Echt geweldig om te lezen. Wij hebben enkele weken met de camper door Duitsland, Oostenrijk en Italië getrokken en hebben genoten. Niet overal was de internetontvangst even goed maar nu thuis kunnen we jullie weer volgen.
    Nog een fijn vervolg van jullie reis.
    Groetjes Truus en Louis.

Tags: Katherine