Litchfield NP-Darwin-Kakadu NP-Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Litchfield NP-Darwin-Kakadu NP-Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Litchfield NP-Darwin-Kakadu NP-Katherine

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

06 Juli 2015 | Australië, Katherine

Hallo lieve luitjes

Dinsdag 23 juni
Vandaag gaan we van Hayes Creek naar Litchfield National Park.
We nemen de toeristische route die minder druk is en meer te zien is. Het is een mooie natuur met veel beekjes waar water in staat ,en kleine visjes in zwemmen . Het stadje Bachelor ligt net buiten het park en heeft campings en resorts , maar wij gaan iets verder het park in en vinden een camping waar we ons meteen thuis voelen . Een kleine camping maar ruime plaatsen en het vee loopt naast het hekwerk en geeft een heel vrij en natuurlijk gevoel .Helaas is hier geen internet en kunnen we de site die we gisteren hebben klaar gemaakt niet versturen . Ook geen tv of telefoon bereik ,lekker rustig. We moeten het zwembad even uit proberen en dat bevalt goed ,bij een temperatuur van 32 graden . Morgen gaan we het park verder in om meer te zien van wat het te bieden heeft ,en volgens de brochure is dit heel wat .

Woensdag
Parkdag
Na ons ontbijt en het klaar maken van de lunch die we mee nemen in onze eski gaan we op pad.
De plattegrond van het park wijst ons de weg naar prachtige waterpartijen waar kinderen en volwassenen volop van genieten . Het zijn kleine watervallen en op iedere trap zitten mensen te genieten . Als we verder gaan komen we bij een grote waterval waar onder aan de waterval een groot waterbekken is en mensen ook kunnen zwemmen en het is dolle pret ,maar wij bekijken het van boven af ,175 traptrede naar beneden en weer naar boven hebben wij er niet voor over .
Wanneer we weer op de weg zijn zien we voor ons iets raars ,zwaailichten en uitzonderlijk vervoer, veel te breed voor de weg, maar het word verplaatst. Het is echt een huis op wielen ,en dan ook een heel echt compleet huis met veranda en al er aan . Het huis staat op een grote platte wagen en word met contra gewichten recht gehouden ook kunnen ze het oplichten en laten zakken .Er rijden twee politie auto’s voor en twee speciale auto’s achter en met een snelheid van 60 km gaan ze door de bocht ,niet te geloven maar echt waar, wat een stuurmans kunst . Maar wij verlaten de weg om naar Lost City te gaan ,dit is nooit een stad geweest maar het zijn rotsblokken die op elkaar liggen en het lijkt of het in elkaar gestorte huizen en gebouwen zijn, zeer de moeite waard om te gaan kijken en 10km heen en terug door het stof te rijden . Dan terug naar de camping en lekker zwemmen . Voor morgen hebben we een rustdag gepland even niets doen lekker op de camping blijven .

Vrijdag
Watervallen dag
Volgens de brochure zijn er veel meer watervallen te zien dan die we al hebben gezien ,dus op pad .
En het is waar er zijn hier heel veel watervallen van verschillende hoogtes en afmetingen ,maar ze zijn allemaal geweldig om te zien en overal zijn mensen aan het zwemmen .De kinderen hebben nu 3 weken vakantie dus wat is er dan leuker als zwemmen onder de waterval ,zo te zien niets . Wij genieten al van het zien dat de kinderen zoveel pret hebben . Er zijn wandelpaden die naar het begin van de waterval leiden en dat willen we dus wel even zien ,het pad gaat over keien en stenen dus geen gemakkelijk pad maar het uitzicht is het waard ,een prachtig dal waar we over kijken en een klein riviertje dat over de rotsen spoelt en breder en breder wordt naar mate het verder naar beneden gaat en dan met groot geweld neer stort over de rand van de grote rotsblokken ,om daar weer rustig verder te gaan . Dit is weer zo’n prachtig stuk puur natuur. Maar wij moeten weer naar beneden over de keien en stenen en vinden als we beneden zijn dat we voor vandaag genoeg hebben gezien en gaan ,met een voldaan gevoel gaan we terug naar de camping waar een koud glas bier op ons wacht.

Zaterdag
Naar Darwin
Vandaag gaan we naar de grote stad Darwin er wonen ongeveer 100000 mensen en heel veel asiel zoekers . Onze camping ligt 25 km onder Darwin ,en dat is voor hier, in Darwin . Nadat we hebben opgebouwd en aan gesloten moeten we eerst boodschappen gaan doen want de koelkast en diepvries zijn leeg . Er is een groot winkelcentrum in de buurt en we doen maar meteen weer heel veel ,zijn we daar weer mee klaar . Alles opbergen in de caravan en even gaan zwemmen want het is vandaag 33 graden en dat is best wel warm . We raken in gesprek met mensen die ook allang onder weg zijn en die enkele tips voor ons hebben waar we naartoe kunnen gaan wanneer we in Kakadu NP zijn (over een paar dagen). Hier hebben we weer internet en kunnen we onze site weer versturen .

Zondag
Naar de markt
In Darwin is op zondag morgen een markt en dit lijkt ons wel leuk om naartoe te gaan . Dit is in een voorstad van Darwin en onze tomtom brengt er ons naartoe . Er zijn kramen met kleding ,sieraden ,kunst ,planten ,groenten en fruit en nog veel meer ,er zijn dames die een demonstratie geven ,buikdansen ,en daar zien we veel oud gerimpeld vel schudden maar de dames zelf hebben er veel lol in dus het is prima. Dan op zoek naar koffie en die vinden we in hartje Darwin ,aan het strand in de stad . Hier is een strand met allerlei strand activiteiten en terrassen ,ook zien we een zwembad waar ze golven van max 1.70 meter kunnen maken ,hier is het dus ook dolle pret ,een verhard strand en kunstmatige golven hoe gek kun je het maken . Maar het is wel veilig ,geen krokodillen of haaien .
Leuk om te zien hoe de mensen vechten tegen de golven of met hun surfplankje mee drijven met de golven . Wij gaan terug naar de camping om daar te genieten van het zwembad en een koud glaasje bier .

Maandag
Omgeving Darwin
De stad hebben we gezien dus nu de omgeving . Eerst naar Howard Springs een natuurpark dicht bij de camping ,hier is van alles te doen voor kinderen zien we als we daar aan komen . Maar ook volwassenen hebben altijd nog wel iets van een kind in zich ,hoe oud ze ook zijn . We doen met de kinderen mee en het is leuk voor even . Maar besluiten dan dat we toch maar verder gaan . We hebben gelezen over een dam die destijds veel te laag is aan gelegd en nu dus geen water tegen houd . Maar het is een prachtig water gebied waar veel vogels zitten en krokodillen hun gang kunnen gaan ,er word voor gewaarschuwd. Als we de dam oversteken zien we aan beide zijde veel watervogels maar geen krokodillen ,die verstoppen zich in het groen .
Wanneer we een picknick plaats vinden zitten daar zoveel muggen dat we maar in de auto blijven zitten met de deuren en ramen dicht want ik heb al bulten genoeg en te weinig nagels om te krabben .Het is een mooie omgeving vanuit de auto gezien ,en terug op de camping gaan we het zwembad in om de muggenbulten te koelen en ons zelf ,het is nu 36 graden in de schaduw.

dinsdag 30 juni 2015
Tijd om Darwin achter ons te laten
Kakadu National Park wacht op ons ,een groot natuur park waar we ook weer een paar dagen willen verblijven . Waar weten we nog niet maar we zien wel waar we terecht komen . Er is een camping 100 km onder Darwin die ons wel wat lijkt en besluiten om hier 2 nachten te blijven . Van af hier kunnen we een stukje van het park zien en dan gaan wel weer verder. Er gaat een rivier cruise vanaf de camping waar we met mee gaan ,2 uur varen en krokodillen bekijken in hun eigen omgeving . Het is moeilijk om ze te zien met hun schudkleuren, maar de man die ons rondvaart is gespecialiseerd en ziet ze al van verre en wij zouden ze nog niet zien als we er boven op staan . Ze liggen rustig te zonnen en lijken heel onschuldig maar ze zijn dodelijk . Hier zitten gemiddeld 10 krokodillen per km rivier en met een gemiddelde lengte van 4 meter . Nee hier wil je niet zwemmen . Maar het is wel interessant om ze te zien .

Woensdag
Off road
Een tocht door de omgeving en vele kilometers off road ,en dan echt off road.
Het begint met een verharde weg maar die gaat al snel over naar gravel ,dus eerst even de bandenspanning omlaag brengen, dan hobbelt het niet zo erg. We komen bij de wetlands , dit is een groot gebied dat in het natte seizoen helemaal onder water komt te staan ,maar ook nu is er heel veel water ,waar krokodillen in leven . Overal word er gewaarschuwd om niet het water in te gaan . Jammer dat er geen bootjes door dit gebied gaan ,want ik denk dat dit wel leuk zou zijn. Er groeien veel waterplanten en ook vele soorten vogels groot en klein vinden hier hun stekkie . Er staat een route aangegeven van 32km , maar alleen voor 4x4 auto’s geschikt . Gaan wij dus doen, en het is de moeite waard ,we komen langs rivieren waar we gepaste afstand nemen ,want volgens de borden komen krokodillen makkelijk 4 meter uit het water ,voordat wij ze hebben gezien, ze zijn razend snel. Maar we zien er geen , wel jammer. Het pad gaat over keien, door kuilen, tussen struiken door en mul zand ,maar het is fantastisch om te doen, en we genieten en hopen dat we niemand tegen komen wat de weg is te smal voor twee auto’s. Drie uur hebben we nodig om de afstand van 32km te rijden . Als we weer op de gravel weg zijn gaan we verder naar shady camp ,vrij vertaald schaduw kamp, maar niets is minder waar ,er is geen boom die schaduw bied te bekennen. Hier is een dam gemaakt waar aan een kant zoutwater staat en aan de andere kant zoetwater ,en het zoetwater kan wel naar de zoutwaterkant maar het zoutwater niet naar de zoetwaterkant . Kunnen jullie het nog volgen. We rijden terug naar de camping nagenietend van de tocht .

Donderdag
Naar Jabiru
Dit is de plaats die midden in Kakadu NP ligt en ook de enige plaats er is een visitors center ,dus daar eerst naar toe . Ja er zijn campings in de buurt maar die vinden wij te duur en we gaan op zoek naar een campground, die zijn er genoeg in de buurt en niet half zo duur als de campings . We gaan een vliegtour boeken voor zaterdag ,over een gebied waar we niet met de auto kunnen komen . Het is hier nu erg warm ,maar ik weet dat het in Nederland nu ook tropisch warm is . Alle ramen goed dicht doen want de muggensteken ons lek .

Vrijdag
Droge waterval
We verzetten vandaag de caravan van de ene campground naar de andere campground 25 km verder, want hier is toezicht en kunnen we de caravan laten staan , zonder bang te hoeven zijn dat we vanavond onder de sterren moeten slapen . Er zijn volgens de papieren hier prachtige watervallen in de buurt en dat is wel wat om naartoe te gaan . 60km heen en 60 terug in de buurt noemen ze dat. Allemaal gravelweg dus weer spanning van de banden en rollen met de kar . Het stoft verschrikkelijk maar dat is achter ons , tenzij we andere auto’s tegen komen, maar dit hoort er bij in Australië. De eerste 50km is gravel maar dan komen we op wat, een motorcrossbaan lijkt, rustig verder, niets forceren. Wanneer we bij waterval aankomen zijn we flink gehutse butst. Het pad naar boven gaat over keien en rotsblokken, maar dan is 900 meter nog ver . Mensen die we tegen komen vragen we hoe het boven is en die vertellen leuk om te zwemmen maar de waterval is droog . Ton en ik kijken elkaar aan en besluiten om niet naar een droge waterval te klimmen bij een temperatuur van 35 graden , dus we draaien om en gaan terug naar de auto om naar de andere te gaan kijken . Deze ligt 10 km verder en weer hotse botse knotse . We moeten door een rivier waar 75 cm water in staat en besluiten dit niet te doen want wij weten niet wat dit doet met de stekkers van de auto naar de caravan . Dus terug en we komen een auto tegen op het smalle weggetje ,Ton gaat opzij en raakt in het mulle zand. Op het zelfde moment zitten we diep in het zand en komen niet meer voor of achteruit ,de wielen achter, staan schuin in een vreemde hoek . Er stopt een andere auto en er stapt een blije jonge man uit die meteen zegt dat hij ons wel zal helpen ,op blote voeten en een flesje bier in de hand ,wat hij gelijk aan zijn vrouw geeft, valt hij op zijn knieën in het zwarte zand om te kijken of er geen gekke dingen onder de auto zitten . Niks aan de hand alleen maar zand en stof, hij gaat zijn trekband pakken en zijn vrouw verteld mij waarom hij zo blij is. Hij heeft die trekband 3 maanden geleden voor zijn verjaardag gekregen en kan hem nu voor de eerste keer gebruiken , hij is blij als een kind . En inderdaad het is een fluitje van een cent, de band word aan onze trekhaak bevestigt en hij trekt hem zo naar achter uit het mulle zand . Wij kunnen weer verder en zijn dag kan ook niet meer stuk. Zo help je elkaar hier in Australië, voor ons is het weer een bijzondere dag met nieuwe ervaring geweest .

Zaterdag
Vliegen
We hebben een vliegtocht over Arnhem Land geboekt ,en moeten om 10.00 uur op het vliegveld zijn . Dit is 45min rijden van de campground
En er word verwacht dat je 15 minuten voor vertrek daar bent ,dus om 9.00 uur vertrekken. Het is een klein vliegveldje waar we moeten zijn en de vliegtuigjes voor de rondvluchten staan netjes op een rij te wachten op hun passagiers. Even papieren controleren en instappen, we zijn met 7 passagiers en de piloot . Het is een fantastisch uitzicht over een gebied dat meer tijd van het jaar onder water staat dan dat het droog is . Nu zien we een rivier die door het landschap slingert en het land er naast is groen ,maar wanneer je goed kijkt zie je dat er water staat dit zijn dus allemaal waterplanten . Volgens het verhaal dat ons word verteld tijdens de vlucht hebben hier al zeker 20000 jaar Aboriginals geleefd en nu leven ze hier nog ,maar in kleine dorpen ver weg van de stad. Deze mensen willen niet in een stad wonen ,ze willen blijven leven zoals hun voorouders hebben geleefd ,met hun gewoonte en cultuur , en hier is dit mogelijk . Het is een zeer groot uitgestrekt gebied waar je niet met de auto kunt komen . Ze hebben geprobeerd om hier buffels te laten lopen zodat de mensen vlees en huiden hadden ,maar die werden op gegeten door de krokodillen . Het is een bijzondere ervaring om dit allemaal te zien vanuit de lucht , de bergen verder het land in met hun prachtige kleuren en vormen ,diepe kloven en rivieren die ertussen door slingeren .Het is adembenemend en het uur vliegt voorbij . Wanneer we weer met beide voeten op de grond staan en de piloot hebben bedankt , gaan we naar een plaats waar veel rotsschilderingen zijn . Dit is ook van de vroegere Aboriginals ,volgens de beschrijving kunnen ze wel 2000 jaar oud zijn ,het zijn schildpadden, slangen, vissen en vogels wat ze schilderden ,maar nu nog duidelijk herkenbaar. Vanaf het uitkijk punt hebben we een geweldig uitzicht over de omgeving en het is toch jammer dat er hier midden in deze uitzonderlijke mooie natuur een uraniummijn ligt . Maar ja, dat brengt geld binnen voor de staat, en dan is er veel geoorloofd. Wij hebben genoten van de dag en de avond word zittend bij het kampvuur afgesloten met een glaasje wijn en een leuk gesprek met andere grijze nomaden .

Zondag
Kakadu ligt achter ons
We verlaten Kakadu NP om richting Katherine te gaan hier willen we gaan varen door Katherine gorge .Maar dit is voor morgen .Eerst naar Edith falls hier is ook een camping bij dus daar gaan we voor . Maar wanneer we daar aankomen blijkt de camping al vol te zijn, jammer . Maar we willen wel naar de waterval gaan kijken die 1.5 km van de parkeerplaats is . Dus de wandelschoenen aan insmeren met zonnecrème en op weg ,de zon brand en het is 35 graden in de schaduw ,echt weer voor een wandeling . Het is afzien , maar we worden beloond met een geweldig uitzicht op de waterval ,waar nu jammer genoeg maar weinig water door heen komt ,mensen zijn aan het zwemmen in de pool waar het water in valt . Als ik een foto wil maken zegt de camera piep piep, batterij leeg en natuurlijk geen nieuwe bij ons ,ligt in de auto. Dus bezweet en zonder foto’s terug naar de onze Black beauty die trouw op ons staat te wachten . Dan door naar de stad Katherine op zoek naar een camping en dit is niet makkelijk want het is erg druk met vakantiegangers . Bij de derde camping vinden we een plek voor twee nachten en hier kunnen we ook een rivier cruise boeken voor morgen middag . Nu eerst de was in de week zetten dat ik die morgenvroeg kan wassen ,ja dit moet ook gebeuren ,niet alleen leuke dingen .Morgen de site in de lucht brengen zodat jullie weer kunnen lezen en reageren . Ik hoop dat jullie weer met veel plezier hebben gelezen en tot de volgende keer.

Warme groeten , Hanneke en Ton

• 06 Juli 2015 - 17:19

Mariet Vermeulen:

Hello there,
    Ja, ja hier is het inderdaad, bloedjes heet. Al ong. 1 1/2 week lang. We hadden al dagen van 38 gr.
    Vandaag wat minder, morgen weer 29. Zo weten we ong. hoe jullie je voelen. Op z'n Afrikaans, zeg ik altijd maar, dus langzaam. De prachtige foto's doen de herinneringen bij ons weer opkomen. De krokodillen, wat een kanjers en de aligators, met de lange smalle bekken. Ook de lotusbloemen zag ik weer. Wij voeren toen op Yellows Water. Daarna gingen we naar Nourlangie N. P. Hoog op de heuvels, in de brandende zon, het was toen 45 gr. keken we naar de aboriganal tekeningen. De bomen waren kaal en hadden witte stammen. Het was een zeer aparte en mooie omgeving. Inderdaad waren we s'avonds ook heel blij met een zwembadje. Heel mooi. Ik heb de fotoalbum er maar weer eens bijgepakt. Leuk dat jullie de grote verhuizing zagen van dat huis, zo verhuizen ze hele klaslokalen, als het kinderaantal minder of meer wordt. Hier sluiten ze de school. Mooi, dat de Aussies zo aardig ziin he? Ze moeten elkaar wel helpen, anders redden ze het niet in dit toch wel harde land. Zowel met brand als met wateroverlast. In het najaar, sept. okt. kan hier alles blank staan en zit je zo een paar weken vast. Maar jullie zitten in de goeie tijd en kunnen genieten van al dit moois. Toch een apart land he? Goede reis verder met Black Beauty. Groetjes van Wiel en Mariet.

• 13 Juli 2015 - 10:53

Willie Thijssen:

wat is dit toch n geweldige reis prachtige geschreven verhalen en geweldige mooie foto s de groeten van an en willie thijssen