Atherton-Wonga Beach-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Atherton-Wonga Beach-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Atherton-Wonga Beach-Cairns

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

04 Augustus 2015 | Australië, Cairns

Hallo beste volgers

Zondag 26 juli
Andere omgeving
De weg die we volgen vandaag brengt ons in een compleet andere omgeving dan die we de laatste dagen hebben mogen aanschouwen. Hier zien we weer bergen die ons doen denken aan de Ardennen , maar dan zonder dennen ,de weilanden zijn groen en het vee ziet er beter uit, gewoon iets voller. De zon schijnt en het zijn prachtige vergezichten die voor ons liggen . Hier gaan we een paar dagen naar de camping om meer te kunnen zien van deze streek . Een kampeerplek is snel gevonden en het kamp word weer op gebouwd ,leidingen aansluiten , luifel uitrollen, stoelen en tafel er onder en klaar is kees . Laat de dagen maar komen .

Maandag
Watervallen
Volgens de brochures die we hebben moeten er hierin de omgeving heel veel watervallen(tjes) zijn .
Dus de eski vullen ,water koken om koffie mee te nemen en op pad . De zon schijn en het is wat bewolkt, maar dat kan ons niet deren. Het is rustig rijden nu zo zonder caravan achter de auto en we genieten van het uitzicht. We komen bij een boom waar de natuur een foutje heeft gemaakt , het is een boom met luchtwortels die normaal geen luchtwortels heeft en deze zijn zeker 15 meter lang en hangen als een gordijn om de boom heen . Het is een bijzonder fraai gezicht en er komen dan ook veel mensen naar kijken. We rijden door oude dorpjes en drinken koffie op een terrasje in de zon .
Er is een route die we volgen en die brengt ons bij de bekende watervallen en dit is er een die 60 meter hoog is en er zwemmen jongere onder door om aan de achterkant van de waterval te komen ,en dit valt niet mee zo te zien. We spreken met een Nederlands koppel die er ook achter zijn geweest en die vertellen dat het heel mooi is ,je ziet allemaal regenbogen door de waterval , maar ik geloof het wel en ga niet kijken of het waar is .
En zo rijden we van de ene waterval naar de andere, sommige zijn hoog andere laag maar allemaal zijn ze de moeite waard , het zijn niet alleen de watervallen wat het zo mooi maakt maar ook de omgeving . Het zwarte asfalt slingert tussen de groene weilanden door met grote bomen vol bloemen en het vee dat rustig staat te grazen . Hoe goed kan het leven zijn ???
Morgen willen we naar een ander deel van dit gebied gaan en hopen dat dit net zo mooi is .

Dinsdag
Grijze wolken
Wanneer we wakker worden regent het zacht en de lucht hangt vol met grijze wolken ,we hopen dat het opklaart . Maar na ons ontbijt regent het alleen maar meer ,dus plannen wijzigen ,want door de regen rijden is niet leuk en misschien is het na de middag wel over. Maar het blijft regenen en we gaan maar naar het winkelcentrum om de boodschappen te doen en te lunchen, een nieuwe afvoerslang voor de caravan is ook nodig dus ook daar naar op zoek bij onze vriend Bunninks in Nederland Gamma. En zo krijgen we de dag toch weer om. Wanneer ik dit schrijf is het 20.00uur en het regent nog het is nog niet droog geweest, maar we denken , wat vandaag valt kan morgen niet meer vallen en volgens de boeken valt er in juli 3mm regen ,hebben we vandaag gehad .

Woensdag
Regendag
Wanneer we wakker worden is de lucht zo grijs als mij haarkleur en dat is grijs.
Dus wat kunnen we doen ,de beslissing is snel gemaakt want het begint te regenen en niet een klein beetje ,echt regen . Dan maar een echte rustdag , naar de kapper en de nagelstylisten . Wat handwerken en computeren ,en iets lekkers bij de koffie .

Donderdag
Misty mountains
Het weer is opgeklaard en vandaag gaan we op pad om de omgeving verder te verkennen . Eerst naar een museum van de melkfabriek maar dit valt tegen . Wel zijn hier veel verhalen te lezen over het leven van de eerste melkvee boeren hier in het noorden van Qeensland . Het was een hard leven en de kinderen moesten allemaal mee helpen met melken voordat ze naar school gingen met hun paard of pony ,en wanneer ze terug kwamen van school was het weer het zelfde liedje , melken. Nu zou dit kinderarbeid zijn , maar in de outback gebeurd dit nog en de regering is hier nu bezig om een wet te maken dat kinderen onder de 16 niet mogen werken ,ook niet thuis op de boerderij . Maar wie gaat dit controleren????? Als we verder rijden komen we op een weg waar een aanwijsbord staat met Misty mountains ,gaan we volgen . Het is een geweldige ervaring, deze half en half verharde weg gaat door het regenwoud en wat we zien is spectaculair ,de dichte begroeiing ,de ene boom nog hoger dan de andere ,hoe hebben ze hier een weg gemaakt vragen wij ons af. Dan moeten we naar rechts en de weg gaat van half verhard naar niet verhard en dan komen we bij een punt waar we zeggen links, rechts of er midden doorheen ,het is een grote modderpoel met in het midden water .
We kiezen rechts ,4WD aan en gas (diesel) .Het schuift van links naar rechts en de auto gaat schuin door de modder ,maar we komen er door zonder te blijven steken ,bravo voor Ton ,een diepe zucht en nog een diepe zucht van opluchting . Dit willen we niet opnieuw doen. Maar het was wel spannend. Weer een ervaring rijker gaan we teug naar de camping om een glaasje bier te drinken op de goede afloop.

Vrijdag
Off road dag
Als we wakker worden is de lucht grijs maar we laten ons niet kennen en gaan op pad om vandaag de bergen in te gaan, off road. Ik heb op de kaart een route gezien die is ontstaan door de eerste pioniers die hier goud gingen zoeken . Eerst de banden spanning omlaag brengen en dan de gravel op, om weer een nieuw avontuur te beleven. Het is een mooie route met veel interessante plekken . We komen bij een begraafplaats waar mensen tussen 1886 en 1922 werden begraven en er staat dat er 68 mensen waarvan 32 kinderen onder de 10 jaar hun laatste rustplaats vonden . Hoe zwaar was het leven hier ???? om een klein beetje goud te vinden . Dit maakt wel indruk op ons wanneer we hier over praten met elkaar in de auto . Er loopt hier veel rundvee en wilde paarden kruisen ons pad. Als we uit de bergen komen ligt er een grote vallei voor ons waar grote plantages zijn met mango’s, bananen en avocado’s, er is een heel groot irrigatie systeem aan gelegd, dat van uit een stuwmeer word gevoed . Overal lopen kanalen met sluizen en aftakkingen, hier is over na gedacht , of zou onze koning hier zijn geweest om te vertellen hoe dit moet ,want het lijkt erg Nederlands. Ook zien we heel veel suikerriet en een fabriek waar het riet word verwerkt ,maar daar mogen we niet naar binnen ,jammer ,jammer. We willen nog even rond het stuwmeer rijden om te zien waar het water vandaan komt dat hier door de kanaaltjes stroomt.
Het is een heel groot meer en we doen er een uur over om er omheen te rijden, wie bedenkt er hoe zo’n stuwmeer er uit gaat zien en waar ze de dam moeten leggen . Voor ons een moeilijke materie , misschien wel de moeite waard om er thuis eens meer over te gaan lezen .
Het is een interessante omgeving en jammer dat we morgen verder gaan . Maar wat moet ,moet .

Zaterdag
Naar het noorden
We willen vandaag naar Cooktown gaan 250 km naar het noorden , voor de meeste mensen het eindpunt van het noorden ,want van uit deze stad kan je alleen met 4WD en speciale campertrailers verder naar het uiterste noorden van Australië . Maar onder het rijden besluiten we hier niet naar toe te gaan . Ik heb gelezen wat hier te zien is en dit is voor ons niet voldoende om 250 km heen en ook weer terug te rijden ,en we gaan naar Wonga beach, om vandaar naar het voor ons mogelijke uiterste noorden te gaan . We vinden een camping en maken daar een super strandwandeling . Wat een mooi strand en zo weinig mensen .

Zondag
Cape Tribulation
Boterhammen smeren ,water koken om mee te nemen voor koffie en op pad . We gaan vandaag naar het bekende regenwoud Cape Tribulation en dat is niet ver van de camping . We moeten met de veerboot de rivier kruisen en dan het regenwoud in met de auto . Het is toch prachtig wat de natuur doet wanneer de mens zich niet laat zien . Ja er zijn hier wegen aan gelegd maar dat is ook alles . Er is een Discovery park waar we naar toe gaan en waar we een wandeling maken door het regenwoud en waar naast de paden de nodige informatie wordt gegeven over de bomen en planten die er groeien en de dieren die er leven. Hier leven ook cassiewories ,ik had er nog nooit van gehoord en al zeker nooit gezien . Het zijn grote vogels ,zoals de emoe, en kunnen ook niet vliegen, ze hebben wel mooi kleuren zwart blauw en rood . Maar het is geluk hebben om ze te zien . Heel interessant wat we hier zien . Hier horen we dat er heel veel medicijnen worden gemaakt van de planten hier groeien, en leukemie bij kinderen doet genezen ,en dit is toch geweldig of niet soms.
We lunchen op een picknick plaats bij het strand en raken in gesprek met mensen die daar ook zitten ,en de dame die er bij is blijkt een Nederlandse vader te hebben ,een leuk gesprek volgt en de tijd vliegt. Wij gaan verder naar Cape Tribulation om daar naar het strand te gaan want volgens de boeken een van de mooiste stranden van Australië. Hier ontmoet het regenwoud het reef en ja ,het is en bijzonder strand ,breed en vlak ,maar te reef zien we niet en dit is wel een beetje teleurstellend . Terug rijdend genieten we van wat we zien en komen tot de slotsom dat een regenwoud een bijzonder stuk natuur is waar de mens heel voorzichtig mee moet omgaan . Er staan auto’s stil op de weg ,dus wij stoppen ook en wat zien wij cassiewories aan de rand van de rivier ,en laat mensen maar zeggen het geluk is met de domme ,maar wij hebben ze wel gezien . Wat een geweldige dag . Morgen gaan we naar Cairns om een paar dagen te blijven en daar de omgeving te zien .

Maandag
Cairns
We verlaten de camping en zetten koers zuiden ,op weg naar Cairns. Het is een mooie route die parallel loopt met de zee ,dus geweldige uitzichten vallen ons en deel . Op een parkeerplaats zie we veel mensen staan kijken en wij willen weten wat die zien . Er is een parasailing aan het opstarten en dit is dus wel interessant om te zien ,de parachute wordt open gelegd en alle draden waar de springer aan vast zit moeten ,allemaal recht naast elkaar liggen ,zodat ze niet in de knoop raken bij het opstijgen . Na een paar pogingen om de wind onder de parachute te krijgen lukt het en hij zweeft hoog boven ons als een vogel door de lucht ,dit lijkt mij een heerlijk gevoel. Maar wij moeten verder naar de camping die we zaterdag al hebben gereserveerd ,want het is hier overal erg druk .
Het is makkelijk te vinden (tom tom) en het is een mooie plek waar we staan ,in een tropisch paradijs ,we worden omringd door hoge en lage palmen en de vogels fluiten dat het een lieve lust is, hier houden wij het wel een paar dagen vol.
Vanuit hier willen we ook naar het wonderschone natuur gebied Barrier Reef (zie you tube filmpjes) gaan en andere dingen doen dus dan maar eerst naar het visitors center om te boeken . Maar hierover meer in mijn volgende verhaal . Ik hoop dat jullie weer hebben genoten van mijn schrijven en tot de volgende keer.

P.S.

Ditmaal niet alle foto's kunnen plaatsen omdat de sitebeheerder van "waarbenjijnu"nog geen fotoruimte beschikbaar heeft gesteld, maar daar wel voor betaald is.
Deze foto's houden jullie nog tegoed.

Warme groetjes vanuit het zonnige paradijs Cairns
Hanneke en Ton

• 07 Augustus 2015 - 10:58

Wil En Caroline Schrijnwerkers:

Hoi Hanneke en Ton,
    We kwamen via via aan jullie reis dagboek, wat zijn jullie een reis aan het maken met een woord geweldig.Dit is een reis om nooit te vergeten. Super geniet er maar van.
    Heel veel groeten
    Wil en Caroline

• 08 Augustus 2015 - 12:42

Maria Hazenberg-Thijssen:

Hallo Hanneke en Ton. Namens ons pap en mam nog een mooie reis, geniet ervan. We horen graag jullie verhalen als jullie terug zijn. Groeten van ome Toon en tante Lien.

• 10 Augustus 2015 - 21:57

Elly:

Hoi Ton en Hanneke,

Een collega van mij, Sanne, gaat dit najaar in haar uppie voor 3 maanden naar Australie en Nieuw Zeeland. Zij gaat de oostkant van Australie bekijken en ik heb haar verwezen naar jullie site. Deze week vertelde ze dat ze jullie site al even had bezocht. Ik denk dat ze nu, en de komende periode zeker nog info uit jullie reisverslag kan halen die ze kan gebruiken voor haar reis.
    Onze vakantie van 4 weken zit er al weer op en de wekker loopt om 6.45 af : (
    Groetjes Elly en Paul