Townsville-Hughenden-Longreach-Bowen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Townsville-Hughenden-Longreach-Bowen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Townsville-Hughenden-Longreach-Bowen

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

30 Augustus 2015 | Australië, Bowen

Hallo beste volgers

Maandag 17 augustus
Weg uit Innisfail
Vandaag gaan we weer verder want mijn wondroos is zo goed als beter ,gelukkig.
Townsville is de plaats waar we naar toe gaan , een grote stad aan de kust waar je moet zijn geweest volgens de boeken . We rijden tussen de bananenplanten en suikerriet die hier weelderig groeien ,en het riet word nu geoogst . Vele treintjes vervoeren de stokken naar de fabrieken en dan naar de haven als suiker ,waar het verscheept wordt naar alle hoeken van de wereld.
Zo ver je kijken kunt zie je riet en de bananen die hier worden geteeld zijn alleen voor Australië, er word niet geëxporteerd maar bananen uit het buitenland komen er ook niet in.
Het is een mooie rustige route die we rijden en we vinden een plaats voor de nacht op een parkeerplaats waar al meer mensen staan ,dus aansluiten en morgen verder .

Dinsdag
Townsville
Het is raar maar het regenwoud en de bananen en het suikerriet verdwijnen plotseling uit de omgeving en het is weer droog en dor en dit alles op een afstand van misschien 50 km.
Townsville is een grote stad met bijna 200000 inwoners en toch geen drukke stad omdat het allemaal ver uit elkaar ligt ,brede straten en boulevards waar de mensen flaneren .
We gaan hier naar een camping omdat we een paar dagen willen blijven en dan vrij kamperen geen optie is . Er is een camping 15 km buiten de stad waar plaats is dus daar naartoe , maar daar zijn ze een nieuwe weg aan het aanleggen en werken van s ’morgens vroeg tot s’ avonds laat . Maar aan gezien dit de enige plek is die vrij is boeken we toch ,zijn we s’ morgens ook op tijd op .

Woensdag
De stad in
Er is een heel groot koraalrif in de stad nagemaakt in een aquarium met zoveel mogelijk planten en dieren die in het Great Barrier Reef leven en dit lijkt ons wel wat om te bezoeken . We parkeren in de parkeergarage en lopen de stad in op zoek naar het Aquarium wat we gelukkig snel vinden . En het is echt de moeite waard ,het is fantastisch om te zien ,echt koraal met de planten en vissen die we hebben gezien tijdens ons snorkel avontuur . Nu kunnen we op een bankje gaan zitten kijken en worden we niet zo moe als van het snorkelen ,maar in de vrije natuur is toch wel heel bijzonder . Hier zwemmen de vissen steeds het zelfde rondje , maar het is en blijft super mooi om te zien hoe dat allemaal groeit en verder leeft en de vissen met alle kleuren van de regenboog. Er is ook een schildpad hospitaal waar we kunnen gaan kijken ,doen we ook. Hier worden schildpaden opgevangen die zijn aangespoeld of op zee gevonden en ziek zijn, er word ons verteld dat het 9 van de 10 keer de mens is die het dier ziek maken . Ze krijgen te veel plastic binnen en daardoor raakt de maag verstopt en kunnen ze niet meer eten en verzwakken ,of de visnetten waar ze in verstikt raken en vislijnen zijn ook een groet boosdoener . Waarom vernietigt de mens deze prachtige reuze schildpadden die al lang voor ons hier rond zwommen. Uren lang zwerven we hier rond genietend van wat we zien.
Dan naar een uitkijk punt dat hoog boven de stad ligt en vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over de stad, de omgeving en de zee.
Terug op de camping inlezen voor morgen want dan gaan we naar Magnetic Island .

Donderdag
Vroeg uit de veren
De wekker loopt naar ons gevoel midden in de nacht af ,het is 5.30 uur . We moeten om 6.50 in de haven zijn om naar het eiland te gaan en het is meer als een half uur rijden en ik moet de eski vullen met boterhammen en water koken om mee te nemen voor koffie, snorkel spullen in de auto en handdoeken niet vergeten ,dus alles bij elkaar een drukke morgen . Maar dan naar de haven en wachten op de ferry die ons overzet. Om 8.00 uur rijden we het eiland op ,het is prachtig groen en er wonen maar 2000 mensen maar er zijn veel grote luxe resorts en ander hotels dus veel toeristen .
We rijden wat rond en komen bij een rustige baai waar geen hotel is dus geen toeristen. Stoelen uit de auto en lekker genieten van de zon en het geluid van de zee, we hopen dat we kunnen snorkelen maar het waait stevig en waar we nu zijn is de zee te onstuimig om er in te gaan . Dan maar droog genieten . Na een paar uur gaan we verder om te zoeken naar de baai die bekend staat als goede snorkel plek . Er gaat een smal weggetje naartoe dat steeds smaller word en het wegdek alsmaar slechter ,het zijn kuilen en gaten maar we worden beloond met een prachtig goudgeel strand .
Maar jammer genoeg waait het hier nog harder en zijn de golven voor ons te hoog . Maar een flinke strandwandeling is ook niet verkeerd ,met de zon op onze huid en de wind door onze haren zeggen we tegen elkaar wat een geluk dat we een stukje van deze aarde zijn .
Wanneer we terug varen en het eiland kleiner wordt vinden we dat we weer een geweldige dag hebben gehad ook al moesten we daar voor midden in de nacht opstaan .

Vrijdag
Richting westen
We verlaten de camping om weer het binnen land in te gaan ,er is een oud mijnwerkers stadje waar we naartoe gaan Charters Towers . Het is 150 km dus rond lunch tijd zijn we daar en het is echt een oud stadje . Maar de oude gebouwen zijn goed bewaard gebleven en de winkeltjes van toen doen nu nog dienst als winkel alleen met andere spullen als toen . Leuk om even doorheen te lopen en de oude gevels te bewonderen . Wanneer we verder rijden zien we een landschap dat eerst bergachtig was maar de bergen worden heuvels en af en toe is het vlak . Hier zien we weer de uitgestrektheid van Australië en het droge gras het vee dat in de bush loopt is mager ,en tientallen dode kangoeroes naast de weg . We parkeren voor de nacht op een rustige plek naast de weg waar al meer mensen staan en genieten van de ondergaande zon een zien wel waar we morgen terecht komen .

Zaterdag
Kaal landschap
We verlaten onze overnachtingsplek en komen in een nog kaler landschap dan gisteren ,er groeit niets. Maar ook dit is een deel van Australië, ik vraag me af waarom hier mensen gaan wonen en een boerderij beginnen ,zo ver weg van alles.
In het stadje Hughenden gaan we links af en komen in een nog uitgestrekter en kaler gebied ,de weg is smaller en bijna geen verkeer .Wel dode kangoeroes in de berm ,waar leven die van en waar schuilen die voor de zon ,want de struiken zijn zeldzaam . Er is een pub waar ook een free camp is en daar stoppen we voor vandaag en genieten van een mooie avond ,we kunnen tot later in de avond buiten zitten .

Zondag
Weer kaal landschap
Wanneer we wakker worden loopt het vee naast de caravan . Even uitleggen, de caravan staat binnen de omheinding en het vee buiten de draden ,lijkt de omgekeerde wereld . Maar de parkeerplaats omheinen is eerder gedaan dan het droge grasland waar het vee loopt, en iedereen weet dat hier het vee vrij rond loopt. We rijden naar Winton een stadje dat bekend staat door de dinosaurussen waar hier overblijfselen van zijn gevonden . Het is een rustig stadje op zondag morgen en wij gaan eerst voor de koffie. Bij het informatie centrum vertellen ze ons dat we om de overblijfselen te zien nog 100 km verder moeten rijden en dit is een onverharde weg en de caravan moeten we in het stadje laten staan en op pikken wanneer we de 100 km weer terug hebben gereden . Dit vinden wij niet interessant genoeg om te doen en besluiten verder te gaan ,richting kust waar we nu hemelsbreed 500km vandaan zijn en de weg die wij willen gaan is 900 km . Dus rijden maar en genieten van wat we zien . De eerst volgen de stad is Longreach 175 km naar het oosten.
Hier zijn ook dingen die we willen zien en gaan op zoek naar een free camp, die we vinden bij de rivier net buiten de stad. Hier staan zeker 70 caravans en campers, dus niet alleen .
De kippen lopen rond de caravans en pikken alles op wat ze kunnen vinden ,dit zijn echte scharrel kippen . Ze zijn van niemand en lopen in de vrije natuur.

Maandag
Hall of Fame
Hier in Longreach is een Hall of Fame op gezet voor al die pioniers die hier 200 jaar geleden naar toe trokken om een leven op te bouwen voor hun familie. Er zijn oude werktuigen en gereedschappen en heel veel verhalen van mensen die nooit zijn geëerd of gelauwerd maar verschrikkelijk hard hebben gewerkt en de fundering hebben gelegd voor het Australië van nu . Het is indrukwekkend om dit te lezen en te zien ,we lopen uren rond in dit monument voor de onbekende helden. Er is ook een museum van Qantas, de vliegmaatschappij van Australië. Ook wel interessant om naartoe te gaan .
Nu weet ik wat Qantas betekent, Qeensland And North Territorium Airline Service. En dit alles is in Longreach 100 jaar geleden begonnen . Heel het ontstaan en groeien van het vliegen is hier te zien , en het is heel leuk opgezet met filmpjes en oude vliegtuigen . Er is een oud vliegtuig dat in de oorlog werd gebruikt en waar je nu in kunt gaan zitten en ervaren hoe het was om daar in te vliegen. Dit moest Ton natuurlijk uit proberen ,maar ik ben blij dat hij niet de piloot is wanneer we terug vliegen naar Nederland. Het was een hele mooie en interessante dag.

Dinsdag
Weer verder
We verlaten de free camp om weer de weg op te gaan richting oosten .
Een klein plaatsje waar we door komen heeft een collectie oude werktuigen naast de weg uit gestald en we stoppen om te gaan kijken . Oude tractoren en wagens ,een grote verzameling geweren en allerlei glazen flessen en potten . Jammer dat het in weer en wind staat en langzaam zal vergaan .
Terwijl we rijden proberen we de dode kangoeroes te tellen ,maar dit lukt niet , het zijn er te veel. Op een afstand van 175 km liggen meer dan 1000 kadavers in alle staten van vergaan . Geen leuke beeld ,maar je weet dat er nog veel meer leven en soms zien we er een paar onder de schaarse bomen zitten en de emoes komen we ook weer tegen .
Het landschap veranderd langzaam en er komt weer wat mee begroeiing en het is heuvelachtig dat over gaat in lage bergen en die zijn bedekt met een groene deken . We stoppen in een klein dorpje ,het is eigenlijk maar een klein gehuchtje met 30 inwoners . Maar er is een parkeerplaats voor caravans en een openbaar toilet , we staan maar met drieën, dus heel rustig . Morgen weer verder .

Woensdag
De zon schijnt al wanneer we wakker worden en we kunnen buiten ontbijten.
Het opruimen is snel gedaan en we gaan weer op weg ,de omgeving is heuvelachtig tot bergachtig. We hebben prachtige vergezichten en plotseling zien we een berg boven het landschap uit komen ,het is een punt dat boven de rest uitsteekt . Hoe is dit ontstaan in al die miljoenen jaren en hoe zal dit verder gaan . We zien vee naast de kant van de weg lopen en mindere snelheid want je weet nooit wat er kan gebeuren . En wat zien we een echte stockman op zijn paard en zijn honden ,samen drijven ze het vee . Stoppen en foto’s maken , gelijk komt de man naar ons toe en wil weten waar we vandaan komen en naartoe gaan ,een normale vraag hier. Dan begint hij te vertellen over zijn werk ,ze zijn met drie man en drijven het vee over hun gebied zodat ze overal kunnen eten van het droge gras wat er nog is ,want het heeft al drie jaar niet meer geregend , ja wel eens een buitje, maar geen regen van betekenis . Zelfs wij kunnen dit zien . Ze hebben een caravan met auto en een aantal paarden en trekken zo verder ieder zijn dienst om bij het vee te blijven en te slapen, en zo zijn ze dan een paar weken van huis in de echte outback . Maar een ander leven kennen ze niet ze zijn hier geboren en getogen . Ook wij gaan verder en genieten van wat we zien. Een overnachting plek vinden we op een grote parkeerplaats waar we de eerste zijn die daar parkeren en na een half uur nog een camper maar meer komt er niet ,lekker rustig ,kunnen we de generator aan zetten om de airco te gebruiken want het is tot laat in de avond erg warm .

Donderdag
We verlaten de parkeerplaats om richting Bowen te gaan maar we stoppen voor we daar zijn .
Het landschap word groener en er zijn zelfs echte groene gras velden dit gras word gemaaid als voer voor het vee .Hier lopen irrigatie systemen tussen de velden en grote regeninstallaties rijden door het veld ,wel zijn het allemaal ronde stukken grond die worden beregend ,want de installatie draait vanuit een punt rond een vernuftig stuk techniek . De binnenste sproeiers geven maar een beetje en hoe verder naar buiten hoe meer water ,zodat er overal even veel valt. De grond is zwart en met dat helder groen vormt dit een mooi contrast . We stoppen op tijd vandaag voor de nacht want we willen vandaag niet verder en morgenvroeg naar Bowen wat nog maar 85 km is . We staan op een wat ze hier de showground noemen , de plaats waar de sportvelden zijn . Hier kan je vrij staan en gebruik maken van de faciliteiten die er zijn . Veel valt er hier niet te beleven ,het is een mijn stadje waar ieder half uur een trein doorheen komt die 84 wagons kolen vervoerd , een loch er voor een in de midden en een er achter om te duwen ,hoeveel ton zou dit zijn . Hier in de omgeving liggen heel veel kolenmijnen en de mensen die hier werken komen uit alle windstreken van Australië hier naar toe gevlogen om te werken . Ze werken bij voorbeeld 4 weken en vliegen naar huis om 4 weken later weer te rug te komen . Deze mensen noemen ze fly in en fly outs, ze komen niet verder dan de mijnen want daar wonen ze in gemeenschappelijke ruimtes , en vele werken 12 uur per dag.

Vrijdag
Bowen
We gaan vandaag naar de stad Bowen, aan zee . Maar eerst nog een mooie rit door het achterland waar veel landbouw plaats vindt . Ook hier weer veel gras maar ook groenten zoals tomaten en aardappelen en deze streek staat ook bekend om de mango’s . Er word druk gewerkt op de velden ,zowel door mensenhanden als door grote machines. Voor de middag op de camping heeft zo zijn voordelen , tijd om de was te doen om te poetsen wat heel hard nodig is ,boodschappen doen en de site klaar maken om te versturen . De dag gaat snel voorbij en morgen zien we wel weer.

Tot de volgende keer
Heel veel warme groeten van Hanneke en Ton

• 30 Augustus 2015 - 10:35

Riet K:

Ha die Hanneke en Ton

Wat een geweldige reis is het ja jullie genieten er maar goed van.

Fijn dat je been weer beter is want dat kun je daar echt niet gebruiken.

Heel veel groetjes van ons

Riet en Theo

• 04 September 2015 - 23:29

Mariet Vermeulen:

Ha die Han en Ton,
    Het is lang geleden dat ik wat schreef, druk gehad.
    Maar julie ook zo te lezen. Jullie hebben nogal wat regen gehad, zodat ik dacht dat jullie in het regenseizoen
    beland waren. Misschien is dat wel zo, want in het Kurandapark zagen jullie grote watervallen. Wij waren daar ook, maar zagen een pisstraaltje. Veel plaatsen die jullie zagen, zagen wij ook. Ook de wurgboom met een gordijn van luchtwortels. Dat die nog leeft, wij waren daar 11 jaar geleden. We zien alles weer voor ons, als we jullie verhalen lezen. De cassieworries, blauwe emoe zeg ik dan. De kabelbaan boven het enorme woud. Prachtig he? Ook Charter Towers, een heel mooi oude plaats. De koraalriffen. Geniet nog maar goed.
    Je zult hier nog jaren over vertellen straks.
    Groetjes van Wiel en mij.