Bowen-Airlie Beach-Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Bowen-Airlie Beach-Mackay - Reisverslag uit Mackay, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Bowen-Airlie Beach-Mackay

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

11 September 2015 | Australië, Mackay

We Hallo beste volgers

Zaterdag 29 augustus
Omgeving Bowen
Na het ontbijt eerst de was afwerken en bekijken wat er in de omgeving te zien en te doen is .
We rijden naar een uitkijkpunt van waar je over de stad kunt kijken en de zee met de vele eilandjes .
Een super mooi uitzicht, en we maken daar een korte wandeling om daarna een kop koffie te drinken en te genieten van het uitzicht. Er zijn hier diverse stranden die uitnodigen om te zwemmen en te wandelen er zijn niet veel mensen ,terwijl er toch meerdere campings zijn .
Jammer dat we geen zwemspullen bij ons hebben maar een strandwandeling met de voetjes in het water de zon op je huid en de wind in door je haren is ook heel fijn .
En zo maken wij er een leuke dag van.

Zondag
Een beetje rustdag
We slapen lekker uit en na een laat ontbijt onder de luifel gaan we op zoek naar een plek om te snorkelen ,want volgens de boeken moeten er hier geweldige plaatsen zijn .
Horseshoe bay is een van die plekken ,dit ligt aan de andere kant van de stad maar dit is geen probleem met de auto. Het is een mooie baai die beschut ligt en met veel bomen die voor schaduw zorgen op het strand . Maar het waait hard en er zijn weinig mensen in het water ,niet omdat het te koud is maar door de sterke stroming van het water door de wind .
Er word ons verteld dat het morgenvroeg beter is ,dan is er minder wind en minder stroming dus beter voor het snorkelen . Jammer, maar voor een wandeling is het prima weer . Terug op de camping zoeken we het zwembad op waar het heerlijk is om te relaxen en rustig te zwemmen .

Maandag
Snorkelen
Vanmorgen zijn we eerder uit de veren en maken alles in gereedheid om naar het strand te gaan .
Stoelen mee eski vullen snorkelspullen in de auto en op pad .
En ja het is waar de zee is vlak en het waait maar een klein beetje. We vinden een plekje onder de bomen waar we ons instaleren ,en het water in dat er zeer uitnodigend uitziet .
Er zijn verschillende soorten vissen met diverse kleuren ,en de rotsen in het water zijn bedekt met zeemos en schelpen ,we gaan niet helemaal naar het koraal ,dat is te ver in zee maar genieten van wat we hier zien ,en dat is niet mis.
Het word drukker op het strand en er komt weer meer wind opzetten ,dus nog even en het is weer voorbij met de pret van snorkelen . We blijven tot na de middag op het strand genieten van de zon en gaan dan terug naar de camping . Ton gaat de banden controleren en ik ga mijn verhaal schrijven en voor het avondeten zorgen . Even kijken waar we morgen naartoe gaan want dan gaan we hier weer weg .

Dinsdag
Airlie Beach
We gaan vandaag naar Airlie Beach een plaats 120 km naar het zuiden en aan de kust . Hier is van alles te doen en het is een druk stadje met veel toerisme ,lijkt wel een beetje op Zandvoort .
Het caravanpark is snel gevonden en ligt echt in een tropische tuin , veel verschillende palmsoorten omringen onze caravan en vreemde vogels lopen over het gras opzoek naar voedsel . Wanneer we hebben opgebouwd gaan we terug naar de stad om daar wat rond te lopen en te zien wat er loos is ,er is een grote markt met allerlei kraampjes die van alles verkopen ,van schoenen tot sieraden tot wonder crème en nog veel meer . Maar niets van dat alles voor ons ,wij gaan opzoek naar wat te eten ,ook niet onbelangrijk . Er is een hamburger paradijs en wij gaan ons tegoed doen aan een heerlijke ( gezonde) hamburger, maar ik heb ’s avond niet gekookt want we hadden nog geen honger . Het was en super hamburger met van alles erop en er aan . Als we terug zijn bij de caravan gaan we kijken bij het kantoortje wat we kunnen boeken voor de komend dagen want we willen nog een keer gaan snorkelen op zee .

Woensdag
Rit door de omgeving
Snorkelen gaat morgen pas dus vandaag gaan we de omgeving verkennen , er zijn hier drie havens , een jachthaven een haven voor de mensen die naar de eilanden gaan en een haven vanwaar de grotere schepen gaan .
We gaan naar alle drie en in de jachthaven liggen jachten die zo groot zijn dat je er makkelijk met vijf gezinnen in zou kunnen wonen ,maar ook veel catamarans en kleinere boten . Buiten de stad vinden we prachtige stranden om te wandelen ,wat we dan ook doen ,heerlijk rustig , bijna geen mensen .
Het is een mooie dag en vanavond op tijd gaan slapen want morgen moeten we weer vroeg uit de veren .

Donderdag
Snorkelen
Om 7.30 worden we opgehaald om naar de haven te worden gebracht voor ons snorkel avontuur . En het is een avontuur . Eerst moeten we een uur wachten voordat we weg varen ,maar dan begint het feest, we krijgen allemaal een poncho en een grote waterdichte zak om onze spullen in te doen ,even later begrijpen wij waarom . Wanneer we op zee zijn en de boot mee vaart maakt, gutst het water aan alle kanten over de boot en is iedereen nat ,hier kan een poncho niet veel doen ,maar het is goed bedoeld. Na een uur varen komen we bij Whitsunday een eiland dat door James Cook is ontdekt op Whitsunday (Pinksteren) daarom deze naam . Het is een prachtig eiland met witte stranden waar het zand zo fijn is dat het wel poeder lijkt en dit zand word gebruikt om heel speciaal glas te maken . Er is een uitkijk punt vanwaar je over het strand kunt kijken ,en nu het laagtij is ,is dit bijzonder om te zien . We gaan naar het strand en lopen met de voetjes door het water en dan weer terug naar de boot waar de lunch klaar staat . Na deze te hebben verorbert varen we naar de plek waar gesnorkeld word ,maar ook nu weer flink water over de boot en nat tot op de huid . Maar omdat het flink is gaan waaien is de zee ook heel onstuimig en is snorkelen niet meer zo leuk . Ton en ik besluiten om niet het water in te gaan ,jammer maar volgens ons verstandiger ,safety first.
Wanneer iedereen weer aan boord is gaan we naar een andere plek maar ook daar gaan weinig mensen zwemmen ,het is een grote zandbank in zee en vandaar kan je het water in ,maar ook hier niet voor ons . Het is een uur terug varen en we zijn blij als de haven inzichtkomt . Het is jammer maar het weer kunnen we niet regelen .

Vrijdag
Naar Mackay
Dit is de volgende stad waar we naartoe gaan en de camping hebben we al geboekt , wanneer we na de lunch aan komen ,maken we er een rustige middag van .

Zaterdag
De stad in
Na een rustig en heerlijk ontbijt besluiten we om de stad in te gaan , volgens de informatie is er hier een heel groot winkelcentrum waar ruim 200 winkels in zijn onder gebracht . Maar eerst ga ik bellen met de dame die ons de caravan verkocht heeft en toen beloofde ons te helpen met verkopen en daar we een kleine beschadiging hebben opgelopen (de poort was te smal),moet ook dit bij de verzekering worden geregeld. Ruby was blij weer van ons te horen en wilde weten waar we waren geweest en hadden gedaan en ging meteen aan de slag voor ons, ze belde de verzekering en met haar als tussen persoon was dat snel geregeld . En ze ging ook met haar baas praten over de verkoop van onze caravan , toen ze na de middag terug belde kon ze ons vertellen dat haar baas contact met ons opneemt en wij foto’s van de auto en de caravan moesten maken en door mailen naar haar . Wat is het toch fijn wanneer er mensen zijn die voor je klaar staan en helpen als dat nodig is.
Dus nu eerst auto wassen en foto’s maken . Daarna naar het winkelcentrum ,en dat is echt groot met een grote parkeergarage waar je gratis kunt parkeren en van waar je zo het centrum in loopt.
We wandelen even rond ,maar dit is geen plek voor mij ,te druk en te veel mensen . De supermarkt is ons doel en dan terug naar de camping .

Zondag
Rit rond Mackay
Een rit door de omgeving is wat we vandaag gaan doen ,er zijn diverse stranden hier dicht bij . Het is een bijzonder landschap waar we doorheen rijden ,heel veel suikerriet, er zijn hier acht raffinaderijen en je hoeft niet te vragen waar ze zijn want de stoom komt uit de hoge schoorstenen . We komen bij een super breed strand want het is laagtij en het water trekt hier zeker 150 meter terug . Overal zien we families bij elkaar zitten of spelen cricket op het strand ,het is hier vandaag Vaderdag en dit hebben we al weken gezien op tv, grote reclame spots voor cadeaus voor vader ,zoals vishengels, koffiemachines , campingspullen en nog veel meer . Maar het zien van zoveel mensen die samen de dag door brengen is voor mij wel speciaal en ik denk belangrijker dan grote cadeaus.
Wij genieten van het strand en een flinke wandeling en het is een mooie dag .

Maandag
Eungella
Om de naam van deze plaats uit te spreken moet je hier zijn geboren want je spreekt het heel anders uit dan dat je het leest. Maar voor we hier zijn rijden we eerst door een prachtige vallei ,waar heel veel suikerriet staat en rivieren stomen ,overal zien we de treinrails van de suger cane trein . Dit is een smal spoor ,de rails liggen denk ik , 75 cm uit elkaar, en we steken meerdere keren over na goed te hebben gekeken of er geen trein komt ,want die stopt niet voor ons. Onze koffie stop is op een kleine parkeerplaats met een super uitzicht over een rivier ,wat is het toch geweldig om hier van te mogen en kunnen genieten . We rijden verder en het lijkt of er geen einde komt aan deze vallei waar overal mensen wonen die suikerriet verbouwen . Plotseling zijn we aan het einde en moeten we de berg over ,dus rustig klimmen ,er staat een bord niet geschikt voor caravans en we begrijpen waarom, het is stijl en met haarspeld bochten ,dus we zijn blij dat we dit zonder doen . Het uitzicht is wauw ,wauw,wauw , wanneer we boven zijn kijken we over de vallei waar we door heen zijn gereden. Maar ons einddoel is de dam die hier is gebouwd en daar voor moeten we nog 35 km off road ,maar dat is voor ons geen probleem ,en het is een super weg heel goed te berijden ,we moeten opletten voor het loslopende vee en de paarden . Bij de dam aan gekomen vinden we een stuwmeer met een grote plaats voor free camp voor mensen die hier komen met een tent en bootje om te vissen . We rijden de zelfde weg terug en het is spectaculair de uitzichten en de omgeving en we genieten met volle teugen . Weer een dag om niet te vergeten .

Dinsdag
Vandaag blijven we op de camping om te wassen en te poetsen en boodschappen doen .

Woensdag
Botanische tuin
Uitslapen en rustig ontbijten ,dan naar de botanische tuin hier in Mackay. Dit is de moeite waard, er loopt een wandelpad doorheen van 5 km . Heel veel verschillende planten en bomen ,prachtige gekleurde bloemen en een rivier met droge plekken waar het vol zit met watervogels . Er zijn wandelpaden door heen gemaakt zodat je ze van dichtbij kunt bekijken en genieten van hun manier van leven . Het is niet moeilijk om hier enkele uren te vertoeven en er is een restaurantje waar we koffie kunnen drinken dus wat kan ons gebeuren . Nadat we de hele tuin hebben doorkruist gaan we terug naar de camping met een voldaan gevoel en nog nagenietend van wat we hebben gezien .

Donderdag
Suger cane mill
Voor vandaag hebben we een dagtocht geboekt naar de suger cane mill ,lijkt ons wel interessant .
We worden om 8.00 uur af gehaald bij de ingang van de camping en gaan met een busje met 5 personen op pad . Een rit naar de rietsuiker plantage is waar we mee beginnen, hier zien we hoe het groeit en bewerkt wordt voor ze het oogsten. Er staan grote machines in het veld en we zien hoe het de stengels afsnijd en in stukken van ongeveer 25 cm hakt ,deze stukken komen in een grote bak op een tractor die naast de hakselaar rijd in iedere bak gaat 6 ton en wanneer die vol is rijd hij naar de gereed staande treinwagons om het daar in de doen en die worden daarna weer door een locomotief op gehaald om naar de fabriek te worden gebracht . Ton mag mee rijden op de hakselaar op te zien hoe het werkt in de cabine van dit grote machine. Het is een gigantische organisatie want de rietsuiker stukken moeten binnen 12 uur worden geperst ,anders loopt het suikergehalte terug en na 24 uur kunnen ze er niets meer mee doen . Dus wanneer er in de fabriek iets gebeurd stoppen ze gelijk met oogsten . Deze fabrieken zijn van alle boeren samen dus een coöperatie maar ook de treinen en de spoorlijnen horen daar bij . Er zijn alleen nog drie fabrieken in Australische handen ,alle andere zijn opgekocht door Chinezen, en de boeren zijn daar niet blij mee omdat eerst heel veel suiker naar China werd geëxporteerd ,maar nu produceren Chinezen hun eigen suiker in Australië. Maar wij gaan naar de fabriek om te zien hoe het verder gaat wanneer de trein aankomt .
Hiermee ga ik jullie niet vervelen maar wie dit wel wil weten kijkt maar naar you tube filmpjes waar het hele proces te zien is en het is wel interessant. We lopen 2 uur door de fabriek en krijgen uit gebreid uitleg en mogen ook proeven van de suiker op verschillende momenten van produceren. Hier word ruwe suiker afgeleverd die dan naar de haven gaat om daar in grote schepen te worden geladen en verscheept wordt naar alle hoeken van de wereld . De fabriek is in werking van juni tot eind november en draait continu 24 uur per dag maar daarna gaat het dicht tot het volgende seizoen .We krijgen nog meer uitleg over de productie en handel ,maar ik kom tot de conclusie wanneer je rijk wilt worden van suiker moet je niet de bezitter zijn van de plantage . Dit is heel hard werken en weinig verdienen . Ook brengen ze ons nog naar de haven waar we de grootste opslag plaats van suiker op de wereld zien en dit is echt groot . Het is een hele interessante dag geweest en de volgende keer wanneer ik suiker gebruik of koop zal ik terug denken aan vandaag en de boeren die dit verbouwen .

Heel veel groeten van twee rietsuikerstengels in Australië

• 17 September 2015 - 06:35

Ton :