Kingaroy-Yamba-Grafton - Reisverslag uit Grafton, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Kingaroy-Yamba-Grafton - Reisverslag uit Grafton, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Kingaroy-Yamba-Grafton

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

04 Oktober 2015 | Australië, Grafton

Hallo beste volgers

Donderdag 24 september
Een samenvatting van enkele dagen
We verlaten de camping en gaan verder naar het zuiden want we zullen toch in Sydney moeten komen, en dit is niet naast de deur. Het landschap waar we door rijden is super mooi ,soms heuvelachtig en dan weer bergachtig of vlak ,veel groen of kaal ,dus best wel afwisselend . Het besluit om niet naar de kust te gaan lijkt een goed plan te zijn geweest want het is hier niet zo winderig en zonnig. Twee nachten free camp en dan weer naar een camping want daar kunnen we de caravan laten staan om een rit te maken die met caravan niet mogelijk is .En wanneer we deze route rijden begrijpen wij waarom dit niet mag, de weg slingert en heeft stijging percentages van 15 procent ,en is erg smal . Maar de uitzichten zijn super ,en hier genieten we dan ook van. Er zijn hier hele grote stuwmeren en die bieden veel waterplezier nu de kinderen voorjaars vakantie hebben . We gaan naar een camping dicht bij de kust van waar we dagtochten kunnen maken . En dit zijn hele mooie dagtochten met strandwandelingen en vergezichten ,een prachtige natuur met veel bloeiende bloemen . Tijdens een van onze dagtochten rijden we een dorp binnen en we zien oude hippiebusjes naast de straat staan en we zeggen tegen elkaar, kijk oude hippie busjes, maar het zijn niet alleen de busjes uit die tijd , ook de mensen die hier wonen zijn in die tijd blijven hangen en ook de winkels en huizen . Hier zijn nog communes waar hasj word gebruikt en de politie niet komt kijken ,we zien een reclamebord met de tekst medicinale drugs, het is maar hoe je het verkoopt. Super om te zien dat er mensen zijn die zich nog kleden zoals in die tijd en zo blijven leven ,maar voor ons was een wandeling door het dorp en een kop koffie voldoende . Hier in deze omgeving loopt veel melkvee en dit ziet er beter uit dan we in lange tijd hebben gezien ,maar de weilanden zien er ook beter uit ,het gras is groen. De stranden zijn nu druk bezocht en overal zien we mensen surfen en zwemmen in zee. Terwijl wij van ons kopje koffie genieten zien we op vrij dichte afstand de walvissen in zee zwemmen, ze trekken nu weer naar het zuiden met hun jonge omdat het water daar nu weer warmer wordt. Wat is de natuur toch geweldig . Yamba is ons volgende doel omdat daar mensen wonen die we eerder hebben ontmoet op een camping en ons toen uitnodigde om bij hun te komen kamperen.
Deze plaats ligt aan zee maar is helemaal omringt met water ,brede rivieren kronkelen om deze plaats om in zee uit te monden . Een hartelijke ontvangst en een rit door de stad met uitleg over de stranden en gebouwen valt ons te deel . Onze caravan staat op het gazon in de voortuin ,hier heel gewoon, en samen maken we het avond eten en genieten van deze maaltijd . Lang geleden dat ik in een keuken als deze heb gekookt . De dag daarna gaan we de omgeving verkennen en we komen op mooie stranden en door groene valleien die worden gevoed door de rivieren die hier stromen . Ook hier weer veel rietsuiker en macadamianoten plantages . Na het afscheid rijden we naar Grafton een plaats iets het binnenland in. Hier blijven we drie nachten dus tweedagen, het is hier een lang weekend en het einde van de voorjaars vakantie en de kinderen moeten dinsdag weer naar school , maandag is iedereen vrij en alle winkels gesloten, maar wanneer we vragen waarom krijgen we een vaag antwoord ,tot iemand ons verteld dat het laborday is ,wat wij kennen als de dag van de arbeid .
Vandaag zondag zijn we naar Coffs Harbour geweest een grote toeristen stad aan zee ,een wandeling over de jetty en de markt ,maar de botanische tuin sprak mij meer aan ,minder mensen en niet zo veel geluid . We hebben al veel van deze tuinen gezien maar iedere tuin is anders en ook deze is weer speciaal . Prachtige gekleurde bloemen en hoge bomen met wandelpaden en een kronkelende rivier ,(met muggen). Hier maken we een wandeling om te genieten van al dit natuurschoon . Terug in de auto zien we op onze gps een andere tijd dan op onze horloges , blijkt dat vannacht de tijd is verzet naar zomertijd ,nu snappen we ook waarom de mensen vanmorgen zo vroeg vertrokken op de camping . Dit lag niet aan hen maar aan ons. Het is al bij al weer een hele mooie dag geweest die we afsluiten met een duik in het zwembad want het is vandaag dik boven de 30 graden. Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verslag en tot de volgende keer.

Zondag 4 0ktober

Heel veel groetjes van de tegenvoeters uit Australië

• 07 Oktober 2015 - 15:19

Francien V D Berkmortel:

hoi hoi han ton
    wat is het weer allemaal geweldig mooi.
    wat zullen jullie als je weer thuis bent veel te vertellen hebben
    wat is het jaar vlug voorbij gevlogen
    nu nog even genieten. gr tante sien

• 07 Oktober 2015 - 22:50

Mariet Vermeulen:

Hallo han en ton,
    Alweer een poosje geleden dat ik wat terug mailde. Druk gehad. Zo ook de zoon van mijn broer uit australie op bezoek gehad. Die was voor een symposium in munchen, dus even verder naar nederland, om de familie te bezoeken. Mijn broer is op het moment aan het verhuizen. Wat zou ik graag eens gaan kijken, hoe ze nu wonen.
    Je kunt wel zien dat jullie in de lente zitten daar onder. Zo mooi die fotos met de bloeiende bomen etc. Veel bekende natuuropnames, wat zo geweldig mooi is, vooral zo anders.
    In de buurt van Rockhampton logeerden we bij een grote veeboer met een eigen vliegveldje en ook een eigen familiegraf op het erf. De vrouw des huizes bracht 3 kleine kangoroos groot, die ze vond in de buidel van dode kangoroos, langs de weg. Allemaal dood gereden door autos.
    Laatste weekend met de harmonie naar rotterdam geweest. Zeer geslaagd weekend. De laatste 15 leden van de beatrix houden binnenkort hun laatste sfscheidsconcert. Tot nu toe hebben deze 15 personen elke zondag nog repetitie in de postkoets.
    Voor jullie nog eventjes heerlijk genieten. Dan afscheid van Black beauty en de mobiele woning. Van de fotos zul je zeker nog veel en lang genieten. Geniet nu nog van de rest wat jullie nog tegenkomen. Groetjes van mariet en wiel.