Wangaretta-Korumburra - Reisverslag uit Inverloch, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Wangaretta-Korumburra - Reisverslag uit Inverloch, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Wangaretta-Korumburra

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

31 Januari 2015 | Australië, Inverloch

Hallo lieve lezers

Zondag
Lekker uitslapen en wakker worden van het geluid van de vogels.
Een mooie dag om de caravan een was beurt te geven ,dit is geen luxe . Hier is een grote waslijn dus ideaal om het beddengoed te wassen, kan dit makkelijk drogen.
De caravan wassen gaat best wel vlug met z’n tweetjes en wanneer we klaar zijn ,zijn we blij dat hij weer zo mooi blinkt , de Australërs snappen niet waarom wij dit doen ,die vinden dat niet nodig .Die doen in een caravan waar alles op en aan zit wel niet de badkamer gebruiken en weer of geen weer buiten koken ,omdat anders de caravan vies wordt . Als jullie het snappen mogen jullie het ons vertellen ,want wij snappen dit weer niet. Maar het is leuk om eens iets te vertellen over andere dingen in Australië. De kinderen gaan hier met drie jaar naar de peuterklas daar krijgen ze al allemaal het zelfde shirtje aan . Van 5tot7 jaar gaan ze naar de kleuterschool waar ze dan een uniform dragen ,dit wil zeggen zelfde blouse ,rok of broek ,hoed met rand en op tv zagen wij reclame voor schoolschoenen .Wanneer de kinderen geen hoed hebben mogen ze niet buiten spelen ,om verbanding van oren, neus en nek te voorkomen .De uniformen blijven ze dragen tot na de middelbare school , dus pesten om de kleren die ze dragen bestaat niet , ze zijn allemaal gelijk.
Het rij gedrag is hier ook heel anders dan in Nederland ,hier houden ze zich heeeeeeel goed aan de maximum snelheid 40km bij scholen tussen 8.00-9.30uur en van 2.30-4.00 uur en daar wordt dus ook heel vaak gecontroleerd maar ook op de snelweg houden ze zich aan de snelheid .De maximum snelheid op de snelweg is 110km wanneer je die rijd word je echt door niemand ingehaald. Het bumper kleven kennen ze hier ook helemaal niet en als je word ingehaald doe ze dat ook heel ruim .
Dit is best wel relax rijden.

Maandag
Een dagtocht naar Alexandra .
Dit ligt aan een heel groot stuwmeer met de vorm van een inktvis ,allemaal armen die uitlopen tussen de bergen er omheen . De route er naar toe is heel mooi met veel verschillende natuur ,mooie groene velden maar droge weide waar het vee alleen hooi eet . We hebben een route gevolgd die een gedeelte langs het meer ging , heel veel boten op het water . Je ziet hier geen jachten zo als bij ons maar meer motorboten om te water skiën of te vissen . In het dorp zagen wit twee makelaars van boothuizen deze boten kun je ook huren ,ja voor maar 5000 dollar per week ,is wel voor twaalf personen maar er komt nog wel de diesel bij . En de koopprijs variëert tussen de 300 en 800000 dollar . Wij vinden dit veel geld. In een haven zagen wij er zeker wel 30 liggen ,maar we konden er niet dicht bij komen want het was een boot club ,dus alleen voor leden .Het was wel een hele mooie dag .

Dinsdag
Nieuwe dag nieuwe dingen.
Vandaag gaan we 280km naar het zuid oosten ,een stukje boven de kust we gaan naar het plaatsje Brutchen moeilijk te vinden op de kaart .Het ligt aan de Alpine road .Het is een prachtige weg door de Alpen van Australië. Eerst door een dorp met de naam Bright als we door het dorp lopen voelen we ons meer in Oostenrijk dan in Australië maar wel leuk . Dan komen we in het bochten gedeelte van de route en dit is 35km bocht na bocht en dan ook nog berg op dus dit vraagt stuur mans kunst en geduld ,maar we komen er wel . Boven aan de top op 1800meter is het lunchpauze op de grote parkeerplaats waar nu plaats genoeg is .Als we buiten kijken ,kijken we op de toppen van de bergen om ons heen ,het lijkt of we op het dak van de wereld zitten . Maar daar moeten we ook weer vanaf, en gelukkig gaat dit makkelijker dan er op. Dit gaat namelijk heel gelijkmatig niet zo stijl . We volgen lange tijd een rivier ,die soms vlak langs de weg voort kabbelt en dan weer verder weg ,soms op de zelfde hoogte dan weer diep in een dal ,maar iedere keer zien we hem weer . Het is een puur natuur rivier met omgevallen boomstammen ,grote en nog grotere rotsblokken erin kleine en grotere watervalletjes ,van heel smal tot heel breed .Dit was bijzonder mooi om te zien en te volgen ,dit was echt puur natuur .Echt genieten. We blijven op deze camping maar een nacht , morgen gaan we verder naar Lake Entrance, dit is maar 40km vanhier , en we hadden vandaag geen zin meer om daar vandaag nog naar toe te gaan . Een hele mooie dag maar vermoeiend .

Woensdag
Terug naar de kust
Een ritje van 40km naar de kust met toch weer mooie uitzichten waar we van genieten. We vinden vlug een camping voor 3 nachten ,hier ben je vanaf ‘s morgens al welkom op de camping we konden zelf een plaatsje uitzoeken ,dat is nog eens tof. Aansluiten ,boterhammetje eten en op weg naar de grotten in Buchan . 65km heen en terug maar zeker elke km waard. Twee grotten hebben we bezocht . Hier werd ik stil van nog nooit heb ik zulke prachtige natuur gezien wat hier in al die miljoenen jaren is gebeurd is niet op papier te zetten , het is zo mooi, maar foto’s maken was heel moeilijk. Daarom hebben we maar een foto boekje van deze bijzondere plaats gekocht .Enkele foto’s die ik heb gemaakt zijn toegevoegd. Maar wanneer we terug rijden naar de camping begint de lucht te betrekken en begint het te regenen. Voor morgen hebben ze niet al te best weer voorspeld , maar we zien wel vandaag kunnen ze ons al niet meer afnemen , het was een hele mooie dag .

Donderdag
Vannacht wakker geworden van de regenen de wind.
De lucht is grijs en het waait maar we laten ons hier door niet tegen houden en gaan toch op pad vandaag ,een grote paraplu in de auto is wel handig. En zo als meestal wanneer je de paraplu meeneemt heb je ze niet nodig . Een rit door de omgeving ,eerst naar zee ,waar we in een plaats kwamen waar dus wel jachten in het water lagen en dan van die jachten waar je mee de zee op kunt , dus echt geen roeiboten .Hier waren ook de huizen aan de jachten aangepast en alles in het dorp pasten bij elkaar ,wij zijn maar snel vertrokken want wij pasten daar niet zo goed bij . Verder op onze dagtocht kwamen we op een plaats waar wij ons beter thuis voelden ,ik zei plotseling tegen Ton stop ,stop, stop, wat is er aan de hand vroeg deze , stop even een foto maken reageerde ik, waar van vroeg Ton , hier van zei ik weer , nou toen zag hij het ook ,een stuk of vijf prachtige scharrel varkens liepen daar buiten twee daarvan met wel heel dik vet spek . Dit zijn van die leuke momenten en foto’s. Verder kwamen we door prachtig glooiend landschap met boerderijen , en veel rivieren. Als het avond wordt begint het te regenen en we horen de zee op afstand flink tekeer gaan , jammer dat we hier niet naar het strand kunnen omdat het zo regent. Maar misschien morgen.

Vrijdag
Niks naar het strand
We zijn vannacht een paar keer wakker geworden omdat het zo hard regende , het leek of ze boven ons alle sluizen hadden open gezet met bakken kwam het naar beneden. Wat zullen we doen hier blijven tot het opklaart of toch maar gaan ,we besluiten om toch maar te gaan . Met goede moed en een kan koffie op de achterbank op pad . Voor vandaag een route langs de kust (is het ook echt weer voor). Alles is grijs en het lijkt of het alleen maar grijzer wordt ,naar mate de dag voorbij gaat het heeft geregend tot vanmiddag 17.00 uur . Echt maar een bui vanaf vannacht . Toch wel een paar foto’s gemaakt maar ik denk dat het meer zwart wit foto’s zijn dan kleur . Na het avond eten gaan we toch nog even naar het strand hier aan de camping, want daar zijn we nog niet geweest . Het is nu droog dus waarom niet. Vanaf het strand zien we dat er een kermis staat in het dorp ,moeten we toch ook nog even zien. Jammer geen oliebollen kraam of viskraam. Terug in de caravan airco aan op warme lucht , zijn wij blij dat we niet in een tentje liggen.

Zaterdag
Op naar Komenburra
Een tocht van 275km ongeveer naar het westen ,we zitten nu een 120km van Melbourne.
Het was een mooie tocht maar veel slecht wegdek ,dus langzaam rijden en goed opletten .Het is zaterdag dus rustig op de weg bijna geen vrachtverkeer . Het landschap is afwisselend dan weer vlak en dan weer heuvelachtig met mooie vergezichten . Bij het tourist informatie centrum vragen we naar een camping en zo hebben we vlug een plaatsje gevonden . De camping ligt vast aan een heel mooi park , dat nodigt uit tot een wandeling , want het is nu mooi weer, gelukkig is het vandaag droog gebleven , dit hadden wij van morgen niet verwacht .
Morgen is het 1feb. en zijn wij twee maanden en 10000 km verder op onze reis . Ik hoop dat de verhalen jullie plezier doen, het doet mij in ieder geval wel heel veel plezier om het te vertellen ,laat eens wat van je horen wanneer je dit leest zodat ik ook weet dat het wordt gelezen .

Heel veel groetjes van die twee in Australië

Wordt vervolgt

• 31 Januari 2015 - 20:26

Truus Van Pol:

Hallo Hanneke en Ton

Wat een geweldige verhalen hebben jullie alleen jammer dat jullie geregeld regen hebben.
    Hier is ook wat regen geweest en een beetje sneeuw
    Verder is hier in Linne alles goed
    Maar de meeste sneeuw gaat allemaal langs limburg heen

Geniet van jullie avontuur in Australie en de groetjes van Truus en Peter

• 01 Februari 2015 - 00:53

Ruud Claessen:

Het klinkt allemaal fantastisch en zo te lezen genieten jullie volop.Tussen Melbourne en Waar jullie nu zitten ligt ook nog ergens Philipisland. Daar kun je kijken hoe elke avond de pinguïns aan land komen, naar hun nesten. Heel commercieel, maar prachtig om te zien.

• 01 Februari 2015 - 08:10

Peter En Truus Uit Weert:

Hoi luitjes,

We zijn jaloers. Nog 10 maanden vakantie.
    Leuk om jullie verslagen te lezen en geniet er van.

• 01 Februari 2015 - 10:45

Francien V D Berkmortel:

hoi hanneke en ton
    ik lees met heeeel veel plezier jullie verhalen en de foto s zijn zo mooi om te zien

Je schrijft het zo mooi of ik met je mee reis hier in vlierden is alles nog het zelfde
    jet vond het heel leuk dat je had gebeld

ik geniet van jullie verhalen tot de volgende keer en heel veel groetjes tante sien

• 01 Februari 2015 - 22:00

Petra En Jo:

Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat. Ik mis de foto van de varkens. In Hunsel is alles zoals het normaal is. O, ja, de cafe bij ons tegenover is vanaf 1 febr. gesloten. Verder is alles normaal.
    Ik vind het heel fijn om jullie verhalen te lezen. Je neemt ons mee op jullie reis. Ik kijk uit naar je volgende bericht. Het gaat jullie goed en graag tot je volgende verhalen.

Veel groetjes, Petra en Jo.

• 02 Februari 2015 - 00:04

Wiel En Mariet:

Hallo HanTon,
    Met veel interesse jullie mail gelezen, de mooie fotos bekeken en alle plaatsen even opgezocht. We reizen mee met de atlas erbij. Wat een prachtige foto was dat van de alpen, waar je op de bergen neerkijkt.
    Dat stuwmeer was volgens ons Lake Eildon, in de buurt van ons nichtje, wat in Euroa woont. Vorig jaar hebben we daar rondgereden met de familie. Dit meer stond 10 jaar geleden helemaal droog, omdat het toen ong. 10 jaar niet had geregend. Melbourne was afhankelijk van dit meer voor drinkwater. Ze zeiden toen zelfs, dat er geen immigranten meer bij mochten komen, vanwege het watertekort. Nu wordt er inderdaad veel gevaren. Ook onze familie had bijna een boot gehuurd om met 8 personen een week te varen op de rivieren, maar door een examen van een neefje ging dit jammer genoeg niet door.
    Nu zitten jullie zo te lezenin ,t zuiden, Korumburra. Precies tussen mooie plaatsen, Walhalla, Wilsons Promontory en Philip Island. Ook Tarra-Bulga Nat. Park.
    De Bonte avond heeft hier weer plaats gehad en was weer bijzonder geslaagd. De winter is maar een kwakkelwinter, nu zijn er veel mensen met griep. Zo je ziet het normale gangetje.
    Genieten julie maar fijn van al net moois. Wij kijken nu al weer uit naar jullie volgende mail.
    Groetjes van Wiel en Mariet.

• 03 Februari 2015 - 18:48

Paul En Riny:

Ja Jut en Jul

Leuk om jullie verhalen te lezen. Ja we volgen jullie wel al hebben we nog niet op jullie verhalen gereageerd maar bij deze dan.
    Hier is alles goed en na een paar drukke maanden is de rust nu weer terug.
    Nog een fijn vervolg van jullie reis en tot volgende keer.
    Groetjes Paul en Riny

• 09 Februari 2015 - 16:31

Willie Thijssen Uit Someren:

wij volgen jullie rijs met veel genoegen wij wensen jullie nog veele en gezonde dagen toe de groeten