Cairns-Innisfail - Reisverslag uit Innisfail, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Cairns-Innisfail - Reisverslag uit Innisfail, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Cairns-Innisfail

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

16 Augustus 2015 | Australië, Innisfail

Hallo beste volgers

Dinsdag 4 augustus
Rustige dag
Vandaag hebben we niet veel gedaan ,beetje gewassen en de stad in geweest .
Een heerlijke rustige dag .

Woensdag
Kuranda
Om 8.15 worden we op gehaald door de bus die ons naar de trein brengt, maar eerst moeten we andere mensen bij andere hotels ophalen ,en dit gaat een uur duren ,maar zo zien we ook iets van de stad. We gaan met een oude trein en tijdens de rit van meer dan een uur word er verteld over het ontstaan van de spoorlijn. Het is allemaal met de hand uitgekapt en de mensen die er aan werkten moesten zelf hun werktuig meebrengen om mee te werkten ,ook hier veel bloed zweet en tranen .40 mensen vonden de dood tijdens de aanleg en nog veel meer mensen vonden de dood door slangen beten en andere oorzaken . De lijn werd tussen1884 en 1891 aan gelegd om het hout te vervoeren van het achterland naar de nederzettingen aan de kust en ook tijdens de tweede wereldoorlog had de lijn een belangrijke functie . Het is een schitterend uitzicht wat we zien vanuit de trein ,diepe kloven met prachtige watervallen en we eindige in een klein dorp hoog in de bergen . Maar hier lijkt het wel een beetje op Valkenburg in de zomer. Wij gaan eerst op zoek naar koffie en daarna naar de vlindertuin en dit is wel heel speciaal er vliegen 1500 vlinders rond ,en er is een hele grote folieer waar ze rond vliegen en waar we doorheen kunnen lopen. Er zijn vijvers en allerlei bomen en planten waar ze inzitten en omheen vliegen . Grote ,kleine, blauwe, groene, bruine en zwarte vlinders fladderen om ons heen en gaan op mijn hoed zitten, het is een drukke bedoening maar super om te zien . We slenteren door de winkeltjes en galerieën en om 3.00 uur moeten we bij de skyrail zijn om terug te keren naar Cairns waar de bus weer op ons wacht. Maar voor iemand met hoogtevrees is dit nog een hele beproeving. De gondels gaan over de bergen en geven een super mooi uitzicht over het regen woud waar we overheen gaan ,maar Ton voelt er zich niet happy bij ,en is heel blij wanneer we beneden zijn en uitstappen ,ik vond het geweldig . De bus brengt ons weer terug naar de camping .

Donderdag
Mossman gorge en krokodillen
We rijden naar het noorden om naar de Mossman kloof te gaan ,deze ligt 75 km ten noorden van Cairns en toen we daar maandag door kwamen hadden we de caravan bij ons en was dit geen goed idee. Dus vandaag maar terug en het was de moeite waard het is een spectaculair gezicht de watervallen ,de rivier en het regenwoud waar dit alles doorheen slingert .Een flink klim brengt ons naar boven en daar kunnen we genieten van de uitzichten die voor ons liggen . Maar waar het naar boven gaat ,gaat het ook weer naar beneden en dit was ook niet niets en weer moesten we de hangbrug oversteken die we op de weg naar boven waren overgestoken en weer was ik duizelig toen we aan de overkant kwamen , nu zag ik wit om de neus. Maar het was al bij al super om te doen.
Wanneer we terug rijden zien we een bord naast de weg dat ons verteld dat er een krokodillen farm is, dus afslaan en gaan kijken . Het is een hele dierentuin met dieren die in het regenwoud leven en zo groot opgezet dat het geen dierentuin meer is het is een heel groot park waar de dieren bijna in vrijheid leven en de krokodillen zwemmen in een aan gelegd rivieren netwerk waar we met de boot doorheen varen om te zien hoe ze leven . Ook leven hier de cassyworries waar ik eerder over vertelde maar toe waren de foto’s niet goed ,maar nu wel . Er werd verteld hoe deze dieren leven in het wild en wat hun vijanden zijn ,en jammer genoeg moeten we horen dat de mens de grootste vijand is van deze grote prachtige vogels . Er zijn er nog maar 4000 van op deze aardbol en ze leven alleen in noord Qeensland en Papoea-Nieuw-Guinea. Het zou toch jammer zijn wanneer deze vogels zouden uitsterven. Hier in de omgeving liggen heel veel suikerriet plantages en we zien een treintje dat het riet vervoerd over een heel smal spoor maar de trein gaat niet hard en wij rijden de hem voorbij , zou in Nederland niet lukken . Terug bij ons huisje op wielen kijken we dankbaar terug op een hele mooie dag .

Vrijdag
Great Barrier Reef
Voor vandaag staat er een vliegtrip boven het Barrier Reef op het programma. Om 12.00 uur moeten we op het vliegveld zijn en dit is dicht bij de camping. Met 3 passagiers en de piloot naar het kleine vliegtuigje en daar krijgen we uitleg wat te doen bij een noodlanding op zee. Dan de lucht in en genieten van het uitzicht want dit is zo spectaculair dat je zou vergeten om foto’s te maken .
We zien de koraalriffen in zee en de verschillende kleuren zijn geweldig ,wanneer we laag over vliegen zien we grote vissen en reuzeschildpadden zwemmen. Hier heeft moedernatuur wel heel goed haar best gedaan om iets moois te creëren. Het lijken van uit de lucht eilandjes ,maar het is allemaal onder water ,we kunnen dit zien doordat het water zo kristal helder is . Hiervan staan heel veel filmpjes op you tube zoek onder Great Barrier Reef en je kunt er ook van genieten . Het is goed dat dit gebied ,dat meer dan 2000 km lang is naast de kust , wordt beschermd want dit mag nooit verloren gaan ,en het is heel makkelijk te beschadigen en het komt nooit meer terug . We vliegen ook nog over het regenwoud waar we een paar dagen geleden met de auto hebben gereden en om het nu vanuit de lucht te zien is wel speciaal en totaal anders. Dit is weer zo’n ervaring om nooit te vergeten ,de tijd vliegt voorbij en we komen weer met beide voeten op de grond terug .
We besluiten om nog naar cristal cascades te gaan, een rivier die van heel hoog uit de bergen komt via allemaal kleine watervalletjes en zwempoelen ,een wandeling naast dit alles is de moeite waard .
Er is hier in de buurt een groot stuwmeer en nu we toch hier zijn gaan we daar ook naartoe.
We beklimmen de berg met de auto ,16 km slingerweg naar boven en ook weer terug ,maar het uitzicht is geweldig . Een stuwmeer 400 meter boven zeeniveau en maar hopen dat de dam niet breekt . Alles bij elkaar weer een dag met een gouden randje .

Zaterdag
Rit door de omgeving
De lucht is vandaag grijs en we gaan terug naar Kuranda waar we deze week al zijn geweest maar niet alles hebben gezien. Er is een koalapark en dat willen we wel graag zien, en de route er naar toe is ook door en prachtige natuur. Het is leuk om de koala’s in de bomen te zien zitten slapen en we kunnen foto’s maken van kangoeroes en andere dieren die in dit park zijn . We rijden rustig terug naar de stad en gaan wat stranden opzoeken om te wandelen .
Terug op de camping rustig zitten en genieten van wat we hebben gedaan en morgen gaan doen.

Zondag
Snorkelen
Om 7.00 uur worden we afgehaald bij e camping om naar de haven te gaan waar de boot klaar ligt om ons naar het Great Barrier Reef te brengen waar wij gaan snorkelen.
Wanneer iedereen aan boord is varen we uit om 1.5 uur te varen naar de plaats van bestemming .
Tijdens het varen krijgen we uitleg over hoe de dag er uit gaat zien en waar we ons aan moeten houden tijdens het snorkelen . Het water is goed op temperatuur vinden wij maar de mensen van hier vinden het koud . Dit is weer zo’n waow,waow waow, ervaring ,wat is de wereld onder water toch super ,geweldig , mooi, fantastisch, spectaculair, bijzonder en nog veel meer , hier schieten woorden te kort. Alle kleuren vissen ,groot en klein komen voorbij ,de planten zijn met geen pen te beschrijven of te tekenen. Het koraal lijkt op rotsblokken met een fluweelachtige laag er omheen en allemaal verschillende vormen. Ik geniet met volle teugen van wat ik zie en ervaar hier zo midden op de oceaan . Drie keer gaan we op andere plekken het water in om te kijken wat daar leeft in het water .
Wat een geweldige dag de zon straalt duizend gouden stralen, de lucht is strak blauw en de zee heerlijk vlak, dit is het plaatje op een ansicht kaart . Wanneer we terug gaan naar de camping genieten we nog van alles van vandaag. En met het koraal op ons netvlies gaan wij die avond moe maar met een rijk gevoel slapen , dit hebben we toch maar weer mooi samen gedaan .

Maandag
Naar het zuiden
We gaan naar een camping 100 km onder Cairns , hier is ook van alles te zien en te doen.
Omdat we rond lunch tijd aankomen besluit ik om eerst maar aan de was te beginnen, klaar is klaar .
Wat boodschappen doen in het stadje en de dag is om.

Dinsdag
Rit in de omgeving
Vandaag maken we een rit in de omgeving ,een weg door het regenwoud en tussen de suikerriet velden .We komen bij watervallen en kronkelende rivieren ,waar we een wandeling maken en kijken hoe andere zwemmen in de poelen die tussen de watervallen in liggen, voor ons iets te gevaarlijk .
Het is een bijzonder mooi landschap, en alle kleuren groen in de bossen waar de bomen vechten om een beetje zonlicht ,ze groeien en slingeren om elkaar heen zodat je de stam van de boom meestal niet of nauwelijks kunt zien . Ook dit is weer een andere maar mooi dag.

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag
Zitdagen
Ik ben van dinsdag op woensdag nacht ziek geworden en wist meteen wat er aan de hand was , koude koorts, dit betekend wondroos. Meteen starten met antibiotica is de beste remedie.
Woensdag heel de dag flink ziek en koorts maar tegen de avond voelde ik dat het al weer een beetje beter ging en de dag daarna was ik niet meer ziek nog wel een beetje koorts maar ik voelde me al veel beter . Rustig buiten zitten met het voetje omhoog en me laten verwennen door Ton.
Nu we niet weg kunnen besluit Ton om de auto en de caravan een flinke wasbeurt te geven want dit is ook nodig ,en zijn de dagen nuttig besteed. Mijn herstel gaat voorspoedig en ik hoop dat we morgen (zondag) weer even een dagtochtje kunne maken .

Zondag
Met de auto weg
Het is grijs bewolkt wanneer we wakker worden maar dat weerhoud ons er niet van om met de auto weg te gaan ,ik ben het onder de luifel zitten beu. We komen bij een oud kasteel dat is gebouwd door een Spaanse man begin 1900,hij beloofde zijn verloofde om een kasteel voor haar te bouwen in Australië ,maar dit duurde 10 jaar voor het kaar was. Toen hij in Spanje terug kwam was zijn verloofde met een ander getrouwd en koos hij voor de jongere zus. Er ligt een mooi park omheen ,maar het kasteel is nu alleen nog maar en ruïne.
We rijden tussen de suikerriet velden door naar het strand maar het begint een beetje te regenen en we besluiten terug te gaan naar het stadje Inissfail waar de camping is en gaan samen lekker lunchen in een restaurant met uitzicht op de rivier . Morgen gaan we verder naar het zuiden we weten nog niet hoever ,we zien wel waar we stoppen .
Tot de volgende keer, wordt vervolgt

P.S. Door een fout van de web beheerder kunnen wij helaas geen foto's toevoegen

Groetjes van Hanneke en Ton

• 16 Augustus 2015 - 13:32

Bert En Trudie:

Zo Zo nu heb ik ook eindelijk tijd na een verbouwing om eens op jullie site te kijken. ik hoop dat het beter met je gaat Hanneke en laat je maar lekker verzorgen door Ton. Wij gaan samen met haar zoon morgen op vakantie en dan begint weer de school. Hier is alles rustig en gezond zover als ik het kan beoordelen. Hou het veilig en gezond tot binnenkort

groetjes bert en trudie

• 16 Augustus 2015 - 15:00

Thoonsen:

Hallo beste luitjes
    hier even een paar regeltjes uit linne, we hebben jullie reisverslag weer met veel plezier gelezen
    hier is alles nog goed we hebben hete en drukke dagen achter de rug.maar vandaag is het al de hele dag een beetje miezerig dus even tijd om wat corespondentie bij te werken ,het seizoen schiet al aardig op kunnen we weer lekker op vacantie voor jullie schiet het ook al aardig op maar geniet er nog maar met volle teugen van zo dat was het voor vandaag want ik heb zin in koffie ,nog heel veelplezier en profiteer ernog van
    heel veel lieve groettjes van regina en will,

• 20 Augustus 2015 - 21:25

Willie Thijssen Uit Someren:

wat is dit toch n prachtige vacantie, ben je nooit bang//, bij ons is alles okee, zo te lezen was jou ziekte toch niet zo erg gelukkig,, ik ben toch benieuwt naar uw reacties na dezeavontuurlijken enspannende fijnevacantie tot ziens in limburg hou doe

• 25 Augustus 2015 - 19:55

Tiny Stijnen:

Wat een reis hoorde pas dat jullie een jaar naar Australië gingen.
    Heel veel plezier.Sommige dromen komen toch uit.
    Harrie en tiny

Tags: Cairns, Innisfail