Melbourne-Colac - Reisverslag uit Colac, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Melbourne-Colac - Reisverslag uit Colac, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Melbourne-Colac

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

11 Februari 2015 | Australië, Colac

Hallo allemaal die dit lezen

Donderdag
Een hele dag naar de grote stad Melbourne
Vanochtend op tijd vertrekken naar het station van Frankston en kijken hoe we in Melbourne komen. Een vriendelijke loket medewerker verteld ons hoe het werkt met de trein en de tram. Dus op weg met de trein die er een uur over doet om in de stad te komen . En waarom zo lang , hij stopt op ieder station en dit zijn er zo ongeveer 15 voor we op de laats van bestemming zijn. Maar we stappen midden in Melbourne uit dit is natuurlijk wel heel makkelijk. Ook wanneer je weer terug moet .
Als eerste naar het informatie centrum dat bij het station is ,zij vertellen ons waar we wat kunnen vinden . De grote Botanische tuinen lijkt ons wel wat, de rivier overstekken en dan links aanhouden ,ja,ja lijkt makkelijk. De parken en tuinen zijn zo groot dat je niet weet waar je blijft ,en als je dan een toilet zoekt wordt die tuin steeds groter. Maar al bij al was het wel bijzonder . Wat ons opviel was dat er zoveel mensen lopen te rennen in die parken en langs de rivier ,je kunt nergens kijken of je ziet mensen rennen en dat bij een temperatuur van bijna 30 graden . Puf, Puf. We zien dat je ook met een rondvaart boot over de rivier kunt ,dit is wel leuk met deze temperatuur . Ze laten je de stad vanaf het water zien en dit is toch heel anders ,dan wanneer je er loopt .Het is geweldig om te zien hoe de nieuwe moderne gebouwen zijn gecombineerd met de oude gebouwen . Heel mooi wanneer je ziet dat de kathedraal die 140 jaar oud is tussen de hoge kantoorgebouwen staat. Ik weet niet of die gebouwen van glas en staal er over 140 jaar nog staan . Maar het is duidelijk te zien dat de kathedraal in een tijd van hele grote rijkdom is gebouwd. Het glas in lood is allemaal bewerkt met goud ,En er is ook heel veel hout snijwerk .Maar foto’s mag je alleen maken als je er voor betaald, dit doe ik dus niet .Dan maar geen foto’s. Er rijd een gratis tram door het binnenste van de stad waar je overal er op en er af kunt ,dus hop on en hop off, waar je maar wilt. Zo zien we dus best wel veel van de binnenstad maar het is erg druk in de tram omdat het al tegen de avond loopt en ook niet toeristen gebruik maken van deze gratis tram om bij de treinen te komen Wanneer wij bij de treinen aankomen is het er heel druk iedereen wil naar huis ,maar wij moeten eerst uitzoeken welke trein en welk perron, maar we komen er . Even wachten en met de meute mee de trein in stromen ,wat een mensen massa niets voor mij .De terug reis naar de camping verliep net zo snel als de heenreis en we zijn blij als we weer in de caravan zijn home sweet home. Het was een mooie dag maar een dag Melbourne is voor ons wel genoeg .

Vrijdag
Een dag door een bijzonder landschap
Na een heerlijk ontbijt gaan we op weg om een tocht te maken door het mooie landschap ten oosten van Melbourne het wordt ook wel de tuin van Melbourne genoemd ,omdat het zo dicht bij ligt en bosrijk en heuvelachtig is . Er zijn hele mooie kleine dorpjes die heel knus zijn en allemaal ook theehuisjes hebben ,het is allemaal erg Engels . Er zijn overal kunst galerijen en winkeltjes die de meest uiteen lopende dingen verkopen ,zo was er een winkel die alleen maar thee, theepotten en theekoppen verkocht, maar dan ook wel in alle soorten en maten.
Ze vertelde ons dat er een tuin in de buurt was waar klei sculpturen te zien waren . Toen we daar aankwamen was er een info centrum waar ze vertelde dat de kunstenaar zijn inspiratie had gevonden in de Aboriginals en de natuur , de klei was voor hem de aarde en het leven . Kijk naar de foto’s en je zult zien wat ik hiermee bedoel ,het is moeilijk uit teleggen. Zijn werk heeft mij geraakt ik vond het heel bijzonder en het is jammer wanneer het verloren gaat .
Het was een mooie dag maar we zijn allebei moe en gaan daarom morgen niet naar een volgende plaats ,wat we eerst van plan waren . Een rustdag is ook wel fijn.

Zaterdag
Wakker worden met regen geluid op het dak.
Als we wakker worden horen we dat het regent, en dit hadden we dus echt niet verwacht.
Vandaag hadden we willen gaan zwemmen en een strandwandeling willen maken. Dan maar plannen wijzigen, de caravan heeft een poets beurt nodig en de auto ook . Het is gestopt met regenen dus waarom dan niet aan de poets en de was ,het waait lekker en dan kan het goed drogen. Ieder ons eigen werk en de morgen vliegt om . Na ons middag boterhammetje is het weer zo goed dat de strand wandeling toch nog mogelijk is . Het is druk op het strand en er zijn best veel mensen aan het zwemmen , dus ook wij schoentjes uit en met de voetjes door het water .Heerlijk. Terug op de camping hebben we het zo warm dat we daar toch ook nog even gaan zwemmen, het zwembad is verwarmd en het is goed toeven alleen jammer dat er geen bar in het zwembad is dan was het helemaal perfect . Ja ik weet het ,maar een mens moet wensen houden. Na het eten en de afwas begin ik aan dit verhaal en Ton gaat even water uit de autopakken ,ik denk wat blijft die toch lang weg ,plotseling klopt hij op het raam en vraagt of ik naar buiten kom, staat hij te praten met de buren. Ze vragen of wij misschien ook een glaasje wijn lusten ?????? Natuurlijk lusten wij dat . Maar het ene glaasje na het andere en plotseling is het 1.00uur . Wat gaat de tijd toch snel wanneer het gezellig is . Wat een heerlijke dag.

Zondag
Naar de andere kant van Melbourne
Na een hartelijk afscheid van de buren op weg naar Colac, een stadje 100km ten zuidoosten van Melbourne . Hier blijven we zo als we nu denken tot donderdag , van uit hier kunnen we makkelijk naar de kust en het binnen land . Het is een camping aan een meer . Als we buiten zitten zien we het meer waar veel water vogels zitten ,zoals eenden ,zwarte zwanen, pelikanen en ander vogels waar ik de namen niet van ken maar beslist niet minder mooi zijn . Het is een schitterend uitzicht waar ik dan ook van geniet . Er ligt ook hier weer een grote Botanische tuin aan de camping vast waar we een wandeling gaan maken . Oude bomen en bloeiende bloemen staan te pronken ,het is toch geweldig dat ze deze parken 100 tot 150 jaar geleden hebben aangelegd en ze zijn alleen maar mooier geworden . Nog even kijken waar we morgen naar toe gaan en we besluiten om naar Ballerat te gaan ,een goudmijn stad 100km naar het noorden . We zullen zien ,hierover morgen meer.

Maandag
Goud zoeken in Ballarat
Op tijd opstaan en op weg naar Ballarat ,dit ligt 100km boven Colac en een hele rustige weg om te rijden . Er is weinig verkeer en we zijn dan ook al om 10.30uur op de plaats van bestemming . Het is een openlucht museum waar het leven van de stad word uitgebeeld in het begin van de goudwinning toen de mensen vanuit Europa en China hier naartoe kwamen en dachten heel rijk te worden . Maar voor de meesten viel dit erg tegen. De stad groeiden in een paar jaar van een paar duizend naar 50000 dus er moest van alles komen ,er waren winkels, scholen, hotels en al wat je maar kunt bedenken . Maar voor veel mensen was het bovenal een verschrikkelijk hard bestaan . Nu werd er in het museum het leven nageleefd door een aantal vrijwilligers ,die gekleed zo als in die tijd daar rondliepen en de ambachten demonstreerden die er toen waren . Ook waren er kinderen op straat aan het spelen in de kleding van toen en met de spellen van toen , totdat de juf zei dat het speelkwartier om was en de lessen weer begonnen de kinderen kregen les zoals toen . Ik vroeg aan een van de begeleidsters die er bij waren of dit kinderen uit de stad Ballarat waren en dit spel mee speelden. Nou deze kinderen kwamen inderdaad uit de stad maar dit was een les programma om de kinderen de cultuur van de stad te leren en om te ervaren hoe het naar school gaan in die tijd was .Het was een hele interessante dag die we afsloten met een korte wandeling door de stad Ballerat van nu ,waar nog enkele gebouwen staan van vroeger .

Dinsdag
The Great Ocean Road
Voor vandaag een route die iedereen die Australië bezoek moet ervaren , ze zeggen de mooiste route die er te vinden is in Australië. Dus dan maar op weg en ervaren of dit zo is . Het weer zit mee het is stralend blauw en de kleuren van de zee zijn dan ook prachtig de vergezichten over de stranden zijn spectaculair overal zie je mensen surfen en zwemmen en wij vragen ons dan ook af of er ook nog mensen zijn die werken . Hele schoolbussen met kinderen gaan naar de stranden en krijgen daar surf les (hebben wij vroeger gemist), maar het is wel leuk om te zien hoe die kinderen het surfen met de paplepel krijgen in gegeven . We genieten echt met volle teugen maar om te zeggen de mooiste plaatsen van Australië ,dat is maar waar je van houd . We hebben ook al heel veel andere bijzonder mooie plekken gezien zoals vandaag van de kust terug naar Colac door een bosrijk gebied .Vandaag hebben we ongeveer de halve route gereden en morgen willen we de rest doen .

Woensdag
Tree top walk
Dit is wat we vandaag als eerste willen gaan doen , dit is een wandeling hoog door het bos . Er zijn wandelpaden gebouwd op hoge metalen stellingen waar je overheen loopt en dan in het bos kijkt van boven af. Maar de meeste bomen zijn nog hoger ,er zijn er van wel 50 meter hoog en ze kunnen tot 300 jaar oud worden .Ze worden dan ook giants genoemd . Maar het is geweldig om dit te ervaren dat je 25 meter boven de grond loopt te wandelen . Dan weer naar de kust ,jammer dat het weer niet meer zo mooi is als gisteren maar het is droog en dit is belangrijk . Wanner we onderweg zijn naar de kust rijden we door een bos en zien dan mensen naast de weg staan met camera’s in de hand en foto’s maken . hier moeten wij natuurlijk dan ook even stoppen en wat zien we??????? Coala’s in het wild , dit komt niet vaak voor dat je ze zo ziet , dit betekend dan ook meteen een verkeer opstopping want iedereen wil dit zien . We rijden door de bekende badplaatsen van Australië en komen uit bij de bekende 12 apostelen helaas zijn er nog maar 7 over de andere 5 zijn in zee vergaan . Ik zal het proberen uit te leggen . Eens waren er in zee vlak aan de kust 12 hele mooie zandstenen rotsen en deze noemde men de 12 apostelen omdat ze ook nog op een rij stonden ,maar zandsteen is zacht en met eb en vloed hebben deze pilaren natuurlijk erg veel te lijden en word er bij elk getij een heel klein beetje weggespoeld dus de kleinste en dunste apostelen zijn al omgevallen in zee en weg gespoeld . Dus het is een kwestie van tijd en dan zijn alle apostelen verdronken, dit duurt misschien nog wel 100 jaar dus tot die tijd blijft deze toeristische trekpleister duizenden mensen per dag trekken . We hebben de route nog niet helemaal gehad maar ik weet nu nog niet of we dit wel doen .

Word vervolgd

Groetjes van Hanneke en Ton

• 12 Februari 2015 - 19:23

Truus En Louis.:

Hallo Hanneke en Ton,
    Wat een prachtige reisverhalen en mooie foto's. Bij het lezen heb je het gevoel dat je zelf mee reist. We krijgen zin om met de camper er op uit te trekken. Nog even wachten, het is hier nu wel lekker weer 10 graden en zon maar de nachten zijn nog koud.
    We blijven jullie volgen.
    Groetjes Truus en Louis.

• 12 Februari 2015 - 23:03

WILLEM VAN DEN HEUVEL:

Gossiemijne, jongens, wat hebben jullie buitenkansen daar aan de andere kant van de wereld, Het is jammer dat het er niet goedkoop schijnt te zijn. Want anders kwamen jullie volgend jaar terug, en zat de hele flat in Melbourne of een andere maffe plek.

Ik lees jullie van tijd tot tijd, en wens je een voorspoedige reis toe.

Willem

• 13 Februari 2015 - 19:19

Willie Thijssen Uit Someren:

ik heb de rijs van melbouern gelezen dat het vermoeint is kan ik me voorstellen groetjes en tot de volgende keer houdoe

• 16 Februari 2015 - 19:59

Will En Regina:

hallo ton en hanneke.
    even een paar woordjes hier nog alles goed en gezond.
    we hebben nog steeds wat winter en snachts wat vorst
    maar overdag al wat zon word nu iedere dag beter.
    leuk te lezen dat jullie bij de 12 apostelen zijn geweest;
    regina is ze toevallig aan het schideren op de les, toen wij er geweest
    zijn waren het ook al geen 12 meer. zijn jullie niet in het
    cristal paleis geweest in de buurt van ballarat was ookheel mooi.
    maar ja je komt nog wel meer leuke dingen tegen want de reis
    is nog niet afgelopen. we wensen jullie nog hele fijne dagen toe.
    en ik reageer af en toe wel. heel veel groetjes.
    will en regina.

Tags: Melbourne, Colac