Flinders Range-Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Flinders Range-Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Flinders Range-Coober Pedy

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

09 Maart 2015 | Australië, Coober Pedy

Hallo allemaal

Zaterdag 28 februari 2015
Vertrek uit Broken Hill
Vroeg uit de veren en opruimen ,want vandaag wordt het een lange rit .
We weten nog wel niet precies waar we willen stoppen ,maar wel ergens in Flinders range ,en dat is 400 km. De weg die we volgen is de zelfde weg terug van een paar dagen geleden toe we naar Broken Hill reden ,maar nu zien we alles van af de andere kant ,en dit is toch weer helemaal anders.
Als we bij de grens van New South Wales naar South Australië komen moeten we stoppen en wordt de caravan nagekeken of we geen vers fruit of verse groenten bij ons hebben en ook honing is ten strengste verboden om de grens over te brengen . Maar dit wisten wij dus niks aan het handje .
Boodschappen doen we wel weer in het dorp waar we gaan overnachten . Na 350 km komen we bij een camping ,maar helaas is er geen winkel in het dorp en het volgende dorp is maar 50 km verder dus dan maar daar naar toe. Volgens de beschrijving is er en winkel in de buurt van de camping .
De camping is snel gevonden en het is er erg rustig snel aansluiten en boodschappen gaan doen.
Maar er is zo weinig te koop in deze winkel dat ik alleen een zakje frietjes mee neem en die maar bak in wat boter erwten en worteltjes uit blik en kipfilet klaar is kees . Morgen zien we wel verder. Het is “s avonds om 8.00 uur nog 38 graden en er waait een fuhn wind dus het koelt niet af . Een duik in het zwembad is dan het enige wat verfrist.

Zondag
Korte rit
We hebben een camping gevonden 40 km naar het noorden en meer centraal gelegen in het gebied dat we nu gaan bekijken . Dus we zijn al voor de middag op de plaats van bestemming en besluiten vandaag een rustdag te nemen .Er is een winkeltje bij de camping waar ze alleen wat basis dingen hebben en de aardappelen per stuk verkopen ,blikjes erwten en worteltjes en kipfilet . Wanner je honger heb is alles lekker . Voor ons is het zwembad op dit moment belangrijker want ook vandaag is het weer 40 graden , dus geen weer om je druk te maken .

Maandag
Gelukkig iets minder warm
Vandaag gaan we een autotocht maken door Flinders Range ,dit gebied is zo groot als België . Dus alles zien zal wel niet lukken maar we hebben drie dagen en de route van vandaag zal zo ongeveer 250 km zijn . er zijn heel veel lookout punten die we dan ook benutten van af die punten heb je de meest fantastische vergezichten over dit gebied ,waar alleen maar stations zijn . Dit zijn geen trein of bus stations ,maar hele grote boerderijen die schapen of rundvee hebben of beide hier is geen melkvee daar is de grond niet geschikt voor, te droog . Geven de koeien melkpoeder in plaats van melk .Tijdens de rit vallen we werkelijk van de ene verbazing in de andere het is bijzonder indrukwekkend om te zien hoe het landschap blijft veranderen ,van vlak als een pannenkoek naar heuvelachtig naar bergachtig van groen naar dor geel . De wegen van licht geel naar oranje naar donker rood . Grillige rotswanden ,door rivierbeddingen en onverharde wegen . Het is een geweldige ervaring om hier rond te rijden met onze Black Bauty. Je komt nauwelijks andere mensen tegen ,en dit is ook maar goed ook want op plaatsen zijn de wegen zo smal dat je niet zou kunnen passeren .
Dit is het Australië dat wij zo graag zien ,waar we met volle teugen van genieten . Wanneer we om 6.00 uur terug komen op de camping ga ik koken . Ja erwten en worteltjes met rijst en kipfilet .
Het is een hele mooie dag geweest en die neemt niemand ons meer af en dit is voor ons het belangrijkste .

Dinsdag
De outback in
Een tocht door de echte outback vandaag ,dus eerst de banden spanning omlaag brengen want dat hebben we gisteren niet gedaan en dat is toch wel iets prettiger rijden over al die onverharde wegen .We volgen een weg die alleen naar boerderijen gaat . Na 60 km hotse botsen komen we bij een boerderij dus even het erf op rijden en rond kijken of we iemand zien . De boer komt naar ons toe gelopen en vraagt onmiddellijk of we zijn verdwaald , nee wij toch niet , we krijgen een heel leuk gesprek ,hij verteld dat hij hier altijd heeft gewoond en gewerkt . Het is een boerderij met schapen en rundvee ,dan wil ik natuurlijk weten hoeveel . Nou zegt hij , bij de laatste telling waren er ongeveer 6500 schapen en 2000 stuks vee ,ja die tel je niet elke dag . Over twee dagen begonnen ze met scheren en alle jonge rammen er uit te halen , die dan naar het slachthuis gaan . Heerlijk lamskoteletjes . Hij vertelden ons ook dat hij een eigen vliegtuigje had om boodschappen te gaan doen , want daar moesten ze 200 km voor van huis en dan gaat dat sneller me een vliegtuig dan met de auto over onverharde wegen en zijn dochter woonden in de buurt van Alice spring ook 1400 km van zijn huis . Toen we vertelden dat wij bij de school of the air waren geweest vertelden hij dat hij zelf en zijn vrouw en zijn kinderen op die manier onderwijs hadden gehad en de Flying Doctors waren ook op zijn landingsbaan geland om te helpen bij de geboortes van zijn kinderen . Dit zijn de mensen die je dan zo toevallig ontmoet en dit maakt een dag dan zo mooi . Wij gaan weer verder en wensen hem veel succes met het schapen scheren en hij wenst ons nog een hele mooie en veilige reis. De kangoeroes springen naast de auto met ons mee en de emoes rennen waggelend voor ons over de weg ,wat een dag . 135 km over onverharde wegen rijden en echt niet een andere auto gezien , hier komen maar heel weinig toeristen en al heel zeker geen Aziaten . Maar hier zien we wel het echte Australië. Toen we gisteren avond in de camp keuken waren om de mail te checken ,want alleen hier is dit mogelijk kwamen we in gesprek met twee Duitse jongens die hier met een camper rond trokken .Ze vroegen of we ook een stukje vlees wilden proeven , natuurlijk zeg ik meteen ,het is kangoeroe biefstuk , zegt Ton meteen, kijk ,hij leeft nog een beetje en als je dan aan al die dode kangoeroes naast de kant van de weg denkt ,die daar blijven liggen en door de natuur worden opgeruimd is het niet zo heel lekker en lijkt het of die kangoeroe echt nog in je maag springt .
Wij eten vanavond echt geen kangoeroe biefstuk maar je raad het al pasta met erwten en worteltjes met kipfilet, lekker afwisselend . Maar er is hier echt niets anders te krijgen in het winkeltje en er zijn geen andere winkels in de wijde omgeving . Voor morgen heb ik een pizza in de diepvries en met een kop kippensoep erbij is dat ook weer geregeld .

Woensdag
Veel natuurschoon
Wanneer we wakker worden staat de zon al aan de hemel maar het is vandaag niet zo warm .
Na ons ontbijt gaan we op weg om een route te volgen die op de kaart staat aangegeven als een natuurroute. En dit is ook niets te veel gezegd, hoe mooi kan moeder natuur zijn . We rijden door een heuvelachtig landschap dat over gaat naar bergachtig met de meest afwisselende kleuren in de begroeiing en de grond van licht geel naar donker rood . Er zijn veel uitkijk punten waar we stoppen om te genieten van wat we om ons heen zien . Rustig rijden we verder en dan komen we bij een kloof waar we met de auto doorheen kunnen . Het is smal en we zijn blij dat er geen tegenliggers zijn , want dan had iemand een probleem gehad . Er staan heel veel dikke oude gum bomen er zijn er bij waar van de stammen gedeeltelijk zijn uitgehold door de tijd. En plotseling zie ik twee kangoeroes in zo’n holle boomstam zitten . Stop,stop, waarom, is natuurlijk de vraag die ik krijg ,foto,foto, is mijn antwoord . Maar als ik uitstap springen de kangoeroes uit de boom weg , en ik antwoord ,daarom.
Maar niet getreurd, ik heb het wel gezien en dit was bijzonder . We rijden door rivierbedden waar nu geen water in staat ,maar je kunt zien dat er ooit heel veel water door heen stroomt , en hier gaat dat dan zijn eigen weg ,waardoor je de meest bijzondere vormen krijgt . Hotse botsend rijden we verder want alles is onverhard maar langzaam rijdend zie je ook het meest . Het is een hele mooie dag geweest en met een goed gevoel gaan we morgen weer op weg naar onze volgende camping .

Donderdag
Op weg naar de woestijn
We verlaten de camping en gaan eerst op zoek naar een supermarkt om inkopen te doen ,want nu weten we dat er in de richting die we nu gaan niets te koop is ,dus voor een paar dagen inkopen .
Dan op weg ,we gaan naar het noorden richting Coober Pedy maar dit doen we met een omweg ,omdat we via de desert willen rijden . Een nieuwe ervaring . Maar eerst moeten we nog 200 km over de harde weg gaan ,er is weinig verkeer dus het schiet goed op ,dan nog 80 km onverharde weg ,duurt iets langer . Maar dan zien we het bord met Marree de plaats waar we gaan overnachten . Na even zoeken vinden we de town ,het is zo klein dat je het voorbij rijd voor je het hebt gezien ,80 inwoners ,wat wil je dan. Bij het hotel vragen we of ze weten waar een camping is ,ja hier iets verder op , maar wanneer jullie geen water of stroom nodig hebben kunnen jullie ook hier parkeren . Kost niets ,kom vanavond maar een glaasje bier drinken en dan is alles goed . Ja waarom niet kunnen we ook meteen proberen hoe dat gaat ,want we hebben nog niet op een free camping gestaan . Dit betekend dus ergens staan waar geen water of stroom is . Het zwembad was ook tot onze beschikking dus het kon niet beter. Na onze avondmaaltijd dus dat glaasje bier gaan drinken ,waarom wordt het dan altijd zo gezellig Er zat een vader met zijn zoon en een vriend van de zoon buiten op het terras waar wij bij gingen zitten en we raakte aan de praat .Maar toen we naar de caravan teruggingen was het wel al 12.00 uur . Maar het was een supergezellige avond en ik denk dat we onze plek op de parkeer plaats echt wel hebben betaald . $6.00 voor een blikje bier is €4.20 .

Vrijdag
De woestijn in
Na het ontbijt gaan we even het hotel binnen om goede dag te zeggen , maar de hoteleigenaar vraagt ons waar we naar toe gaan en welke route we gaan volgen . We gaan naar William Creek vertellen we hem ,ok zegt hij dat kan maar volgens een route ,maar wanneer jullie daar aankomen vraag dan even aan iemand in het hotel of ze ons even bellen om te zeggen dat jullie er zijn . Dus wij vragen om het telefoon nummer ,weten ze wel zegt hij . Het ene hotel weet het nummer van het andere hotel er ligt ook maar 200 km woestijn tussen in . We bedanken hem voor zijn bezorgdheid en gaan op weg . Het is fantastisch om te zien hoe mooi de outback is ,we rijden door vlak landschap en door de duinen en heuvels met weer heel veel verschillende kleuren . En wie denkt dat de woestijn saai is heeft het helemaal mis. Het is echt heel afwisselend ,we zien een rivier en stoppen om te kijken en zien dat er vissen zwemmen . Heel indrukwekkend zijn de zoutmeren ,dit zijn meren waar geen water instaat maar ze zijn wit van het zout dat met het grondwater omhoog komt . Er heeft in de laatste 150 jaar dat is sinds de Europeanen weten van deze meren maar drie keer water in gestaan en ze liggen 12 meter onder zeeniveau . Ooit is dit zee geweest .
Tijdens onze rit vallen we van de ene in de andere verbazing ,elke keer wanneer we een heuvel overgaan zien we een ander landschap ,nee saai is het beslist niet .
William Creek bereiken we om 4.00 uur en er is alleen een camping bij het hotel dat er is ,maar het hotel is ook het enige gebouw in deze plaats . Een dorp met een gebouw ,maar wel op elke landkaart genoemd en in elk boek van Australië geschreven ,hoe bekend kun je zijn .
Een nieuw vliegennet kopen voor over mijn hoed, want ik ben het verloren en deze dingen zijn onmisbaar de vliegen zoemen om je hoofd en kruipen in je oren neus mond en ogen als je niet oplet dus een net is dan wel nodig . Het is weer een dag met nieuwe ervaringen en ik kijk dan ook nu al weer uit naar morgen ,dan gaan we naar Oodnadatta . Dit ligt weer 200 km verder in de woestijn .

Zaterdag
Verder door de woestijn
Eerst even tanken en dan op weg ,de diesel kost hier $2,25 per.l en in Adelaide $1,15 per.l klein verschil ,maar dit komt omdat het van ver moet komen leggen ze ons uit ,en er is maar een tankstation . De weg slingert door een kleurrijke omgeving waar we echt van genieten, alle kleuren komen voorbij ,maar het is toch weer anders als gisteren . Het word kaler veel minder begroeiing ,hier en daar loopt wat vee . Er zijn geen kangoeroes of emoes meer te zien daar voor is het hier te kaal . Ik doe mijn best om het op foto vast te leggen maar dit is erg moeilijk . We bereiken Oodnadatta ’s middags om 3.00 uur ,maar het is zaterdag en dan sluiten de winkels om 2.00 uur en de camping hoort bij de generale store . Dit is een winkel waar het postkantoor is waar de ijzerwaren te koop zijn waar de medicijnen verkrijgbaar zijn de camping spullen en de huishoudelijke producten en dan nog een kleine take a way en natuurlijk de supermarkt en het tankstation . Oftewel alles onder een dak. Maar in een dorp waar maar 150 mensen wonen is dit hier heel normaal . De meeste mensen die hier wonen zijn Aboriginals zonder werk en alleen een uitkering hebben van de regering .
Wij zetten onze Black Beauty die nu meer grijs rood is van het stof en onze prachtige caravan die nu ook verschrikkelijk uitziet zolang op een free camping in het dorp en besluiten om daar te blijven staan voor de nacht . De camping hebben we intussen gezien en die was niet zo fris . Om 4.00 uur gaat de winkel open tot 6.00 uur dus we kunnen toch nog tanken ,dit is niet onbelangrijk , want morgen gaan we via de Painted Desert naar Coober Pedy het laatste stuk door de woestijn over onverharde wegen .

Zondag
Een wauw dag
We vertrekken op tijd en het lijkt of het dorp nog slaapt ,nog even wat foto’s maken van de roze generale store en op weg want vandaag moeten we eerst 185 km over gravel en zand wegen en dan nog 150 km over verharde weg . Het is een prachtige omgeving en het wordt met recht de Painted Desert genoemd er zijn zoveel kleuren te zien en heuvels waar het lijkt of er kronen boven op gelegdt zijn heel bijzonder . Ik zeg tegen Ton het lijkt wel of ik naar een tenniswedstrijd zit te kijken maar dan in slow motion want mijn hoofd gaat van links naar rechts en weer van links naar rechts want ik wil niets missen van al dit natuur schoon dat al zoveel miljoenen jaren oud is . We vallen van ene verbazing in de andere en iedere keer wanneer we een heuvel overgaan zijn we benieuwd wat we dan weer zullen zien . Soms liggen de heuvels zo dicht achter elkaar dat het lijkt of we op de kermis in de rups zitten en dat met de caravan . Het is een geweldige ervaring ,VET COOL man !!!!!!!!!!!!!!
Onder weg zien we een beest over de weg kruipen het is een reptiel van bijna een meter lang met de kleuren geel oranje en zwart , later hoorden we dat het een heel gevaarlijk best is zeer giftig en dodelijk en daar sta ik doodleuk foto’s van te maken . Maar ik denk dat dat beest banger was van mij dan ik van hem . Bij de verharde weg aangekomen moeten we eerst de banden oppompen van de auto en de caravan en dat is eerder gezegd dan gedaan . Op de you tube filmpjes laten ze je niet zien dat je de auto moet af koppelen omdat de slang van de compressor, die aangesloten is op de accu van de auto, tekort is om bij de banden van de caravan te komen . Maar het moet gebeuren want met te zachte banden rijden is gevaarlijk. We bereiken Coober Pedy en gaan naar de camping , eerst weer de caravan uit poetsen want die ziet er ook vanbinnen uit of er een zandstorm door heen is gegaan .
Maar dit is al de derde dag dat we dit moeten doen dus ik ben er in getraind echt alles zit onder het stof ,de ramen zitten dicht dus die doe ik vanbuiten met water afspoelen , dat is genoeg om weer een beetje zicht naar buiten te hebben . Water is hier heel schaars dus er wordt verwacht dat je niet meer water gebruikt dan noodzakelijk is . De grote poets van de auto en de caravan zal dus nog een paar dagen moeten wachten .

Maandag
Opaaldag
Coober Pedy is een stad midden in de woestijn waar 100 jaar geleden mensen op zoek gingen naar goud en per ongeluk opaal vonden . Hier loopt de temperatuur in de zomer op tot 45 graden en dit is niet warm maar heet ,daarom gingen de mensen grotten maken in de bergen om daar in te wonen ,later maakte ze huizen onder de grond en ten heden dagen doen ze dat hier nog steeds. Je ziet de pijpen boven de grond uit komen en ontvangst schotel voor de tv . 85% van de mensen die hier wonen, wonen onder de grond .Er zijn ook ondergrondse kerken ,hotels ,een school en kleine winkels .Overal rond deze stad zie je hopen zand en ander gesteente liggen hier hebben ze proef boringen gedaan of er opaal te vinden is . Maar door al deze grote en kleinere bergjes lijkt het net een maan landschap om deze stad ,er zijn veel verschillende kleuren te zien omdat er veel verschillende lagen grond zijn .Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden (zo ongeveer 100 miljoen jaar) was dit zee . Raar he dat de zee veranderd in een woestijn . Het is een interessante dag met nieuwe ervaringen zoals een kop koffie drinken in een ondergronds cafe en daar om geteld naar euro’s € 5.00 voor betalen ,voor een kop koffie . Ik heb wel gevraagd of de man zich niet vergiste ,maar dit was niet het geval . Morgen gaan we richting zuiden ,en verder met ons avontuur .

Heel veel warme groeten van de twee grijze nomaden.

• 10 Maart 2015 - 01:05

Ruud Claessen:

Het blijft iedere keer mooi en interresant om jullie verhalen te lezen. Volgende week weer afgesproken met Truus en Annie. Hoe doen we dat in juni? Komen we gewoon bij jullie op de koffie ;-)

• 14 Maart 2015 - 23:27

Wiel En Mariet Vermeulen:

Hallo Han en Ton,
    Weer mooie verhalen van jullie en prachtige fotos. Die rode aarde is mooi om te zien, niet?
    Hebben jullie ook die wasbordwegen al gehad? Je word dan goed door elkaar geschud. Om de zoveel weken, worden die weer rechtgeschoven, tenminste, waar wat mensen wonen.
    Dat alles daar zo duur is, komt omdat daar gewoon niets groeit. Alles moet er gebracht worden.
    Maar zorg wel voor water genoeg in de auto en een deken, want als je daar snachts moet verblijven in de auto, kan het goed koud zijn. Daarom was het goed van die hotelbaas om telefoon te krijgen bij jullie aankomst in de andere plaats. Zeg maar steeds, wat julie volgende doel is.
    Wij moesten een keer tanken, was de diesel op. De tankhouder was met de vrachtwagen nieuwe diesel halen, maar wanneer die terug kwam, wist z,n vrouw niet. We konden proberen in een pomp, of er nog wat inzat. Met veel geluk kregen we er nog 5 liter uit en konden we verder, gelukkig naar een volgend tankstation.
    Ja, dat zijn wat andere winkeltjes in de outback, dan de grote Woolworths. Ook de strook, waar het water stroomt, na een regenbui, kun je vaak goed zien, soms is het er nog groen.
    Prachtige ontmoeting met die boer. Zo hoor je veel verhalen, hoe ze daar leven.
    Wij waren eens op een farm, waar ze 3 tamme kangooroes hadden. Alle drie zelf groot gebracht, nadat ze de moeder ervan dood langs de weg vonden, met het jong nog in de buidel. 1 kangoroe was nog zo klein, dat hij in een deken gewikkeld in een wieg lag. Hij kreeg nog de fles. sAvonds komen de kangoroes naar de wegen, want daar is meestal nog wat gras langs de kant, waar dde regen heen stroomt. Dus bij donker is het daarom gevaarlijk te rijden.
    De vliegennetten om de hoeden, zeggen ons ook genoeg. Nu weet je, waarom die negerkindjes altijd vliegen in hun ogen, mond en neus hebben. De vliegen zoeken ook vocht. Maar wij kregen wel jaloerse blikken, van mensen die die netten niet hadden. Geniet nog verder, wij wachten weer op de volgende verhalen.
    groetjes, wiel en mariet.

• 15 Maart 2015 - 09:17

Annemie En Wim :

Wat een mooie verhalen volg ze ieder week.
    Leuk om te lezen en naar de foto's te kijken.
    Geniet van elk moment en door het op deze manier op te schrijven beleven wij jullie vakantie ook een beetje en straks hebben jullie een mooi dagboek.
    Ook de groeten ook van mijn moeder.