Port Augusta-Arno Bay-Sheringa-Ceduna - Reisverslag uit Ceduna, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Port Augusta-Arno Bay-Sheringa-Ceduna - Reisverslag uit Ceduna, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Port Augusta-Arno Bay-Sheringa-Ceduna

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

21 Maart 2015 | Australië, Ceduna

Hallo allemaal

Dinsdag 10 maart
Weg uit Coober Pedy
Alles inpakken en opruimen en van de camping afrijden , watertanks vullen want misschien vinden we wel een plek om te overnachten op een free camping plaats en daar is geen stroom en water . Hoever we vandaag gaan zien we wel dit is afhankelijk van waar we wat vinden om te overnachten ,maar we weten dat je niet ergens alleen moet gaan staan . Het vlot goed op de weg en wanneer we op een plaats aankomen waar we zouden kunnen blijven vinden wij het nog te vroeg om te stoppen . De omgeving waar we door rijden is saai , het is vlak en erg kaal .Dan nog maar verder in de richting van Port Augusta ,dit is 535 km onder Coober Pedy , maar we vinden geen plek en besluiten om door te rijden naar Port Augusta , kunnen we morgen ook meteen beginnen met poetsen. Want dit is echt wel nodig .

Woensdag en donderdag
Poetsdagen
Volgens de camping regels mogen we hier op de camping geen auto of caravan wassen , valt wel even tegen . Maar dan gaan we maar naar de auto wasserette , eerst alles uit de auto halen wat niet mee hoeft om gepoetst te worden . Wel de stoelen van buiten want die zijn te vies om in te gaan zitten die hebben wel een hoge druk reiniging verdiend. We wassen de auto van binnen en van buiten de laadbak lijkt wel een modderpoel ,maar omdat we de voorbanden op blokken hebben gezet loopt het er makkelijk uit . Op de camping terug moet nog alles wat in de laadbak moet worden af gewassen voordat het terug kan, want echt alles zit onder het stof . Nu de auto schoon is vinden we het genoeg voor vandaag want we moeten de auto naar de garage brengen voor een onder houdt beurt ,dit is na 18000 km geen luxe denken wij .
De caravan is een ander verhaal ,ik begin meteen na het ontbijt met de badkamer ,alles afwassen de wanden de kasten van binnen en vanbuiten want ook hier zit alles onder het stof. Ton begint aan de buiten kant met de bergruimtes dit valt niet onder caravan wassen denken wij . De roosters van de koelkast en de vriezer moeten er ook even van af om schoon te maken . Onze vriendelijke buurman verteld Ton dat hij vorige week een blazer heeft gekocht en die mag hij wel even lenen dit gaat beter dan met de handveger . Ton begint met dat ding te blazen en al het stof dat in en onder de koel/vrieskast zit blaast hij naar binnen ,en ik heb net de badkamer klaar ,nu moet dit weer opnieuw .
Maar ik krijg van de buurvrouw een kleine stofzuiger om het stof op te zuigen ,dit maakt het een beetje goed. Alle kasten en laden worden gewassen het beddengoed gaat door een ruim sop en om 4.00 uur is alles weer spik en span alleen nog de buiten kant van de caravan moet nog . Maar Ton heeft al alle randen van de ramen gedaan en de plekken waar we met de carwash niet bij kunnen ,want we gaan met de caravan naar de carwash ,wanneer we hier weg gaan . De buren vinden dat we wel een glaasje hebben verdiend maar dit moet wachten tot wij terug zijn van de auto op halen bij de garage . Maar dan wordt het toch nog een gezellig happy hour .

Vrijdag
Uitrustdag
Vanochtend eerst lekker uitgeslapen en een rustig ontbijt . We gaan de stad in want daar zijn we nog niet geweest en dit is toch wel nodig want we willen hier flink inslaan voor dat we naar het westen gaan want we weten niet of daar alles te krijgen is . En weer $3,50 betalen voor een fles water willen we niet ,en vier dagen kipfilet met erwten en worteltjes is ook saai . Lekker koffie drinken op een terras en genieten van mensen kijken want de Aboriginals lopen hier door de stad maar het zijn niet de knapste mensen . Ze zien er ook erg onverzorgd uit en schreeuwen tegen de toeristen ,maar er is ons verteld om daar niet op te reageren .
Ik vind een paar leuke nieuwe slippers en een shirtje en Ton nog even naar de kapper . Dan de grote boodschappen bij de supermarkt en terug naar de camping , alles opbergen in de koelkast en vrieskast . Er is een zwembad hier en daar zijn we nog niet geweest even gaan kijken maar het water is zo koud dat het niet leuk is om te zwemmen . Denken jullie natuurlijk hoe kan dat nou in een zo warm land????? Nou het koelt hier ’s nachts behoorlijk af en boven het zwembad hangt een zonnen scherm ,dus het water krijgt heel weinig zon .en warm niet op .

Zaterdag
Een dag door de omgeving
We rijden richting zuiden en komen in een heuvelachtige omgeving waar diverse uitkijk punten zijn .
Er zijn wandelroutes en we besluiten om daar gebruik van te maken ,het is een wandeling van 2 km , makkie denken wij . Niets is minder waar ,eerst 250 traptreden naar beneden en dan verder over keien en rots blokken door een smalle kloof en daarna een pad omhoog . Bij de auto terug zijn we 2 uur verder en behoorlijk moe van de inspanning maar ik ben wel trots op me zelf dat ik dit heb gedaan . moe maar voldaan rijden we verder en genieten van al wat we zien want het is een hele mooie omgeving . Terug in de stad eerst nog even tanken dan hoeft dit morgen vroeg niet wanneer we vertrekken . Dan staat de caravan wassen op het programma en daarna richting Port Lincoln ,we zien wel hoever we komen.

Zondag
Wanneer we vertrekken komen de buren nog even goede dag zeggen en vertellen dat we de caravan ook op een camping kunnen wassen in de plaats Aron Bay ,een leuke camping in de richting die wij gaan . Dus dat wordt ons einddoel voor vandaag ,volgens Truus 250 km, leuke afstand . Om 3.00 uur zijn we daar en krijgen een leuke plek onder de bomen en kijken uit over zee . Een korte wandeling over de jetty (pier) maakt ons duidelijk dat er hier veel wordt gevist ,overal staan dames en heren met hengels ,maar wij doen niet mee.

Maandag
Ton begint met de caravan te wassen.
Volgens de camping regels mag je geen auto’s of caravans wassen ,maar we zien verschillende mensen bezig met wassen ,dus waarom wij niet . Als we dit niet te opvallend doen moet dit lukken ,snel twee kanten en dan morgen de andere twee ,niet te veel water gebruiken , want dat valt op .
Het dorp is snel bekeken er wonen maar 250 mensen ,wel een mooi speel terrein voor de kinderen met toiletten en bbq ,het speel terrein is geheel overdekt met een zonnen screen .We maken er vandaag maar een rustige dag van want het wordt warmer en warmer tot het 38 graden is en een warme harde wind opsteekt . De zandvliegen voelen zich super en steken er op los wij blijven hier wel actief bij want wij vliegen door de caravan om ze te meppen en dit valt niet mee . Het zijn hele kleine zwarte beestjes die je bijna niet ziet ,maar wanneer ze steken voel je het wel . Als we naar bed gaan ben ik al 25 builtjes rijk en moet ik overal krabben .Dus geen rustige nacht.

Dinsdag
Grijze wolken
Het is vanmorgen grijs en grauw en nog meer bultjes te krabben .
We hopen dat de lucht wat zal opklaren en gaan met de auto een route maken door de omgeving .Maar eest gaan we naar een apotheek om zalf of iets anders tegen de vliegen beten, we krijgen zalf en tabletten dit moet helpen . Er zijn ook hier weer veel graanvelden en schapen ,eindeloze vergezichten zouden we moeten zien maar de grijze luchten worden donker grijs en het begint te regenen, dit is niet leuk . We gaan terug naar de camping en doen de twee andere zijde van de caravan nog wassen , valt nu niet op .
Uit zoeken waar we donderdag naartoe gaan want dan gaan we weer verder.

Woensdag
Helder blauwe lucht
Het is stralend weer als wij de luiken open doen en dit geeft moed . De omgeving is een bezoek waard volgens de boeken en dit gaan we dan ook controleren . Eerst naar Port Neill een klein dorp 30 km verder , het is inderdaad een heel mooi dorp waar ook vissen een belangrijke rol speelt . Van hier uit gaat er een onverharde weg langs de kust naar het volgende dorp, laten we die dan maar eens volgen . Het is bijzonder mooi, de weg slingert tussen de graanvelden en de schapen door soms dicht langs zee en dan weer verder er vandaan . Een grote vrachtauto staat midden op en stoppel graanveld een silo leeg te maken . Het graan gaat uit de silo door een machine waar het kaf van het koren word gescheiden en dan gaat het koren de vrachtauto op . We stoppen om dit even af te kijken en een paar foto’s te maken en natuurlijk krijgen we meteen de vraag waar wij vandaan komen . Een leuk gesprek volgt en de man verteld ons hoe groot zijn boerderij is . Kijk zie je daar die bomen ,daar ligt ergens de grens met de buurman en aan deze kan verder dan je van af hier kunt zien en vorige week hebben we nog 500 hectare bij gekocht .Ja ja, die bomen die we zagen waren op deze afstand wel heel klein en we konden ver weg kijken dus hoe groot zijn boerderij was is moeilijk te zeggen maar het was groot . Hij had graan en schapen , en hij vertelde ons trots dat hij vorig jaar in oost Europa was geweest om daar boerderijen te bezoeken . Maar Australië was zijn land ,het droge warme boereland waar hij was geboren . Geweldig om zulke mensen te mogen ontmoeten .

Donderdag
Weer verder
We vertrekken naar Port Lincoln 165 km naar het zuiden ,het puntje van het schiereiland . Het schiet lekker op en we zijn dan ook ruim voor de middag daar , een haven waar graanschepen aanleggen om gevuld te worden is het eerste wat we zien . Grote witte silo’s waar vrachtauto’s af en aan rijden met graan er is veel bedrijvigheid in deze stad . Maar wij blijven er niet lang en gaan verder aan de westkant naar het noorden . Dit is heel anders dan het oosten , meer groen en begroeiing . We passeren een groot meer wat gedeeltelijk droog ligt en helemaal wit is van het zout. Maar het is een prachtig kleuren spel van wit zout helder blauw water en donker rood en olijfgroene struiken ,wat kan de natuur toch stralen . We gaan op zoek naar een plaats om te overnachten en we vinden en plek in de duinen waar je vrij kunt kamperen . Er staan al twee caravans dus hier sluiten wij ons bij aan , geen telefoon of tv geen internet ,terug naar de basis ,heerlijk. Hier horen we alleen de zee en de vogels en de hemel is vol sterren . Hier is het leven goed .

Vrijdag
Nog een dag aan zee
Het is hier zo mooi dat we nog een dag blijven ,de andere vertrekken en wij gaan een flinke strandwandeling maken . De wind door je haren, de zee lucht in je neus ,vogels die opzoek zijn naar iets lekkers , een prachtige blauwe zee die al miljoenen jaren de kust lijn kust . Hier van wordt ik helemaal blij ,het is zo geweldig , er is niemand anders dan wij met ons tweetjes of heel het strand van ons alleen is . Na de lunch is het flink warm en gaan we met de auto een stukje verder over de klippen ,om te kijken hoe daar de zee op de kliffen beukt . Het zijn prachtige vergezichten voor ons en ik ben benieuwd hoe dit er met zonsondergang uitziet . Terug bij de caravan zien we dat er weer twee caravans zijn bij gekomen voor de nacht , dit geeft een goed gevoel . Na ons avondeten gaan we terug naar de plek van vanmiddag om de zonsondergang te zien . Wat een spectaculair schouwspel ,de lucht krijgt de meest prachtige kleuren ,het lijkt of de hemel in brand staat . Een hele mooie afsluiting van een bijzondere dag .

Zaterdag
Een lang dag
We verlaten ons plekje aan zee en gaan de weg weer op om naar Ceduna te gaan ,de plaats waar de oversteek begint naar het westen , af en toe gaan we de weg af om even uit te wijken naar zee . Ook hier zijn weer hoge kliffen van limestone dus niet te dicht langs de kant ,deze randen zijn heel gevaarlijk ze breken makkelijk af .We gaan een camping zoeken want we moeten water aanvullen en de laptop en telefoon opladen ,maar dit valt niet mee . er zijn niet zoveel campings en het is eg druk .
Twee campings waar ze geen plek vrij hadden dan maar verder , tot in Ceduna , hier vinden we gelukkig wel een plek .
Vanuit hier vertrekken we morgen naar het westen ,een weg van 1230 km zonder dorpen of steden ,alleen een paar roadhouses waar je kunt overnachten en tanken . De een zegt het is erg saai en de ander zegt het is geweldig mooi . Ik vertel in mijn volgende verhaal wat wij er van vinden .

Heel veel warme groeten van Hanneke &Ton

• 23 Maart 2015 - 15:02

Mariet Vermeulen:

Hello down under.

Wat een mooie verhalen. Het moet wel erg mooi zijn met al die verschillende natuurkleuren.
    Ik had al gedacht, of jullie overal kunnen internetten? Op die vrije campeerplaatsen hebben jullie ook al gestaan, maar moet je dat niet vantevoren melden? Ook dacht ik, dat je dan een schopje bij je moest hebben, voor de grote behoefte te begraven, minstens 30 cm.
    Overigens de obenbare toiletten zijn goed schoon, niet? Ook praktisch op de meeste plaatsen is er papier aanwezig. Ik snap niet dat ze dat zo goed kunnen verzorgen in die schaarse bewoonde wereld. Daar kan Nederland nog wat van leren.
    De Aboriginals zijn een apart volkje, die roepen iedere blanke na en trekken gekke gezichten naar je. Alleen bij de farmes, waar ze soms werken, zijn ze nog aardig, maar wel weinig spraakzaam. De meesten willen niet werken. Ze proberen het land voor geld in bruikleen te geven aan mijncompanies. Bovendien moeten die als de open cutmijnen leeg zijn dit land weer in originele staat terugbrengen. Dat is ook goed. Maar ze bieden de Aboriginals dan vaak werk aan in de mijnen, maar dat willen ze niet. In de toeristische plaatsen voeren ze soms shows op, maar dat zijn geen echte Aboriginals. Halfbloed of andere rassen, bv, van Nieuw Guinea of Indonesie.
    Nu gaan jullie inderdaad naar de Never never. Heel veel succes. Ik weet alleen dat daar ergens de Wave Rocks zijn, moet er mooi zijn. Het is tussen Norseham en Perth, dus dan ben je weer in de bewoonde wereld. Ben al weer benieuwd naar de volgende verslagen. Groetjes Wiel en Mariet.

• 26 Maart 2015 - 20:50

Theo En Riet :

Ha Hanneke en Ton

wat een prachtig verslag maak je van dat geweldig land.

Zo te lezen zijn jullie het nog lang niet moe ,geniet er maar van.

Hier gaat alles gewoontjes door gelukkig

Heel veel groetjes van ons Theo en Riet