Northcliffe-Augusta-Busselton - Reisverslag uit Busselton, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Northcliffe-Augusta-Busselton - Reisverslag uit Busselton, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Northcliffe-Augusta-Busselton

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

08 Mei 2015 | Australië, Busselton

Hallo allemaal

Vrijdag 1 mei
Weg uit Albany
Er is een afspraak gemaakt om de caravan weg te brengen om de koelkast na te kijken. Om 9.00uur rijden we weg ,en het is dicht bij . De caravan wordt af gekoppeld en ze zeggen ons te zullen bellen als het klaar is. We rijden naar het informatie centrum voor wat folders over de omgeving , en ze geven ons een mooie route langs baaien en standen, en vol goede moed gaan we op pad . Om 11.00uur krijgen we telefoon, de koelkast kan niet worden gemaakt ,het onderdeel dat kapot is moet worden besteld en moet van Melbourne komen . Dus dit duurt zeker een week . We rijden terug naar de stad en bespreken wat er mogelijk is. Ze willen het onderdeel bestellen en naar een andere plaats sturen waar we over een of twee weken zijn zodat wij verder kunnen en niet hoeven te wachten. Goede oplossing ,het meisje achter de balie gaat zoeken naar een adres en belt of het mogelijk is dat we daar naar toegaan. Zeer behulpzaam en aardig van haar ,ze vindt een plaats en geeft ons het adres en zorgt dat ze op die andere plaats onze gegevens krijgen zodat die ons kunnen bellen als het onderdeel daar is . We nemen afscheid en gaan op weg ,verder naar het westen. Vanavond willen we weer vrij kamperen dus gaan we op tijd uitkijken naar een spot. En we vinden er een waar je normaal alleen van kunt dromen ,aan een meer, waar verder niemand is . Op het water zitten honderden zwarte zwanen ,pelikanen en ander water vogels te genieten van de onder gaande zon . Het is hier inmiddels al een beetje herfst en om 6.00uur is het pikkedonker. Nog uitzoeken waar we morgen naartoe gaan en vroeg onder de wol.

Zaterdag
Een dag met verrassingen
Wanneer we wakker worden is het eerste wat we zien het meer met de zwarte zwanen die sierlijk op het water drijven , wat kan een mens nog meer verlangen dan zo’n uitzicht wanneer je wakker wordt .Ja koffie zegt Ton . Na het ontbijt en alles weer ingepakt en aan gekoppeld gaan we op zoek naar de Valley of the Giants . Een heel oud bos waar bomen staan van honderden jaren oud en een hoogte kunnen bereiken van 70 meter. De namen van deze reuze bomen zijn karri’s en red tingles maar ze behoren wel tot de eucalyptus familie . Er is ook een tree top walk ,dit is een wandeling over de toppen van de bomen door middel van hoge metalen wandelpaden ,zo kijk je in het bos van boven af . Je loopt op het hoogste punt 40 meter boven de grond en dan zijn er nog bomen die ver boven je uit steken ,maar het is wel vet cool en voor Ton die last heeft van hoogte vrees een hele uitdaging . Blij wanneer we weer met beide benen op de grond staan gaan we een wandeling maken door het bos waar je de omvang van de bomen ziet en dit kan meters zijn . Veel stammen zijn hol en staan open je kunt er door heen lopen . Wat een geweldige natuur . Als we hier vandaan rijden passeren we nog veel van die bijzondere giants . Het landschap doet ons denken aan de Ardenne maar dan zonder dennen maar met allerlei soorten bomen van hier . De weg slingert over de heuvels en bied prachtige vergezichten ,maar je kunt zien dat het hier vrij recent heeft gebrand . Er is nog geen nieuw groen uitgesprongen en dit gebeurd toch vrij snel na een brand . Een camping vinden we in een bos en de pony en de hond lopen vrij rond ,het is een vrije camping, kijk maar waar je gaat staan, altijd goed .
De caravan word neer gezet en we gaan nog even naar de kust is hier maar 30 km vandaan, een weg en de zelfde weg terug . Even kijken we op het strand en rijden dan de klippen op om van dat uitzicht te genieten spectaculair het water beukt tegen de klippen en zo verandert de kustlijn heel langzaam . Er staan een bord met de naam Salmon beach, even gaan kijken ,op de parkeerplaats staan een aantal auto’s . We lopen de duinen over en wat zien we ,mensen aan het vissen . Lange werphengels gaan de zee in op zoek naar zalm. Direct willen ze weten waar we vandaan komen, Nederland is ons antwoord. Komen mijn ouders ook vandaan zegt de dame in het gezelschap van Maastricht .Ze vissen hier allemaal op zalm vertellen ze ons en we zien er ook enkele het strand op komen hangende aan een haakje . Snel en handig word het leven beeindigt en een kuil gegraven om ze daar in het zand te leggen en met zand te bedekken om ze te koelen en de meeuwen te slim af te zijn . Er word ons gevraagd of we vis lusten , en omdat je niet mag liegen moet ik ja zeggen . Hier neem deze dan maar mee voor vanavond . Verser is niet mogelijk . Dit is nou Australië, samen delen en niet moeilijk doen . Voor ons een beetje vreemd ,dat onbekende je zo maar hun vis geven . Met de vis in de hand lopen we naar de auto en gaan naar de camping terug . Het is inmiddels donker en ik ga het gevecht aan met de zalm schoon maken en fileren ,voor mij natuurlijk een koud kunstje denken jullie ,maar als je alleen maar een schil mesje en een iets groter mes heb is het toch een hele klus maar wel de moeite waard . Deze zalm heeft wit vlees en is heel zacht van smaak doen totaal niet denken aan de zalm die wij in Nederland kennen . Zo zie je maar weer je weet nooit wat of wie je tegen komt op zo’n dag. Het kan zelfs een zalm zijn die voor jou sterft .

Zondag
Regen, regen, en nog eens regen
Wanneer we wakker worden is de lucht grijs en grauw ,maar we gaan toch een tocht maken door de omgeving. Even later breekt de zon door en wij denken maar dat het goed komt ,totdat we de lucht zo donker zien worden dat het wel avond lijkt. Het begint zo hard te regen dat we de auto naast de weg zetten ,we zien geen hand voor ogen . De bui trekt over en we gaan verder ,er staan fruitbomen met vruchten er aan en bij nader onderzoek blijken het avocado’s te zijn. Ook hier vinden we overal die reuzenbomen. Vrij recentelijk zijn hier bosbranden geweest en we zien hiervan de gevolgen, alles is zwart en je kunt het ook nog ruiken ,dit komt misschien om dat het heeft geregend en alles vochtig is . Het is wel jammer dat er dan zoveel natuur word verwoest ,gelukkig kun je wel op plaatsen zien waar het in de lente heeft gebrand dat het zich snel hersteld . Op de zwarte stammen groeien alweer groene blaadjes en zijn er al weer varens aan het uitschieten .Moedernatuur is een sterke vrouw !!!!!
Het blijft van tijd tot tijd regenen en we besluiten terug te gaan naar de camping .Koffie met cake omdat het zondag is . Er is een camper naast ons komen staan en we vragen of ze ook koffie met cake lusten (meer zielen mee vreugde). Het zijn Duitsers ,een moeder met haar zoon ,die samen 5 weken rond trekken ,een leuk gesprek volgt en na de koffie gaat er een fles bier en een glas wijn ook nog wel in en omdat het zo gezellig is ga ik maar voor vier koken ,is het zelfde werk als voor twee.
Het blijft de hele avond en nacht regen en flink waaien .

Maandag
Een onrustige nacht
Vannacht is de regen met bakken uit de hemel gekomen en we zijn er regelmatig van wakker geworden dat de regen zo hard op het dak van de caravan kletterde en de wind deed ons huisje af en toe flink schudden . In de regen onder de paraplu breken we op om verder te gaan ,naar het meest zuidwestelijke puntje van Australië ,waar twee oceanen elkaar ontmoeten . Het regent gelukkig niet meer zoveel en we kunnen genieten van de uitzichten ,het is een hele groene natuur die we zien . Prachtige bossen met hoge bomen ,dan zie je hoe klein we zijn. Wanneer we aankomen bij ons doel voor vandaag gaan we eerst de vuurtoren bezoeken die op het punt staat waar de oceanen samen komen . Bijna 100 jaar zijn hier vuurtorenwachters actief geweest om de schepen veilig verte loodsen . We vinden een vrije kampeer plaats aan de rand van het bos ,hier hopen we op een rustige nacht .

Dinsdag
Naar de grotten
Het heeft vannacht geregend maar nu is het droog en een flauw zonnetje doet zijn best om de aarde te verwarmen. Als we aanrijden begint het toch weer te regenen ,maar we gaan naar de grotten en daar zien en voelen we toch niets van de regen. Het zijn bijzonder mooie grotten ,we gaan 40 meter naar beneden (250 traptrede) via platforms, en daar verteld een leuke jonge dame elke keer weer over wat we zien en dat is heel spectaculair . Het zijn grote ruimtes ,de hoogste ruimte is 30 meter hoog .Er staan grote stalagmieten en stalactieten, het lijkt op orgel pijpen naast elkaar ,ik word er stil van . Wat de natuur zelf toch veel schoons kan ontwikkelen als het de tijd heeft en niet door de mens word vernietigd . Dan weer 250 trede naar boven ,goed voor de conditie . We rijden verder naar het noorden over de Cave road ,en deze naam zegt het al, hier liggen overal grotten ,maar wij laten het bij wat we hebben gezien . Deze kustlijn is bekend om zijn surf stranden en die willen we bezoeken ,niet om te surfen hoor. We hebben namelijk geen plank ,past niet in onze auto. Het is een ruige kust met hoge golven en ook vandaag zijn hier surfers actief, leuk om even af te kijken . We vinden een plaats voor de nacht op een stuk grond dat bestemd is voor nieuwbouw huizen de kavels zijn verdeeld en de inritten en de straat liggen er al, maar dat is ook alles ,dus we staan niemand in de weg .Bouw plaatsen van 3000 tot 8000 vierkante meter , heb je minder last van de buren en voor een zwembad is er ook nog ruimte . Prijzen variëren van 160.000 tot 280.000 euro valt nog mee he .
Maar wij staan hier vannacht gratis in de vrije natuur .

Woensdag
Verder naar het noorden
De reis gaat verder naar het noorden over de cave road ,en de surfstranden .Het weer begint op te klaren en het regent gelukkig niet meer. Alle wegen naar de kust rijden we in en komen op de meest mooie stranden waar over al jonge mensen aan het surfen zijn en wij vragen ons af of die niet hoeven te werken of studeren . In deze streek is veel wijnbouw en zo te zien aan de huizen van de wijnboeren oogsten ze hier heel goed . Ieder winery heeft er wel een restaurant of cafe bij waar ze hun product verkopen en een winkel waar je de flessen wijn kunt proeven en kopen .
We vinden een parkeerplaatsje waar we uit kijken over de Indische oceaan en vinden dat we van dit uitzicht moeten genieten zolang we kunnen en dit is tot het donker is.

Donderdag
Een zonnige dag
De korte broek word weer uit de kast gehaald want het belooft een zonnige dag te worden .
We verlaten ons mooie plekje om verder te gaan naar Busselton ,een stadje aan zee waar je onder water naar de natuur kunt kijken . Klinkt moeilijk maar het valt mee. We gaan met een treintje over een jetty (houten pier)van 1980 meter naar het einde van de jetty en dan via een trap naar beneden .Maar door ramen kun je naar buiten kijken en zie je het onder water leven . Het voelt een beetje of je in een hele grote jampot zit die ze in het water zetten en ik vraag me af of wij nu naar de vissen kijken of de vissen naar ons. Maar het is adembenemend wat we zien er groeit koraal aan de pilaren van de jetty en de vissen zwemmen er om heen in velerlei kleuren .Dit is echt de moeite waard .Dan weer terug met het treintje en verder met ons huis op wielen . Vanavond een plek op het strand aan zee waar we van een zonsondergang mogen genieten . Onze stoelen mogen eindelijk weer een keer uit de auto. Dit is echt genieten. We horen het ruisen van de zee op de achtergrond wanneer ik dit schrijf .Wat kan een mens toch gelukkig zijn.

Groetjes,

Hanneke & Ton

• 08 Mei 2015 - 15:34

Diet En Wim:

zo'n koelkast is toch helemaal niet nodig? Vroeger deden we het ook zonder. En zo'n visje eet je in één avond op.
    Maar wat een belevenissen! Gaat zeker gauw vervelen?

Veel plezier nog,
    Diet en Wim

• 15 Mei 2015 - 00:35

Mariet Vermeulen:

Hai there under
    Wat een mooie foto,s met een hoop herinneringen straks.
    Wat leuk, die boomtopwalk. Wil ik nog steeds ook eens. Heb er een gemaakt, maar misschien 15 meter hoog. Ook zie ik oude landbouwmachines. Opruimen doen ze niet, het is,te duur om ze af te voeren. Mijn broer heeft pas een garageverkoop gehouden, gevuld met alles wat hij kwijt wilde. Het meeste staat buiten
    de garage. Hij komt binnenkort op vakantie naar nederland en daarna gaat hij verhuizen. Dichter bij het dorp. Ik hoop dat jullie het eten wat koel kunnen houden, zonder koelkast, maar dat is ook maaar tijdelijk.
    Heel veel plezier verder en nog veel moois. Groetjes van ons