Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Perth

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

17 Mei 2015 | Australië, Perth

Hallo allemaal

Vrijdag 8 mei
Rustige dag
Je ogen open doen en uit kijken over de Indische oceaan, wat een genot. De zon schijnt en we kunnen buiten ontbijten ,en wat zien we in het water voorbijkomen ?????? je gelooft het misschien niet maar het waren dolfijnen . Ze duikelde door het water of het een spel was dat ze voor ons opvoerden, super om te zien. Niks ingestudeerde kunstjes en met vis beloond. Na dit water spektakel vonden wij het tijd voor een strandwandeling ,het hele strand voor ons zelf, kilometers lang .
Maar we moeten ook weer verder naar het noorden en we laten het kleine paradijsje achter ons .
De route voert langs de kust en hier zie je dat er ook in Australië mensen zijn met geld want het ene huis is nog groter dan het andere . Hele nieuwe wijken worden uit de grond gestampt met kanalen er tussen door waar ze met de boten door kunnen . Hier vinden wij geen plaatsje om te overnachten dus dan maar en stukje het binnenland in .In een klein dorp vinden we een parkeerplaats bij een zwembad en omdat er geen water in het bad zit zullen hier morgenvroeg de mensen de parkeerplaats wel niet nodig hebben. Een goede plek voor ons .

Zaterdag en zondag
Weinig kilometers
Twee dagen dat we weinig hebben gedaan wat rond gereden in de omgeving van Perth ,maar met de caravan achter de auto kan je niet overal komen . We hopen dat ze bellen dat het onderdeel is gearriveerd zodat we verder kunnen .Het is wel een mooie omgeving veel groen en hier worden veel groenten en aardappelen verbouwd . Citrusvruchten zien we aan de bomen hangen maar deze vruchten zijn nog niet rijp genoeg om te plukken. Vandaag zondag hangt er veel rook boven de stad ,waar dit vandaan komt weten we niet maar wij gaan de andere kant op om te overnachten weg van de rook .Het is duidelijk te zien dat het ergens flink brand .We staan twee nachten op de zelfde plek ,een oude parkeerplaats naast de weg en blijkbaar is dit een bekende plek want we staan er niet alleen .Zeker 10 voertuigen meer dan wij .

Deze week
Niet veel gedaan
Het weer is aangenaam en we maken een rit door de hills van Perth ,het is een mooie natuur ,veel groen en je kunt zien dat het herfst is . De kleuren gaan van groen naar goudgeel en donkerrood ,de herfst kleuren die wij in Nederland ook kennen. Het zijn de bomen en planten die zijn geïmporteerd vanuit Europa die verkleuren en de vegetatie van hier blijft groen. Wel interessant om te zien .
Doordat we met iemand in gesprek komen weten we nu ook waar de rook van gisteren vandaan kwam . Dit zijn gecontroleerde branden ,ze branden dan de jonge planten en onkruid weg zodat de bossen opener zijn voor de andere planten ,en zo doen ze dit ook met koren velden waar te veel onkruid staat . Dit vinden ze hier beter dan met bestrijdingsmiddelen spuiten. We vinden een plaats aan de rand van het bos om te overnachten . Ja je mag hier bijna overal kamperen zolang er geen bord staat verboden te kamperen kun je er gaan staan en je moet natuurlijk geen overlast zijn voor bewoners in de buurt .Dus wij slapen in de vrije natuur.
Dinsdagmorgen eerst maar eens gaan kijken hoe het staat met het onderdeel voor de koelkast .
Is nog niet aangekomen en de mevrouw gaat informeren waar het is. Foutje is naar het verkeerde adres gestuurd ,moet opnieuw worden verstuurd ,duurt opnieuw een week . Dit is balen ,maar wat willen we ,er moet een nieuw onderdeel in . Camping zoeken en braaf wachten ,maar dit is voor mij wel moeilijk ,dus ik ga zelf aan het bellen en trek bij de dealer van de koelkast aan de bel met de vraag om het per expres te versturen dan is het sneller hier , ze gaan akkoord met dit voorstel ,(ik was een beetje boos). We maken wel een tocht naast het strand en is dit is een weg van 22 km .
Ongelooflijk de huizen die hier staan ,veel nieuwe wijken met het ene huis nog groter dan het andere .Maar ze hebben niet veel meer ruimte er omheen dan dat ze met de fiets er omheen kunnen . Ze kunnen een kopje suiker bij de buren lenen zonder buiten te komen ,echt ze kunnen het door het raam aangeven . En een tuin bestaat helemaal niet ,hebben ze ook geen tijd voor want om deze huizen te betalen moeten ze veel uren werken . Een wandeling over het strand geeft ons veel plezier en we maken ervan wat we kunnen . Een dagje Perth city hoort er ook bij maar in deze mensenmassa voel ik me niet prettig ,geef mij maar het platteland en outback. Hoge gebouwen van glas en staal ,hier is weinig van het oude Perth over gebleven . We gaan naar de immigratiedienst kijken of we ons visum kunnen verlengen omdat we graag langer zouden blijven , maar deze droom is snel te einde .Eerst terug naar Nederland en 6 maanden wachten voor je een nieuw visum kunt aanvragen . Ook hier worden ze strenger .En we krijgen gelijk de waarschuwing dat wanneer we langer blijven dan ons visum is ,er niets gebeurd maar wanneer we ooit terug willen dat ze dat dan wel weten en we waarschijnlijk worden geweigerd . Dus braaf blijven en je aan de regeltjes houden.
Nog maar eens bellen naar de dealer van de koelkast hoever het staat , ja het onderdeel is in Perth ,het is inmiddels vrijdag, en het word maandag bezorgd bij de reparateur maar die maken pas een afspraak wanneer ze het onderdeel in handen hebben . Dus vragen wij of wij het onderdeel kunnen ophalen bij de opslag plaats van de dealer , ja dit is mogelijk .Adres zoeken en op weg is maar 12km van de camping en de reparateur is maar 3 km van de camping ,dus dit hoeft geen 3 dagen te wachten . De reparateur snapt er niets van dat wij dit komen brengen want dit gaat niet volgens de gebruikelijke regeltjes en dan word het plotseling moeilijk ,maar ze gaan eerst kijken of het wel het goede onderdeel is en gelukkig klopt het en kunnen wij een afspraak maken voor volgende week woensdagmorgen om 7.30 uur . Geen probleem slapen wij wel hier op de parkeerplaats . Want wij hebben de camping geboekt tot dinsdagmorgen ,komt goed uit . Voor het weekend hebben ze herfst weer voorspeld en het begint zaterdagmorgen te regenen en te waaien en het is echt herfst of we in Nederland zijn. Dan maar andere dingen doen de auto is toe aan nieuwe banden ,doet wel even pijn maar wat moet, moet .Ton naar de kapper ik naar de nagelstudio en zo krijg je de dag toch om . Vannacht zijn we diverse keren wakker geworden van de regen en de wind ,het ging flink tekeer .En het blijft de hele dag regenen ,we gaan toch even naar zee om te kijken hoe hoog de golven zijn en we zien dat er toch weer mensen aan het surfen zijn ,dat zijn de echte.
Jammer dat ik niet meer kan vertellen over wat we beleven ,maar als je weet dat de staat West Australië 32 keer de Benelux is en de weg van Perth naar Darwin 4000 km is volgen er weer meer interessante verhalen .

Tot weder schrijven
Groetjes Hanneke en Ton

• 18 Mei 2015 - 15:36

Mariet Vermeulen:

Mooi, mooi, mooi. Wat is het nog groen bij Perth, aan het eind van de zomer. Ik dacht altijd dat Perth bijna een woestijn was. Dus niet.
    De huizen staan echt dicht naast elkaar, soms maar 20 à 25 cm. uit elkaar. Maar praktisch nooit aan elkaar vast. Geen tuin of weinig, in de zomer mogen ze vaak niet sproeien. Als ze vrij hebben gaan ze weg van huis, naar een park of meer.
    Hoe houden jullie het eten koel, met een kapotte koelkast? Of is het niet meer zo warm? Nou, succes met de koelkast verder en hup verder gereden. Wij genieten van jullie verhalen. Echt mooi. Groetjes.

Tags: Perth