Exmouth-Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Exmouth-Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Exmouth-Broome

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

05 Juni 2015 | Australië, Broome

Hallo allemaal

Donderdag 28 mei
Drukke dag
Eerst naar het visitors center voor informatie over Exmouth want hier is van alles te doen .
Er is een groot nationaal park waar je alleen mag kamperen als je van te voren boekt ,dus dit moeten we even regelen denken wij . Maar wat is het geval ,vanavond lukt al niet meer ,het is erg druk .
Dus dan maar een camping zoeken voor vandaag en morgen hopen dat er plaats is .Heb ik ook weer de gelegenheid om de was weg te werken caravan poetsen en wat lezen over het park. Er zijn hier prachtige stranden waar je goed kunt snorkelen volgen de boeken, en dit lijkt ons wel wat .Dan eerst maar eens snorkel spullen kopen. De dag vliegt weer om en we gaan vroeg slapen want morgenvroeg moeten we om 8.30uur bij de ranger zijn ,die weet dan of er plaats is in het park. Ja het is erg moeilijk hoe ze dit hier regelen ,wij snappen er niks van ,maar dit is niet erg wanneer ze zelf maar weten wat ze doen, en wij morgen een plekje krijgen.

Vrijdag
Naar het park
Om 8.30 staan wij met auto en caravan bij de ranger aan de deur en hij verteld ons dat er een plek vrij is voor ons ,maar dan moeten we er nu wel meteen naartoe gaan . Geen probleem ,hadden vandaag toch geen andere plannen . Om 10.uur zijn wij op de plek van bestemming en krijgen daar te horen dat het maar voor een nacht is en dat ze morgen vroeg weer voor een andere plek gaan kijken ,moeilijk,moeilijk . Maar niet getreurd wij gaan onze snorkel spullen uitproberen .Op het stand bij het campinkje waar wij staan is niemand dus niemand die ons uitlacht wanneer het fout gaat ,en hiervan zijn ook geen foto’s, jammer he. Het lukt vrij aardig en na de lunch durven we naar een plaats te gaan waar meer mensen zijn en daar zien we dat wij niet de enige zijn met weinig ervaring ,maar het is hartstikke leuk onder water kijken en het zeewater voelt aan als badwater, weer nieuwe ervaringen.
Ik kan er niet genoeg van krijgen en daarom nog naar een andere plek ,maar hier is weinig te zien .
Moe maar voldaan keren we terug naar de camping ,een glaasje bier hebben we wel verdiend vinden we zelf en dan komt de campgroud host vertellen dat het om 5.00 uur happy hour is en of we ook komen ,ook dit kunnen we niet weigeren . Ja het camping leven is hard en wat moet ,moet . Maar het is een gezellig uurtje en er is een jong Duits stel die met een auto rond trekken en het wel fijn vinden om even Duits te kunnen praten . Kom zo dadelijk na het eten nog maar even naar onze caravan ,is toch anders als de hele avond in de auto zitten .Deze uitnodiging word met beide handen aan genomen en zo hebben ook wij weer iets anders. Het is een hele gezellige avond.

Zaterdag
Met de boot door de kloof
Er is hier een kloof waar je met een boot doorheen kunt varen ,en dit willen wij natuurlijk mee maken. Maar eerst moet de caravan naar een andere plaats een camping 10 km ver op .Dus opbreken en verkassen en weer opbouwen .Snel naar de plek waar de boot vertrekt want die wacht heus niet op ons. Het is bijzonder mooi om te zien, de hoge rotswanden waar kleine grotten in zijn en waar Wallaby’s in leven en vogels hun nesten bouwen .De kleuren zijn prachtig en je kunt de verschillende lagen zien ,het is allemaal lime-stone . Dit is zacht en het regen water kan er makkelijk doorheen zodat er toch weer planten kunnen groeien tegen de rotswanden. Om te wandelen is het te warm dus weer naar het strand met onze slurfjes en bakolie ,we zullen ons maar weer opofferen.
Waar we nu gaan is er van alles te zien onder water planten en alle kleuren vissen groot en klein .Ik vind dit zo super dat ik wel in het water wil blijven liggen ,de stroming is zo sterk dat we iedere keer een stuk over het strand lopen het water ingaan en alleen maar hoeven te drijven en we komen weer uit bij onze handdoeken . Jammer dat ik geen onder water camera heb.
Morgen gaan we het park uit om weer een nieuwe ervaring op te doen ,wel vroeg uit de veren maar ik vind het heel spannend.

Zondag
Nog nooit gedaan
Vroeg uit bed ,ja echt vroeg 6.15 uur en dat voor een zondag ochtend. Maar we gaan vandaag iets doe dat we nog niet eerder hebben gedaan. Rara ,met de auto en caravan naar de haven nog niets vreemds ,hier wacht een boot op ons ,ook niet vreemd voor ons . Met 20 mensen de boot op en om 8.00 uur varen wij de haven uit ook dit hebben we eerder gedaan . Eerst gaan we snorkelen een stuk uit de kust op open zee ,dit is een geweldige ervaring ,we zien de meest prachtige vissen en planten onder ons en ik vind het jammer dat we terug gaan naar de boot . Maar de koffie met croissants en krentenbrood maakt dit weer goed ,dan verder met de boot de zee op . Dan is het zoeken naar wat we willen zien en niemand weet waar het is, een vliegtuigje boven ons zoekt met ons mee en na 1,5 uur zoeken is het dan zo ver ,ja gevonden en het is echt waow,waow ,waow zes keer in het quadraad, weten jullie hoeveel dit is ?????????, nou ik wel. Dit is cool, gaaf, vet ,super ,bijzonder ,indrukwekkend ,speciaal ,ongelooflijk, ontroerend, prachtig ,gracieus, en dit maal 25, we zwemmen in de Indische Oceaan met de grootste vissen die er zijn ,WALVISHAAIEN,10 meter lang en een bek van 1 meter breed ,maar gelukkig zijn ze ongevaarlijk . Deze dieren zijn niet geïnteresseerd in malse Nederlandse billen ,ze eten alleen maar plankton. We mogen ze niet aan raken en er minstens 3 meter vandaan blijven ,maar dit doe je vanzelf want ze dwingen wel respect af .Ze kunnen tot 18 meter lang worden en een gewicht van 40 ton hebben ,dus die wij zien zijn maar ”kleintjes”. Ik zal vertellen hoe dit gaat , toen we aan boord kwamen kregen we ieder een wet suite ,zo’n pak als surfers aan hebben waar je helemaal inzit (geen dames modellen ,dus plaatselijk een beetje strak),iedereen kreeg een snorkel en zwemvliezen . Dit ziet erg charmant uit (zie foto) maar dit is ter bescherming want hier geld safety first en dit is goed. Het snorkelen deden we allemaal tegelijk achter elkaar het water in en maar kijken wat je ziet ,maar bij het zwemmen met de reuzen van de oceaan gaat het wat anders. Er worden twee groepen gemaakt en een begeleider gaat eerst het water in en kijkt waar de vis is dan gaat een andere begeleider het water in en de rest volgt heel snel en volgt de begeleider die op aanwijzingen van de eerste begeleider let .Dan kan je even de vis volgen en bekijken tot hij naar onder duikt ,dan weer terug naar de boot zwemmen en in de boot klauteren met flippers aan je voeten en wachten tot er weer een te zien is ,en dan weer het water in ,dit tot 4 keer toe .Jammer dat het voorbij was ik had best nog 4 keer gewild . Er werd een late lunch geserveerd die er wel inging iedereen had honger van de inspanning . Terug varen naar de kust ,en tot slot werd er champagne rond gedeeld ,op de goede afloop. Dit is een ervaring om nooit te vergeten . Terug bij de auto en caravan eerst even water aanvullen en tanken en een plaatsje zoeken voor de nacht en dit vinden we 35 km onder Exmouth op een parkeerplaats aan zee . En met het geluid van de zee op de achtergrond gaan twee gelukkige mensen met de reus van de zee op hun netvlies na een vermoeiende dag lekker slapen .

Maandag
Kilometers maken
Vandaag willen we veel km maken dus op tijd opstaan en vertrekken.
Hoever we komen zien we wel maar Tom Price zou leuk zijn ,dit is meer dan 500 km maar de wegen zijn goed ,dus moet lukken . Het landschap is afwisselend en zeker niet vervelend ,we praten nog na over onze ervaring van gisteren en genieten weer . Tom Price is een stadje 300 km het binnenland in en hier ligt de grootste ijzererts voorraad van de wereld en deze mijnen willen we gaan bezoeken.
Wanneer we in de omgeving komen wordt het landschap mooier en heuvelachtiger tot lage bergjes ,want 1100 meter is geen berg . Een plaatsje voor de nacht vinden we op een parkeerplaats net buiten het stadje .Als we aankomen staan we alleen maar een uurtje later begint het al een klein dorpje te worden ,kan je zien hoeveel aantrekkingskracht wij hebben . Een dingo laat zich op afstand zien en als het donker is horen ,deze wilde honden kunnen niet blaffen maar huilen als een wolf .
Morgen naar Tom Price en de mijn bezoeken.

Dinsdag
Mijndag
We weten dat de tour naar de mijn om 10.00 uur vertrekt vanaf het visitors center dus daar naar toe om te boeken ,we krijgen een helm en veiligheidsbril en wachten op de bus . Dit is de enige manier om er te komen ,ze hebben zeer zware veiligheidsvoorschriften, je mag de bus maar op een plaats verlaten om foto’s te maken en dan moet je de helm en bril op . Maar net als we daar zijn begint het te regenen ,en wordt ons verteld dat de hele mijn die dag stil ligt wegens onderhoud ,wel een beetje balen . We hadden graag die grote trucks aan het werk gezien . Het was een leuk verhaal wat de man vertelden maar in werking was duidelijker geweest .Het is een gigantisch groot gat wat daar is gegraven en je kunt de verschillende kleuren zien in de wanden en de trappen . Terug in het stadje gaan we opzoek naar een bakker maar helaas is er niet dan maar brood van de supermarkt . Hier verkopen ze brood van eergisteren en het is nog een week houdbaar volgens het etiket ,niks vers brood iedere dag . Het Karanijini Nationaal Park ligt ook in dit gebied en daar gaan we naar toe om twee nachten te blijven en de kloven te gaan zien . Er is een natuur camping dit wil zeggen geen stroom of water ,alleen toiletten , voor ons geen probleem. We krijgen een mooie plek waar we onze generator mogen gebruiken van 8.00uur tot 20.00uur en dat is genoeg om laptop en telefoon enz. op te laden . Het is erg rustig hier en dat vinden wij wel fijn.

Woensdag
Kloven dag
De zon schijnt en we kunnen buiten ontbijten ,dat is toch een genot .
Vandaag gaan we door het natuur park rijden om de kloven die hier al miljoenen jaren zijn te bezichtigen . Het is spectaculair wat we te zien krijgen en we gaan van de ene naar de andere over gravel wegen waar hier en daar water op staat ,en dat is heerlijk om door heen te rijden. Krijgt onze black beauty ook weer eens een andere kleur namelijk donkerrood, hier is alles donkerrood tot de witte cackatoo toe en deze vogels zijn normaal helemaal wit . In sommige kloven kun je helemaal naar beneden om te zwemmen maar dit is voor ons toch een beetje te veel ,wij willen niet over richels en ijzeren trapjes klimmen, hiervoor vinden wij onze ledematen niet geschikt . Op plaatsen zijn de kloven 100 meter diep en dat is heel diep wanneer je naar beneden kijkt ,en zeker wanneer je hoogtevrees hebt . Maar het is een bijzonder mooi landschap en we genieten met volle teugen ,en het word toch weer een hele mooie dag ,die we met een glaasje bier op de camping afsluiten. Morgen gaan we hier weer weg om naar Port Hedland te gaan een plaats aan de kust, dus weer een dag om kilometers te maken.

Donderdag
Kilometers maken
Als we de camping verlaten zetten we koers naar Broome. Dit is vanaf hier ongeveer 900 km en dit willen we in twee dagen doen , moet lukken. Het landschap waar we doorheen rijden is afwisselend en we genieten er van ,de heuvels zijn donkerrood met olijfkleurige begroeiing en de rotspunten op de top zien er uit als de decoratie op een taart . Soms is het heuvelachtig en dan weer vlak veel begroeiing en dan weer kaal ,dus echt niet saai . We zingen mee met Jan Smit, Guus Meewis ,en Big Benny, en de vogeltjes dans doen in de auto is ook leuk ,je moet iets doen om de afstand te overbruggen. We vinden een plaats voor de nacht op een bekende rustplaats waar zeker 20 caravans en andere voertuigen staan . De koeien en stieren lopen hier los rond maar blijven op afstand.
Na een vermoeiende dag is het vroeg slapen en morgen weer gezond op.

Vrijdag
Niet veel anders als gisteren
Als we wakker worden zien we geen vee meer lopen tussen de caravans . Na het ontbijt opruimen en verder met de geit . De muziek weer aan en mee zingen ,zo gaan de kilometers onder ons door en trekt het land dat ons nog iedere dag doet verbazen aan ons voorbij . Broome komt in zicht en we overnachten op een parkeerplaats 40km onder Broome , zijn we morgen vroeg op de camping die we al hebben gereserveerd om zeker te zijn van een plaats . Volgens andere mensen is dit nodig ,omdat het hier nu erg druk is. Voor dinsdag hebben we een afspraak staan voor een service beurt voor de caravan ,dit heeft hij wel verdiend .

Heel veel warme groeten ,

Van twee grijze nomads uit Australië

• 05 Juni 2015 - 23:24

Peter En Truus Uit Weert:

WoW de ervaringen worden steeds specialer.leuk!

Groeten Peter en Truus

• 06 Juni 2015 - 10:58

Francien V D Berkmortel:

Hiep Hiep Hoera

gefeliciteerd Hanneke met je verjaardag op de koffie komen zit er vandaag niet in.
    maar jullie pakken er maar een stevige borrel op.
    Han en Ton ,geniet geniet geniet, want dit maak je nooit meer mee.
    wat is het toch geweldig mooi,om dit mee temaken
    en wij ook kunnen meegenieten
    nogmaals een hele dikken Proficiat en wens jullie samen ,
    nog een hele mooie reis verder
    groetjes Tante Sien

• 06 Juni 2015 - 11:56

Frans Fien Thijssen:

Hallo Hanneke en ton,
    Hartelijk gefeliciteerd maak er een hele fijne dag van samen met ton.
    Wat maken jullie veel mee,
    We genieten iedere keer weer van jullie verslagen.
    heel veel groetjes uit vlierden,

• 06 Juni 2015 - 15:21

Ome Jan En Tante Betsy:

Hanneke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en verder wensen we jou en Ton met de verdere rondreis veel plezier en mooie momenten toe.
    Groetjes, ome Jan en tante Betsy.

• 07 Juni 2015 - 10:24

Anny Cox:

Hoi Hanneke.
    Nog van harte gefeliciteerd de bloemen houd je van mij nog tegoed. Over 2 weken gaan Ruud, Truus en ik samen eten dan zullen wij proosten op je verjaardag.
    Geniet samen van al het moois en zeker van elkaar.
    Anny

• 07 Juni 2015 - 10:50

Piet:

Echt mooie vakantie gr. Fagry en Piet

• 08 Juni 2015 - 10:41

Willie Thijssen:

nog gefeliciteert met je verjaardag wat heb je toch mooie verslagen gemaakt volgens mij heb jij je roepping gemist tot de volgende keer houw je taaie

• 09 Juni 2015 - 15:40

Theo En Riet:

Ja ja, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, beter laat dan nooit.

Op zaterdag morgen vlug even doen maar helaas internet lag er uit en weet je het wel, een erg drukke dag en dan ja vergeten.
    Toch hoop ik dat dit jaar mag blijven zo als het nu is , vol op genieten en gezond blijven.
    Heel veel groetjes van ons

Theo en Riet

• 09 Juni 2015 - 21:13

Annemie En Wim :

Hanneke Proficiat en wat een prachtige verhalen heerlijk om te lezen.
    Geniet verder van jullie mooie reis

Groetjes Annemie en Wim

Tags: Exmouth, Broome