Katherine-Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu Katherine-Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Hanneke & Ton Avontuur - WaarBenJij.nu

Katherine-Alice Springs

Door: Hanneke Thijssen

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ton

15 Juli 2015 | Australië, Alice Springs

Hallo lieve luitjes

Maandag 6 juli
Varen in Katherine gorges
Eerst even wat huishoudelijke taken verrichten en boodschappen doen en dan naar de aanlegsteiger waar onze boot vertrekt voor een middag varen door de kloven in Katherine. Het is een open boot, dus foto’s nemen geen probleem, prachtige hoge rotswanden met veel kleur en overal diepe kloven is wat we zien . We moeten uit de boot en een stukje lopen om bij de volgende kloof te komen waar een andere boot op ons wacht . De kapitein is een Aboriginal die veel kan vertellen over het ontstaan van dit gebied en het leven van zijn voorouders die hier al 20000 jaar leven . Ze hebben dit land in 1997 terug gekregen van de Australische regering en zijn toen begonnen met toeristen toe te laten . En nu is het een zeer goed bedrijf waar een hele Aboriginal gemeenschap van kan leven . Ook hier zijn weer rotstekeningen te zien die naar schatting 15000 jaar oud zijn ,jammer dat de meeste watervallen droog staan ,maar er is een grote pool waar we kunnen zwemmen en een klein stroompje valt over de rotswand naar beneden ,maar meer dan een douche is het niet te noemen . Het is een heerlijke ontspannen middag waar we van genieten ,terug varend verteld de goede man nog over de planten en bomen die we zien en waar de krokodillen hun eieren leggen ,het is interessant en wanneer we terug zijn bij de aanlegsteiger vinden we het jammer dat het voorbij is . Terug naar de camping en eten koken en opruimen want morgen gaan we rijden richting Alice Springs.

Dinsdag en Woensdag
Kilometer dagen
We zijn al weer twee dagen aan het rijden en nog niet in Alice Springs want dat is 1180 km naar het zuiden met een stadje waar we door komen namelijk Tennant Creek wel zijn er road houses waar we kunnen tanken . Een heel bekend road house is in Daly Waters hier gaan we 3km voor van de hoofdweg af om het te zien en echt je geloofd je ogen niet . Hier hangt alles aan de muur wat maar aan de muur kan hangen ,ik noem het even op. T-shirts, teenslippers, bierblikjes, emblemen van, van alles ,gereedschap en andere werktuigen, flessen ,onderbroeken ,foto’s, bh’s, (die van mij hangt er niet bij),verlopen rijbewijzen, en heel veel bankbiljetten uit heeeeeel veel verschillende landen. Het is net een museum dit road house ,maar ze verkopen ook nog drank en eten . Dit is een leuke onderbreking . De weg die we gaan is niet zo afwisselend er is soms meer en soms minder begroeiing ,een beetje heuvelachting en dan weer helemaal vlak. Onze eerste overnachting plek vinden we na 400km rijden op een parkeerplaats waar al meer mensen staan en daar sluiten we maar bij aan en onze tweede overnachting is ook weer op een parkeerplaats .Vandaag ook weer bijna 400km gereden en meegezongen met de artiesten die voorbij kwamen op de ipod ,ja je moet iets doen om de tijd en afstand te breken .

Donderdag
Grote keien
Na een goede nachtrust vertrekken we verder richting Alice Springs ,maar eerst naar Marbels Devils .
Dit zijn heeeeeeele grote keien in een vlak landschap waar je dit niet verwacht. Ze zijn prachtig rood van kleur en allemaal afgerond, ze lijken op elkaar gestapeld door mensen maar het is puur natuur, en voor de Aboriginals is het een heilige plaats. Grote borden met de tekst NIET BEKLIMMEN worden genegeerd door een stel jonge mensen, ze staan echt helemaal boven op de rotsblokken, dus geen respect voor de cultuur van de mensen die hier als eerste woonden. Het is een bijzonder mooi geheel deze rotsen in dit landschap en we genieten ervan terwijl we er door heen rijden . De kilometerbordjes naast de weg geven aan hoever nog en de getallen worden steeds kleiner. Een parkeerplaats word onze overnachtingsplek, en terwijl ik sta te koken raakt Ton buiten in gesprek met twee Franse jongeren die een kampvuur aan het maken zijn. Ik nodig hen uit om met ons te eten en deze uitnodiging word met beide handen aangenomen . Een paar aardappelen meer schillen is geen probleem en zuurkool is er ook genoeg met bacon en gehakt ,alles bij elkaar mixen en de stamppot is klaar . We eten bij het kampvuur onder een hemel vol sterren, wat een heerlijke dag.
Ja iedere dag een goede daad verrichten en de wereld ziet er heel anders uit .

Vrijdag
Alice Springs
We hebben 90 km boven Alice Springs geslapen dus de weg hier naartoe is niet zo lang .
Voor de middag op de camping is wel fijn ,dan hebben we nog tijd voor andere dingen te doen , zoals boodschappen doen. Er hangen posters dat er morgen een kamelenrace is hier in de stad ,en dat lijkt ons wel leuk. Op de camping ontmoeten we mensen die we al eerder hebben ontmoet op een camping dus dat word even bijpraten met een glaasje wijn en een chipje ,en ook zij gaan morgen naar de kamelenrace.

Zaterdag
Kamelendag
Eerst lekker uitslapen en rustig ontbijten want de race begint pas om 12 uur. Het is net buiten de stad waar we moeten zijn en als we aan komen staan de mensen in de rij om het terrein op te kunnen . Dames met leuke hoedjes en hoeden als een slagschip en gekleed om naar een chic feest te gaan, worden begeleid door heren die er uitzien om door een ringetje te halen. Dit alleen is al leuk om te zien. Er zijn tribunes om de racecourse gebouwd om het allemaal goed te kunnen zien en veel mensen hebben ook hun eigen stoel mee gebracht , er zijn kramen met eten en drinken en een springkussen voor de kinderen. Wanneer de eerste race van start gaat ,gaat dit onder luid gejuich van de mensen , het zijn kinderen van 10 tot 12 jaar die de kamelen berijden . Het ziet er leuk uit ,rennende kamelen die hun eigen weg gaan, of helemaal niet willen lopen . Zo volgen er verschillende rondes met verschillende categorieën, een ronde heet de honeymoonrace, dan moet de ruiter van de kameel onderweg zijn bruid oppikken en die moet ook op de kameel mee ,en dan gaat het er om wie het eerst over de finishlijn komt . Het is erg hilarisch en gaat om niets maar er word dapper gestreden. Het is een super leuke dag en het is niet zeker dat we dit nog ooit meemaken .

Zondag
Een tocht door de Oost MacDonnell range
Nee dit zijn geen hamburgers maar een prachtig natuurgebied waar diepe kloven door de bergen gaan . Hier zijn miljoenen jaren geleden aardplaten over elkaar geschoven en deze vormen nu een bergketen die aan een kant schuin op lopen en dan recht naar beneden gaan om weer schuin op te lopen en weer recht naar beneden gaan . Die rechte kanten zijn prachtig rode rots blokken waar je tegen aan kijkt . We rijden hier langs af en genieten van wat we zien en zeggen weer tegen elkaar wat een geweldige natuur, hoe zal dit er over 100 miljoen jaar uit zien want volgens de beschrijving zijn deze rotsformaties al 600 tot 800 miljoen jaar oud .
En wij maar denken dat we oud zijn als we 100 jaar zijn . Ook hier zijn heilige plaatsen voor de Aboriginals ,een hele hoge rotsblokkenwand steekt omhoog midden tussen de heuvels en dit is de enige in de omgeving . Het is een rechte weg die we volgen met uitstapjes naar rechts en links , soms verhard en dan weer gravel of rood zand . Een bijzondere dag met veel mooie foto’s en filmpjes.
Jammer dat het zo koud is , we lopen met lange broek en dikke vesten en de verwarming in de auto doet zijn best. Maar ook in de caravan brand de kachel wanneer we terug zijn ,het is hartje winter hier en dat is te voelen , s ’nachts 5 graden en overdag 15 met een koude wind . Dus dikke pyjama en dicht bij elkaar ,en niet jaloers op de mensen die in een tentje liggen .

Maandag
West Mac Donnell
Er is een oost en een west Mac Donnell en vandaag gaan we west, dit is een groot gebied en we zien wel hoe ver we komen. Ook hier zijn veel diepe kloven waar water in staat dat erg koud is en niet geschikt om te zwemmen. Hoge bergruggen met rotsblokken die lijken op hanenkammen doemen voor ons op in de verte ,en wanneer we dichterbij komen is het een pracht om te zien ,diep roodbruin gekleurd recht omhoog staan ze op de bergen met hier en daar wat begroeiing van kleine boompjes en struikjes . De waterpoelen zijn nu klein en niet zo diep maar het water is ijskoud en toch zijn er mensen die er in gaan maar nog sneller er uit . We maken een wandeling door een droge rivier en zien de hoge rotswanden met vele kleuren en zwaluwnestjes die er uitzien als flessenhalzen waar de vogeltjes in en uit vliegen .Het is een bijzondere dag met heel veel prachtige natuur en wanneer we terug gaan naar de camping zien we op het station de Ghan staan . Dit is de trein die van Adelaide naar Darwin gaat ,deze route deden ze vroeger met kamelen , nu doet de trein er 48 uur over om de 2979km te overbruggen .Een geweldig mooi stalen monster om te zien 4 grote locomotieven om de 30 wagons te trekken . Terug op de camping alles klaar maken om morgen te vertrekken naar Uluru, 450 km verder om hier over een paar dagen weer terug te komen .

Tot de volgende keer,

Groetjes van,
Hanneke en Ton

• 15 Juli 2015 - 18:57

Peter En Truus Uit Weert:

WoW, leuke omgeving en mooie foto's.
    Ik ben trouwens ook best benieuwd naar kosten voor levensonderhoud zoals eten en benzine en de inkomsten verhouding tussen Nederland en Australië.
    Kunnen jullie daar een keer iets over melden?

• 16 Juli 2015 - 20:11

Mariet Vermeulen:

Hello there, down under.
    Wat een prachtige foto's. Zo'n mooie kleuren. Wat een natuur. Maar ik wist niet dat het in centrum van Australie overdag zo koud kon zijn. Erg leuk die kameelrace. Zo heb je ook een roeiwedstrijd in droge rivierbeddingen. Ja, ja. De deelnemers pakken de roeiboot boven hun hoofd en rennen door de droge rivier naar een finishlijn. Ook een rodeo is leuk om een keer te zien. als je er een tegenkomt, doen.
    Heel veel plezier verder en nog veel moois.

• 17 Juli 2015 - 12:31

Frans Fien Thijssen:

Hallo Hanneke en ton,
    Wat zien en beleven jullie veel,
    Wat een prachtige verslagen,
    Verlangen jullie nog niet naar huis?
    hier is het nu zomer vacantie,
    Met mooi weer.

Heel veel groetjes van uit vlierden.

• 18 Juli 2015 - 15:43

Riet Kersten:

Hallo Hanneke en Ton

Wat een prachtige verslagen die jullie maken , maar het kan ook niet anders als je zoveel ziet en meemaakt.
    Wat zal het straks voor als jullie wennen zijn hier in het kleine kikkerland .
    Geniet er nog maar lekker van.

Heel veel groetjes van ons alle